Skip to main content

In mijn wekelijkse reis heb ik altijd minimaal 15 minuten overstaptijd. Handig, zo heb ik ook bijkleine vertragingen nog een aansluiting.

Ik dacht die tijd nuttig te gebruiken om een brief te posten in de brievenbus die vlak voor het station staat: dus ik check uit (Flex abonnement), post de brief en check weer in, alles in 2 minuten.

Blijkt dat de reis ineens €0.40 duurder uitpakt?!? WAAROM?

Hoi fatbeard,

Waarschijnlijk stap je over op een station dat niet op de kortste route van begin- naar eindstation ligt. Je betaalt dan bij uit- en inchecken extra voor het ‘omreizen', ook al kan dat wel gewoon de snelste route zijn.

Als je iets meer informatie over je traject geeft, kunnen we dit met zekerheid zeggen.


Dat hangt van de reis af. Bij veel reizen mag je via een langere route reizen (als de reisplanner dat aangeeft) maar dan kun je zonder bijkomende kosten niet uit en weer inchecken op een station op de langere route.

Wat is je reis precies geweest?


A’dam Sloterdijk - Obdam...


via Hoorn

 


De prijs van je reis wordt berekend via Alkmaar. Maar je mag via Hoorn reizen. Maar als je uit- en weer incheckt in Hoorn betaal je wel de extra tariefeenheden van de iets langere route. Als je in Hoorn alleen maar overstapt niet.


Is het een reis doordeweeks of in het weekend? Ik krijg als ik Sloterdijk → Obdam 2 opties uit de planner, inderdaad via Hoorn of een directe trein (sprinter richting Hoorn). In het weekend is 2e klas zonder korting 10,81, terwijl deze reis doordeweeks 10,60 kost volgens de planner. 
 

 


En 10 minuten klik-klik-klik op Google maps later blijkt inderdaad de reis via Hoorn langer te zijn: wel twee(!) hele kilometers…

Die directe trein is voor een reisleider misschien wel een goede keuze: die neemt namelijk de touristische route via Haarlem en stopt onderweg bij elk station; doet er dientengevolge bijna 1.5 keer zo lang over.

Wat ik dan wel curieus vind is dat de berekende reis (via Alkmaar) nooit in het reisadvies tevoorschijn komt, tenzij je er specifiek om vraagt.
Ook heel curieus is dat de directe reis (die langer duurt én bijna 14 km langer is) ook maar €10.60 kost, wat in tegenspraak is met het gestelde dat omreizen gratis is als het sneller is…

Het wordt nog gekker: als je specifiek vraagt om de verbinding via Alkmaar krijg je ineens een prijs van €11.80 voor je neus...


Is het een reis doordeweeks of in het weekend? Ik krijg als ik Sloterdijk → Obdam 2 opties uit de planner, inderdaad via Hoorn of een directe trein (sprinter richting Hoorn). In het weekend is 2e klas zonder korting 10,81, terwijl deze reis doordeweeks 10,60 kost volgens de planner. 
 

 

Volgens mij gaat er weer eens iets fout in de NS reisplanner want er worden alleen maar prijzen in de 1e klas aangegeven. Zou toch zeer bijzonder zijn als we ooit nog eens gaan meemaken dat het bij NS op ICT gebied een maand zonder problemen werkt. Die tekst van € 8,21 mag iemand mij ook voorrekenen.

 

 


@fatbeard Omreizen mag wel degelijk als het sneller is. Maar dan kun je niet zonder kosten de reis onderbreken. En daar is sprake van wanneer je in Hoorn uit- en weer incheckt.

Amsterdam Sloterdijk naar Obdam is 48 TE. Dat kost vol tarief 10,60.
Met onderbreking in Hoorn: 50 TE, Dat kost vol tarief 11,00.

Verschil van 0,40 is dus verklaard.

De prijsberekening tussen twee stations is altijd via de kortste aantal tariefeenheden, met een enkele uitzondering.

Zo betaal je voor een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal altijd 86 TE en mag je via maar liefst vier routes en kun je kosteloos de reis onderbreken: via Haarlem, Leiden en Den Haag HS, via Schiphol, Leiden en Den Haag HS, via Schiphol en de HSL en via Breukelen. Woerden en Gouda. Je mag zelfs via een vijfde route reizen: via Utrecht Centraal. Maar als je in Utrecht Centraal buiten het poortjes gebied gaat moet je extra betalen, net als bij het voorbeeld van Hoorn.


De prijs van je reis wordt berekend via Alkmaar.

Maar die route wordt alleen getoond als je erom vraagt en is €1.20 duurder, terwijl hij 2 km korter is:

De directe verbinding is dezelfde prijs als de verbinding over Hoorn (€10.60), terwijl die ruim 10km langer is en bijna een half uur langer duurt:

Ter vergelijk de snelste verbinding:

En dan vindt de NS het gek dat ik het niet meer snap...


Bij een via-advies wordt de prijs getoond alsof het twee losse reizen zijn:

Sloterdijk - Alkmaar 35 TE € 8,10
Alkmaar - Obdam 13 TE € 3,70

Samen € 11,80 maar als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt op Alkmaar betaal je gewoon € 10,60 voor één reis van 48 TE.

Zou je in Hoorn langer dan 35 minuten uitgecheckt blijven dan kost Sloterdijjk - Hoorn je € 8,80 voor 39 TE en voor Hoorn - Obdam (11 TE) nog eens € 3,30 voor een totaal van € 12,10 en dat is ook de prijs die je krijgt als je een reis via Hoorn plant.

Bij alleen even een brief posten kost het € 11,00 voor de gereisde 50 TE. Dat is geen 10 km langer overigens, want de kortste route is via Alkmaar en 48 TE. De sprinter via Alkmaar (en Haarlem) doet er inderdaad wel ca. 25 minuten langer over, maar je kunt ook met een IC (via Alkmaar) naar Heerhogowaard en dan is het nog geen uur.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf vanaf pagina 6.


Dat is het beste antwoord op deze vraag tot nog toe.
Wat nog onopgehelderd is gebleven: waarom is het omreizen via Haarlem (de verbinding zonder overstappen) met z’n (geschatte) 62 TE niet duurder terwijl het veel langer duurt? Uitzondering op de regel ofzo?

Verbetertip voor de NS: als de reis berekend wordt over een bepaald traject, laat dan dat traject ook zien in de reisadviezen. Nu tast ik compleet in het duister hoe de prijs tot stand komt, met dit hele topic als gevolg.
Nog een tip: laat het aantal TE zien voor elk deel van de reis, of maak het mogelijk dat op te zoeken.


Via Haarlem is inderdaad een heel stuk om (ook qua tijd), maar zolang je daar niet uit- en weer incheckt reis je gewoon voor de prijs van de kortste route.

Edit: volgens Rijdendetreinen (en de NS planner) is Sloterdijk - Haarlem - Obdam 15 + 48 = 63 TE


Wat nog onopgehelderd is gebleven: waarom is het omreizen via Haarlem (de verbinding zonder overstappen) met z’n (geschatte) 62 TE niet duurder terwijl het veel langer duurt? Uitzondering op de regel ofzo?

De reisplanner laat ook altijd de optie met de minste overstappen zien. Deze mag je dus ook nemen voor dezelfde prijs. (zolang je onderweg dus niet uit- en incheckt 😉)


De reisplanner laat ook altijd de optie met de minste overstappen zien. Deze mag je dus ook nemen voor dezelfde prijs. (zolang je onderweg dus niet uit- en incheckt 😉)

Juist, zie de IC 3700 Venlo/Eindhoven naar Dordrecht via Utrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam… Via Breda is veel korter maar met die 3700 (wereldreis) kan je rechtstreeks naar Dordrecht, dus die optie wordt getoond (en kost hetzelfde).

Voor Eindhoven - Den Haag is er de rechtstreekse 1100 maar via Utrecht mag ook (al is dat met overstap en duurt het iets langer), maar dat komt omdat je dan eerder kunt aankomen dan met de volgende rechtstreekse trein.


Helder.
Al blijf ik het raar vinden dat de kortste route (waar de prijs op gebaseerd is) niet getoond wordt.
 


Helder.
Al blijf ik het raar vinden dat de kortste route (waar de prijs op gebaseerd is) niet getoond wordt.

Er zijn wel adviezen via de kortste route maar dan stap je over in Uitgeest of Heerhugowaard. Die worden vaak niet getoond omdat via Hoorn sneller is.

Als je puur wilt weten wat de korste route (qua afstand/tariefeenheden) is, zie https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=ASS&end=OBD


Helder.
Al blijf ik het raar vinden dat de kortste route (waar de prijs op gebaseerd is) niet getoond wordt.

Er zullen maar weinig mensen zijn die liever de kortste route rijden dan de snelste. Maar een route met minder vaak overstappen wordt wél vaak gewaardeerd. In dit specifieke geval zal bijna niemand het doen denk ik, maar als het verschil minder groot is, is het voor veel mensen wel het overwegen waard.

 


Er zullen maar weinig mensen zijn die liever de kortste route rijden dan de snelste. Maar een route met minder vaak overstappen wordt wél vaak gewaardeerd. In dit specifieke geval zal bijna niemand het doen denk ik, maar als het verschil minder groot is, is het voor veel mensen wel het overwegen waard.

Ook onhandig zijn adviezen met een overstap op Sloterdijk (eind lopen en door poortjes als het van naar spoor 9/10 is), terwijl er in Zaandam ook een comfortabele cross-platform overstap is.


Reageer