Waarom is mijn abonnement opeens duurder? | NS Community
beantwoord

Waarom is mijn abonnement opeens duurder?

  • 22 January 2022
  • 12 reacties
  • 503 Bekeken

Ik betaalde vorig jaar 193,70 euro voor een trajectabonnement. Nu is de prijs opeens gewijzigd naar 197,20 euro. Ik heb nooit bericht gehad over deze verhoging. Mag NS de prijzen opeens veranderen terwijl ik gewoon een vast abonnement heb? Ik had het fijn gevonden als ik hier tenminste iets van een bericht over gehad had.

Tevens moet ik door een storing wel eens omreizen via een station buiten mijn traject. Hier betaal ik dan de volle prijs voor, kan ik dit bedrag gewoon terugvragen en hoe werkt dat precies?

icon

Beste antwoord door Momo 22 January 2022, 14:41

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7

Prijzen worden jaarlijks op 1 januari aangepast. Albert Heijn meld ook niet dat een pakje boter 10 cent duurder is geworden.

Reputatie 7
Badge +3

NS voert elk jaar m.i.v. van 1 januari prijsverhogingen in. Dat mogen ze en is gebaseerd op inflatie. Prijsverhoging wordt kenbaar gemaakt op website en via media.

Wanneer je extra kosten moet maken vanwege omreizen bij verstoring/werkzaamheden dan kun je deze terugvragen als die route via de reisplanner wordt aangegeven. Kies je zelf om die omreis te maken, omdat het of sneller is, of omdat je niet met de NS-bus wilt, dan zijn die kosten voor jou.

Reputatie 7
Badge +3

Prijzen worden inderdaad ieder jaar op 1 januari aangepast. Maar abonnementhouders met een doorlopend jaarabonnement op saldo kregen altijd een aantal weken voor de verlening van hun abonnement plus nog op de verlengdatum zelf een mail over die verlenging en wat de prijs van hun abonnement het volgende abonnementsjaar zou worden. Zelf had ik jarenlang een Traject Vrij abonnment wat op 25 augustus was ingegegaan, dus ieder jaar op 25 augustus en zo'n 6 of 7 weken ervoor kreeg ik een mail met daarin de nieuwe prijs. Nu met Flex wordt er blijkbaar geen mail meer verstuurd met daarin de nieuwe prijs, dus vind ik het niet gek dat iemand dan verbaasd is als opeens de prijs verhoogd is en daar geen bericht van heeft ontvangen. 

Ah ja duidelijk! Thanks voor jullie reacties.

Badge +3

Nu met Flex wordt er blijkbaar geen mail meer verstuurd met daarin de nieuwe prijs, dus vind ik het niet gek dat iemand dan verbaasd is als opeens de prijs verhoogd is en daar geen bericht van heeft ontvangen. 

Ik heb al jaren NS Flex, met wisselende abonnementen, en ik kreeg wel een mail dat mijn NS Flex Dal Vrij in prijs verhoogd zou worden. Misschien kan eens worden uitgezocht waarom zoveel abonnementhouders geen mail gehad hebben?

Badge +3

Ik meen me te herinneren dat ook bij NS Flex een prijswijziging pas per de ingangsdatum (van het jaar) doorgevoerd werd? Zo betaalde iemand (ik meen @Tochjo) nog tot bijna halverwege het jaar €105 voor Dal Vrij, en na de verlenging pas €106

Of andersom, toen Flex een euro in prijs verlaagd werd (prijs gelijk aan de saldo-abonnementen).

Maar goed, dat zal dan wel aangepast zijn en Flex is in principe geen jaarabonnement.

Edit: En daar is Tochjo al… :sweat_smile:

Badge +3

Ik meen me te herinneren dat ook bij NS Flex een prijswijziging pas per de ingangsdatum (van het jaar) doorgevoerd werd? Zo betaalde iemand (ik meen @Tochjo) nog tot bijna halverwege het jaar €105 voor Dal Vrij, en na de verlenging pas €106

Dat was vroeger inderdaad zo, maar is aangepast. Het volgende staat in de adviesaanvraag over de tarieven van 2021 (en dit is overgenomen in het definitieve besluit):

Voor alle NS Flex-abonnementen is NS voornemens om vanaf 2022 het moment waarop de prijzen worden aangepast, gelijk te trekken met de andere kaartsoorten. Dit betekent dat de prijzen niet langer worden verhoogd op het verlengmoment van het abonnement, maar op een vaste datum in het jaar (normaliter 1 januari). Aangezien abonnementen binnen NS Flex maandelijks opzegbaar zijn, hoeft het verlengmoment niet bepalend te zijn voor de prijsverhoging. Daarom is het dus ook niet langer passend om dat moment te gebruiken voor het doorvoeren van toekomstige tariefwijzigingen.
Deze nieuwe werkwijze is in lijn met de Productvoorwaarden NS Flex op grond waarvan NS de prijs van het NS Flex abonnement ieder kalenderjaar mag verhogen.

Om echter te voorkomen dat een groep abonnementhouders, waarvan eind 2020 de tariefverhoging van 2020 wordt geeffectueerd, twee keer kort achter elkaar wordt geconfronteerd met een tariefverhoging, zal het jaar 2021 een overgangsjaar worden met de volgende uitwerking:

  • Voor de abonnementhouders die normaliter in de eerste helft van 2021 zouden 'verlengen', blijft die datum gewoon staan voor tariefverhoging in 2021.
  • De groep die in de tweede helft van 2021 zou verlengen (en waarvan dus ook in de tweede helft van 2020 no de prijs is verhoogd, krijgt de prijsverhoging van 2021 per 1 juli 2021.
  • Vanaf 2022 geldt voor alle NS Flex abonnementhouders dat de jaarlijkse tariefverhoging wordt doorgevoerd op hetzelfde moment (normaliter 1 januari).

Op deze manier zit er voor elke abonnementhouder minimaal een half jaar, en meestal langer, tussen de tariefverhogingen van 2020, 2021 en 2022. Bovenstaande is alleen van toepassing op de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij, omdat dit de enige NS Flex abonnementen zijn die zowel in 2020 als in 2021 in prijs worden verhoogd.

Reputatie 7
Badge +3

Nu met Flex wordt er blijkbaar geen mail meer verstuurd met daarin de nieuwe prijs, dus vind ik het niet gek dat iemand dan verbaasd is als opeens de prijs verhoogd is en daar geen bericht van heeft ontvangen. 

Ik heb al jaren NS Flex, met wisselende abonnementen, en ik kreeg wel een mail dat mijn NS Flex Dal Vrij in prijs verhoogd zou worden. Misschien kan eens worden uitgezocht waarom zoveel abonnementhouders geen mail gehad hebben?

Inderdaad, er waren al meer meldingen van Flex abonnementhouders die geen mail hadden ontvangen. Daar werd dan gezegd dat ze wellicht op dat moment alleen Flex Basis hadden en daarom geen mail ontvangen hadden. 

Ik weet niet wanneer de mail die jij ontvangen hebt is verstuurd. Was dat eind oktober toen NS de nieuwe prijzen bekend maakte of rond 1 januari? Als het eind oktober was en iemand heeft pas daarna een abonnement afgesloten dan zal die persoon de mail niet ontvangen hebben. Maar dan zou het wel logisch zijn om bv in de bevestiging of andere communicatie niet alleen de dan geldende prijs te vermelden, maar ook de prijs per 1 januari. Zo heb ik zelf eind november gebruik gemaakt van de actie 1 maand gratis Flex Dal Voordeel met ingangsdatum 1 december. Dit heb ik na een maand op 1 januari gewijzgd naar Flex Basis. Ik heb geen mail gehad dat de prijs van Dal Voordeel verhoogd zou worden, wel stond de nieuwe prijs meen ik bij de actievoorwaarden voor die maand gratis.

Badge +3

Ik ontving de mail op 16 november. Ik heb hem even opgezocht en het is een algemene mail, zonder specifieke vermelding van de naam van het abonnement of de prijzen:
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het even nagekeken en ik heb dat 1 maand gratis Dal Voordeel op 19 november besteld, dus nadat jij de mail over de prijswijziging hebt ontvangen. Ik was al wel op de hoogte van het nieuwe tarief van Dal Voordeel omdat dit in de actievoorwaarden stond. Maar iemand die dan na 16 november een ander abonnement heeft afgesloten (of na de actieperiode Flex Dal Voordeel afgesloten) heeft dan geen mail ontvangen. 

En mensen met alleen Flex Basis op het moment van versturen hebben ook niets ontvangen (ik heb op een andere kaart als ruim 2 jaar Flex Basis en niets ontvangen). Als je dan na 16 november je Flex Basis heb gewijzigd in een een betaald abonnement, krijg je dus ook geen mail over de prijswijziging. 

Persoonlijk vind ik dat iedereen die NS Flex heeft een dergelijke mail moet ontvangen, of je nu Flex Basis hebt of een betaald abonnement. De laatste tijd krijg ik toch al allerlei mails over mijn NS Flex (informatie over de facturen, hoe een vergeten check-uit werkt bij NS Flex), dan kan zo'n algemene mail over prijswijzigingen er ook wel bij en voorkomt onaangename verrassingen.

Badge +3

Heb -om dezelfde reden als Momo denk ik- ook geen (algemene) mail gehad over prijswijzigingen, maar ook geen mails over hoe vergeten check-in/uits werken.

Maar dat zal wel komen omdat ik alles op alleen Post heb staan, want anders krijg je het magazine SPOOR niet in de bus (2x per jaar).

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg ook opeens afgelopen juni (de 15e) een mail met als tekst “Welkom bij NS Flex Basis”. Een beetje late welkomsmail. Ik had al NS Flex sinds 15 juni 2019, dat was Flex Dal Voordeel, en vanaf eind september 2019 Flex zonder abonnement, wat dus intussen Flex Basis heet.

Reageer