Waarom is er nog steeds een onderscheid tussen Dal Voordeel en Flex Dal Voordeel

  • 23 August 2023
  • 16 reacties
  • 378 Bekeken

Ik begrijp (nog steeds)  niet waarom er twee abonnementen met Dal Voordeel zijn. Waarom niet gewoon alleen Flex Dal voordeel met de mogelijkheid om ook de 7 vrije keuzedagen erbij te nemen?

Nu moet ik, om als 60+-er een abonnement op de 7 vrije keuzedagen te nemen, éérst mijn Flex abonnement opzeggen om over te stappen naar gewoon Dal Voordeel. 


16 reacties

Ik begrijp (nog steeds)  niet waarom er twee abonnementen met Dal Voordeel zijn. Waarom niet gewoon alleen Flex Dal voordeel met de mogelijkheid om ook de 7 vrije keuzedagen erbij te nemen?

Keuzedagen kunnen technisch niet gecombineerd worden met Flex. Dat komt omdat bij Flex abonnementen niet meer op de kaart staan.

De enige oplossing zou het afschaffen van de keuzedagen zijn. NS heeft dat eerder overwogen maar de beslissing daarover vooralsnog uitgesteld.

Reputatie 7
Badge +3

In dat topic wordt uitgelegd dat NS het nog niet heeft gerealiseerd om Keuzedagen compatibel te maken met NS Flex. Het schijnt heel ingewikkeld te zijn. Of geen prioriteit te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Een keuzedagenabonnement is een jaarabonnement gekoppeld aan het jaarabonnement dal voordeel op saldo. Zonder dat dal voordeel abonnement kun je geen keuzedagen bestellen.

Ga je de keuzedagen koppelen aan flex dan loopt NS het risico dat de klant na een maand dal voordeel naar basis zet en mist NS de 11 maanden dal voordeel inkomsten. Je zou dan ipv ca €95 ca €33 betalen voor 7 keuzedagen inclusief dal voordeel.

Je kunt jouw flex naar basis zetten en dal voordeel op saldo + keuzedagen op een nieuwe kaart bestellen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al jaren geleden aangekondigd af te willen van de keuzedagen. Dat verklaart waarom er geen tijd en energie wordt gestoken in het compatibel maken van NS Flex en de keuzedagen. De keuzedagen kunnen alleen gekoppeld worden aan het jaarabonnement Dal Voordeel met reizen op saldo. 

Ik raad overigens aan om het abonnement op saldo te koppelen aan automatisch opladen: https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen
Voor mij werkt het opladen met €10 per keer prima.

Omzetten naar Flex Basis lijkt me een minder goed idee omdat je dan twee abonnementen op dezelfde kaart hebt staan. Ik zou Flex Dal Voordeel helemaal opzeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Ga je de keuzedagen koppelen aan flex dan loopt NS het risico dat de klant na een maand dal voordeel naar basis zet en mist NS de 11 maanden dal voordeel inkomsten. Je zou dan ipv ca €95 ca €33 betalen voor 7 keuzedagen inclusief dal voordeel.

Dat kan met Dal Voordeel op saldo ook gewoon. Dat is tegenwoordig ook na een maand opzegbaar.

Badge +3

Het oorspronkelijke voorstel van NS was ook om álle saldo-abonnementen, dus ook Dal Voordeel, te vervangen door NS Flex-varianten. Naar aanleiding van het advies hierover, uitgebracht door de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV, is daarvan afgezien.

Door Dal Voordeel op saldo te behouden, konden alle houders van het Voordeelurenabonnement gewoon over op Dal Voordeel. Bij een overstap op NS Flex kon dat niet; dan zouden 1,5 miljoen klanten zelf een NS Flex-abonnement moesten gaan afsluiten. Men vreesde dat veel reizigers dat niet zouden doen, en dat de drempel om met de trein te reizen hierdoor hoger zou worden.

Ik denk dat er met de spitsheffing een totale herziening komt van het hele tarievenstelsel dat sinds corona sowieso volledig door de tijd is ingehaald. In de tussentijd zal NS weinig meer veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Ga je de keuzedagen koppelen aan flex dan loopt NS het risico dat de klant na een maand dal voordeel naar basis zet en mist NS de 11 maanden dal voordeel inkomsten. Je zou dan ipv ca €95 ca €33 betalen voor 7 keuzedagen inclusief dal voordeel.

Dat kan met Dal Voordeel op saldo ook gewoon. Dat is tegenwoordig ook na een maand opzegbaar.

De vraag is of NS akkoord gaat met opzeggen na een maand als je een keuzedagenabonnement hebt afgesloten na december 2022 en je binnen die maand jouw 7 dagen hebt opgemaakt.

Ik ben eigenlijk benieuwd of er communityleden zijn die een keuzedagenabonnement hebben afgesloten na december 2022 en deze inmiddels hebben opgezegd nadat alle dagen op waren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat je de keuzedagen niet eens op hoefde te maken, maar dat die gewoon beschikbaar bleven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat je de keuzedagen niet eens op hoefde te maken, maar dat die gewoon beschikbaar bleven.

Bij voor december 2022 afgesloten keuzedagenabonnementen kreeg je restitutie voor nog niet klaargezette keuzedagen. Degene die al klaarstonden om op te halen kon je na opzeggen nog gebruiken. Bij na december 2022 komen ze alle 7 vrij, maar wordt er pas weer 1 klaargezet als de vorige opgehaald is en gebruikt. Ik weet niet of je de andere nog kunt gebruiken als je binnen het abonnementsjaar opzegt.

Reputatie 7
Badge +3

Leuke casus om eens uit te testen. Over een jaar of twintig kan ik het je laten weten 😉

Ik dacht dat je de keuzedagen niet eens op hoefde te maken, maar dat die gewoon beschikbaar bleven.

Bij voor december 2022 afgesloten keuzedagenabonnementen kreeg je restitutie voor nog niet klaargezette keuzedagen. Degene die al klaarstonden om op te halen kon je na opzeggen nog gebruiken. Bij na december 2022 komen ze alle 7 vrij, maar wordt er pas weer 1 klaargezet als de vorige opgehaald is en gebruikt. Ik weet niet of je de andere nog kunt gebruiken als je binnen het abonnementsjaar opzegt.

Toevallig ben ik deze vraag laatst zelf tegen gekomen. Bij de Keuzedagen nieuwe stijl blijven alleen de Keuzedagen bruikbaar die je daadwerkelijk op je OV-chipkaart hebt geladen. Alle Keuzedagen die nog niet zijn opgehaald, dus ook de Keuzedag die op dat moment klaar staat om opgehaald te worden, zouden komen te vervallen bij een beëindiging van het behorende Dal Voordeel abonnement. Uiteraard is er dan wel een compensatie voor de niet gebruikte Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat je de keuzedagen niet eens op hoefde te maken, maar dat die gewoon beschikbaar bleven.

Bij voor december 2022 afgesloten keuzedagenabonnementen kreeg je restitutie voor nog niet klaargezette keuzedagen. Degene die al klaarstonden om op te halen kon je na opzeggen nog gebruiken. Bij na december 2022 komen ze alle 7 vrij, maar wordt er pas weer 1 klaargezet als de vorige opgehaald is en gebruikt. Ik weet niet of je de andere nog kunt gebruiken als je binnen het abonnementsjaar opzegt.

Toevallig ben ik deze vraag laatst zelf tegen gekomen. Bij de Keuzedagen nieuwe stijl blijven alleen de Keuzedagen bruikbaar die je daadwerkelijk op je OV-chipkaart hebt geladen. Alle Keuzedagen die nog niet zijn opgehaald, dus ook de Keuzedag die op dat moment klaar staat om opgehaald te worden, zouden komen te vervallen bij een beëindiging van het behorende Dal Voordeel abonnement. Uiteraard is er dan wel een compensatie voor de niet gebruikte Keuzedagen.

Maar krijg je ook restitutie voor 11 maanden dal voordeel als je deze inclusief keuzedagenabonnement waarvan alle 7 de keuzedagen opgebruikt zijn na een maand opzegt? In dat geval heb je maar €33,10 voor 7 dagen betaald. Dat is  minder per keuzedag dan iemand met 2 maandelijkse keuzedagen voor een keuzedag betaalt die na 1 maand opzegt. Die betaalt €5,60 + ca €4= ca €9,60 voor die ene keuzedag. Je kunt dal voordeel nl. niet los zien, omdat je keuzedagen alleen kunt bestellen bij dal voordeel. Aan de andere kant, moet je als je keuzedagen na een maand opzegt 11 maanden wachten op nieuwe en zal er in die 11 maanden waarschijnlijk ook met een abonnement gereisd gaan worden. En loopt NS geen inkomsten uit dal voordeel mis.

Reputatie 6

Maar krijg je ook restitutie voor 11 maanden dal voordeel als je deze inclusief keuzedagenabonnement waarvan alle 7 de keuzedagen opgebruikt zijn na een maand opzegt? 


Ja. Bij het opzeggen van een product krijg je altijd het ongebruikte gedeelte van het product, als dit er is, vergoed. In dit voorbeeld krijg je inderdaad 11 maanden van de Dal Voordeel kosten terug.

Reputatie 7
Badge +3

Maar krijg je ook restitutie voor 11 maanden dal voordeel als je deze inclusief keuzedagenabonnement waarvan alle 7 de keuzedagen opgebruikt zijn na een maand opzegt? 


Ja. Bij het opzeggen van een product krijg je altijd het ongebruikte gedeelte van het product, als dit er is, vergoed. In dit voorbeeld krijg je inderdaad 11 maanden van de Dal Voordeel kosten terug.

Goed om te weten, dan maak ik als ik de keuzedagen in 1x krijg deze als 1e op en zeg dan dat abonnement op. Om vervolgens een jaar later weer een nieuwe aan te vragen. Ik heb nu 2x dal voordeel en 2x keuzedagen. Maar waarschijnlijk kan ik dan dat 2e keuzedagenabonnement niet meer aanvragen :(

Badge +3

Goed om te weten, dan maak ik als ik de keuzedagen in 1x krijg deze als 1e op en zeg dan dat abonnement op. Om vervolgens een jaar later weer een nieuwe aan te vragen. Ik heb 2x dal voordeel en 2x keuzedagen.

Het kan inderdaad op die manier als je al meerdere abonnementen hebt. De meeste senioren zullen gewoon één Dal Voordeel (oud VDU) hebben en zullen vervolgens moeten wachten tot het volgende contractjaar voordat ze weer Keuzedagen kunnen krijgen*.

* Of andere constructies met meerdere e-mailadressen/klantummers, al lijkt het me dat er wel een check op naam/geboortedatum plaatsvindt of plaats gaat vinden om dat dicht te timmeren.

Reageer