beantwoord

waarom kan ik mijn ns flex abonnement niet pauzeren in mijn ns account

  • 13 December 2021
  • 21 reacties
  • 1924 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

NS flex pauzeren

icon

Beste antwoord door Robert B 13 December 2021, 23:32

Bekijk origineel

21 reacties

Is de laatste wijziging al minstens een maand geleden?

Reputatie 7
Badge +4

Pauzeren werkt in de praktijk door het bestaande abonnement over te laten gaan naar Flex Basis zonder abonnement. Dat kan na een maand. Heeft u het abonnement weer nodig dan neemt u gewoon weer uw oude abonnement. Als de dingen niet lukken kan contact opnemen met Klantenservice vaak wel helpen.

Wat @Tamzin aangeeft is vaak de oorzaak.

 

Het begrip pauzeren wordt eigenlijk niet gebruikt maar kan in de praktijk wel op bovenstaande wijze.

Badge +3

Via de NS app kan je niets veranderen aan je abonnement (je kunt daar niet eens zien welk abonnement je hebt, hooguit via de prijs in het kostentellertje).

Via de Mijn NS website zou het moeten lukken, als je abonnement al meer dan een maand loopt. En anders geeft de site wel aan per wanneer het wel kan.

Tenzij er weer eens een storing is… 

Reputatie 7
Badge +3

Het begrip Pauzeren wordt wel door NS gebruikt, daarmee bedoelen ze inderdaad een Flex abonnement wijzigen naar Flex zonder abonnement (ook wel Flex basis genoemd). 

Maar dat wijzigen (pauzeren) van een Flex abonnement kan pas na één maand. Probeer je het eerder, dan krijg je de melding dat wijzigen van het abonnement niet kan en wordt er een datum gegeven vanaf wanneer dit wel kan. 

 

Heeft u uw abonnement al wel langer dan een maand en lukt het alsnog niet of krijgt u een andere melding, neem dan contact op met de klantenservice. Misschien is er iets in uw account, of bent u niet de contracthouder. 

Badge +3

De globale term voor NS Flex zonder abonnement is tegenwoordig NS Flex Basis, in alle communicatie en eindelijk ook op je facturen!

Het is immers een (doorlopend) abonnement, net als gratis Kids Vij of OV-fiets, met maandelijkse/jaarlijkse factuur en/of verlenging.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan pas sinds kort, op mijn factuur van half oktober stond nog Flex zonder abonnement, op die van november Flex Basis.

Reputatie 7
Badge +1

Even nav dit, omdat het steeds vaker in vragen lijkt op te duiken-ja hoor, je mag/kan ook hard roepen dat NS weer eens flink achterloopt. Maar er zijn volop zaken die door de vermoedelijk ook onderbemenste afdeling eerder zouden/moeten worden opgepakt.

Gezien de steeds grotere vanzelfsprekendheid van alles op de mobiel en wat tevens inhoudt dat steeds minder mensen denken of mogelijk zelfs overweg kunnen met laptop/desktop, zal voor veel van dit soort geposte problems de oorzaak eerder liggen in te veel verwachten van die app. Zoals robert signaleert.

Het lijkt me dan wel een kleinere en dus makkelijker in te voeren tijdelijke oplossing door een duidelijke melding hierover te doen-en wel in die app-al besef ik ook dat veel mensen niks lezen of indien wel het niks begrijpen.

Badge +3

Het Mijn NS deel in de app is inderdaad een uitgeklede versie van je Mijn NS Startpagina.

Je kunt van klasse wisselen, Samenreiskorting aan/uit zetten en je Reishistorie inzien.

Het zou inderdaad handig zijn om daar (totdat het ingebouwd is) een link te tonen naar de Mijn NS website, voor inzage in Producten en Facturen. Dat werkt ook prima op een smartphone of tablet.

Het zou handiger zijn om een pauze knop om de app te bouwen

Zodat je na flex abonnement kan pauzeren

 

En wanneer je weer wilt reizen op aan te klikken

Mensen die in de wsnp hebben gezeten worden opnieuw de dupe van focum 

Omdat deze instantie minsten 8 jaar je gegevens bewaard uit de Staatscourant

En dan krijg je de melding dat je niet kredietwaardig bent terwijl je al jaren bij NS een abonnement hebt en ook voor het gezin en ns maandelijks gewoon kan incasseren zonder dat er achterstanden zijn 

En je wel goed genoeg bent om op zijn minst 240 euro per maand aan abonnementskosten hebt die netjes worden afgeschreven worden door NS

Ns moet maar eens gaan kijken dat de kredietwaardigheid van mensen die al jaren een abonnementen hebben bij NS worden gestraft omdat

Ns kijk beter naar de kredietwaardigheidj́ bij andere kredietwaardigheids instelling 

 

 

 

 

 

Badge +3

Focum haalt gegevens uit allerlei vage bronnen (o.a. Staatscourant), maar ik heb niet het idee dat ze kunnen achterhalen of jij ooit in een schulddienstverleningstraject (wsnp of andere vorm van bewindvoering) hebt gezeten.

Voor bestaande klanten die NS Flex willen wordt die kredietcheck overigens niet gedaan, blijkt uit andere topics.

Je kunt dus in principe gewoon een OV-fiets abonnement nemen (is ook op rekening, maar geen kredietcheck) en dat omzetten naar NS Flex.

Omzetten van NS Flex naar NS Basis kost ook nog 10,00 aan administratiekosten. Eerst puzzelen hoe je het abonnement kunt pauzeren en dan ook nog geld vragen voor het pauzeren. Knulligheid ten top.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat kost niet €10. In eerste instantie kom je wel in de webshop waar staat dat het €10 kost maar ga je echt het bestelproces in dan verdwijnt die €10, dan zie je staan wat je huidige Flex abonnement is en wat je nieuwe abonnement (Basis) wordt en dat is dan zonder de €10. Heb je meerdere OV-chipkaart zorg dan wel dat de juiste kaart geselecteerd is.

Badge +3

Klopt, als je dat te zien krijgt bij een wissel binnen Flex klopt het niet, en wordt ook niet berekend als je verder gaat.

Het selecteren van de juiste kaart schijnt nog wel een dingetje te zijn (ander topic).

Als ik op "Ga verder” klik dan ga ik wel akkoord met afschrijven van € 10,- eenmalige administratiekosten en nu moet ik geloven omdat het hier staat dat het niet berekend gaat worden.

Waarom staat het er dan?

Ik heb al 3 jaar dit abonnement en vergeet altijd dat abonnement stop te zetten en ook tijdens de corona-tijd waar ik vaak langere tijd niet gereisd heb, allemaal door laten lopen. Zontde natuurlijk, maar wel weer kassa voor de NS.

Ik reis maar 2x per week met de trein en die Flex is maar net goedkoper dan gewoon het volle bedrag betalen, maar met dat doorlopen van dat abonnement ben ik dan allemaal weer kwijt.

 

WAAROM STAAT ER € 10,- kosten als het niet berekend gaat worden?

Ik heb nu vakantie en wil het abonnement nu pauzeren. Ik moet dan voor die Basis kiezen en heb dan € 0,- abonnementskosten. Althans zo begrijp ik het.

 

Waarom staat er dan dat ik € 10,- eenmalige kosten moet betalen?

Ik heb het toch doorgezet en het lijkt er toch op dat ik niks hoef te betalen als ik dit vanuit mijn kaart doe waarop die Flex is ingesteld.

Nu maar eens kijken hoe het gaat als ik het over een tijd weer aan zet

Badge +3

Ik heb het toch doorgezet en het lijkt er toch op dat ik niks hoef te betalen als ik dit vanuit mijn kaart doe waarop die Flex is ingesteld.

Nu maar eens kijken hoe het gaat als ik het over een tijd weer aan zet

Als je al NS Flex had is die 10 euro onzin, want dat is alleen voor ‘nieuwe’ klanten (die €0 Flex Basis of €2 Weekend Voordeel willen).

Vanuit Flex Basis kan je op elk moment (óók binnen een maand na vandaag) gewoon weer wisselen naar een ander Flex abonnement. Dat is per direct actief en kost je niets extra.

Dag Robert,

 

Dat kan zo zijn, maar ik ben op dat moment ingelogd bij NS en dan hoort dat er dus niet te staan. De website zou zo moeten zijn ingericht dat ik er kom met de gekozen Flex-kaart en deze zou dus ook moeten "weten” dat ik die € 10,- niet hoef te betalen en dus ook niet met die tekst moeten komen. 

Als het "onzin” is, dan is het de NS die "onzin” verkoopt.

Met al het geld dat naar ze toe gaat kunnen ze die site van hen toch goed ontwerpen.

Ook zouden ze kunnen afzien van die € 10,- omdat ze al genoeg onterecht verdienen door niet uitchecken en de vele "anomalies” in het systeem die ervoor zorgen dat ze zelf altijd aan het langste eind trekken.

Ik heb al meerdere kaarten moeten vervangen omdat ze ineens kapot waren. Dat om geen enkele andere reden dan dat ze van slecht materiaal zijn. Mijn laatste kaart heb ik zelf versterkt en die gaat inmiddels al 2 jaar mee. De voorgangers zo’n 4 maanden.

Dat het niet in het belang is van de NS dat mensen hun abonnement tijdelijk pauzeren maakt dat het niet corrigeren van die fout verdacht is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is al meerdere malen doorgegeven dat die tekst niet klopt en verwijderd moet worden. Helaas staat het blijkbaar niet erg hoog op de prioriteitenlijst.

 

 

Vanuit Flex Basis kan je op elk moment (óók binnen een maand na vandaag) gewoon weer wisselen naar een ander Flex abonnement. Dat is per direct actief en kost je niets extra.

Ik heb gisteren mijn Flex traject vrij omgezet in Flex altijd voordeel en vroeg naar het pauzeren, medewerker gaf aan, dat dat pas na de eerste maand kan, en dat ik dan ook weer minstens 1 maand Flex basis moet nemen om weer terug te kunnen naar Flex altijd voordeel... Dat klopt dus niet met wat hier boven staat, wat is nu correct? En kun je na het pauzeren ook eerder weer op pauze of moet je na het heractiveren ook weer eerst minstens een maand wachten?

Ik hoor het graag!

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Dotteke!

Het klopt dat je Altijd Voordeel pas na een maand weer kunt wijzigen/pauzeren, maar Flex Basis kan je op elk moment wijzigen in een ander abonnement (dat vervolgens weer minimaal een maand loopt).

Pauzeren voor korte tijd (vakantie, ziekte etc.) is handig, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bijv. om het weekend even Weekend Vrij neemt, en zo de helft van de kosten bespaart.

Reputatie 7
Badge +3

Een korting of vrij Flex abonnement (maakt niet uit welke) moet je minstens een maand hebben om weer te kunnen wijzigen. Het gratis Flex Basis kun je wel eerder weer wijzigen.

Wel wil de klantenservice vaak uit coulance je abonnemt al eerder dan een maand wijzigen als je naar een duurder abonnement gaat. Dus bv van Flex Dal Voordeel naar Flex Dal Vrij. Maar dat kun je dan niet zelf, kan alleen via de klantenservice. 

Reageer