beantwoord

Waarom kosten Blauwnet op mijn NS factuur?

  • 19 February 2023
  • 11 reacties
  • 403 Bekeken

Voor mijn woon-werk verkeer reis ik met een NS Flex Traject Vrij abonnement. Tot mijn verbazing zie ik op mijn laatste factuur dat wanneer ik met Blauwnet reis, ik daarvoor kosten betaal! Terwijl op de site van Blauwnet staat dat je gewoon met je NS abonnement via hun kunt reizen. Hoe zit dit? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 February 2023, 12:55

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Bij het bestellen van een Traject Vrij-abonnement voor het traject Enschede-Almelo krijgt u een routekeuze voorgelegd:
 

 

Als u kiest voor de goedkoopste optie, dan zijn alleen reizen met NS gedekt door het abonnement. Reist u toch met Blauwnet? Dan moet u voor die reizen gewoon betalen. Als u iets meer betaalt voor uw abonnement en kiest voor Vrije routekeuze, dan vallen zowel reizen met NS als reizen met Blauwnet onder het abonnement.

Reputatie 7

Raar eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een Flex Dal Vrij hebt maakt het niks uit welke treinvervoerder je gebruikt. Waarom met Traject Vrij dan wel?

Reputatie 7
Badge

Raar eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een Flex Dal Vrij hebt maakt het niks uit welke treinvervoerder je gebruikt. Waarom met Traject Vrij dan wel?

Met Traject Vrij betaal je normaal voor één specifiek traject, dat is het idee van dit abonnement. Het alternatief met een andere vervoerder gaat langs een andere route en is dus in principe gewoon een ander traject. In dit geval biedt NS echter ook de keuze voor het traject waarop zij zelf rijden aan in plaats van alleen de kortste route met een andere maatschappij, en zelfs een optie om daar tussen te mogen kiezen.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem speelt niet landelijk, alleen in Twente en Limburg. De regionale aanbestedingen waardoor meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden maken het ingewikkeld en duurder.

Raar eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een Flex Dal Vrij hebt maakt het niks uit welke treinvervoerder je gebruikt. Waarom met Traject Vrij dan wel?

Met Traject Vrij betaal je normaal voor één specifiek traject, dat is het idee van dit abonnement. Het alternatief met een andere vervoerder gaat langs een andere route en is dus in principe gewoon een ander traject. In dit geval biedt NS echter ook de keuze voor het traject waarop zij zelf rijden aan in plaats van alleen de kortste route met een andere maatschappij, en zelfs een optie om daar tussen te mogen kiezen.

De Blauwnet-treinen rijden exact dezelfde route tussen Almelo en Enschede als de NS-treinen .

Reputatie 7
Badge +3

De Blauwnet-treinen rijden exact dezelfde route tussen Almelo en Enschede als de NS-treinen .

Precies. Dit speelt alleen op het traject Wierden - Enschede en in Limburg tussen Roermond en Sittard - Heerlen/Maastricht.

Als dit fenomeen zou spelen tussen bijvoorbeeld Utrecht en Amersfoort (twee vervoerders op exact hetzelfde traject) dan zou er allang een oplossing gevonden zijn. 

Raar eigenlijk. Als je bijvoorbeeld een Flex Dal Vrij hebt maakt het niks uit welke treinvervoerder je gebruikt. Waarom met Traject Vrij dan wel?

Omdat de tarieven van NS en Blauwnet niet gelijk zijn, ook niet met Flex Dal vrij trouwens.

Bij Traject Vrij wordt bij vrije keuze de prijs berekend uitgaande van het steeds reizen met de duurste optie.

 

 

De Blauwnet-treinen rijden exact dezelfde route tussen Almelo en Enschede als de NS-treinen .

Ze rijden wel dezelfde route maar de prijzen zijn verschillend. Het kilometertarief bij Blauwnet is wat hoger omdat Blauwnet er voor kiest om zijn sprinters ook in de avond en het weekend overal om het halfuur te laten rijden. Het NS tarief is iets lager maar daar staat als nadeel tegenover dat NS veel sprinters buiten de kantooruren maar om het uur laat rijden. Dat is een keuze.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Als voorbeeld een reis van Almelo naar Enschede, 2e klas, vol tarief. Met NS kost dat €5,50, met Blauwnet €5,63. Dus jij wilt beweren dat voor €0,13 extra Blauwnet ‘s avonds en in het weekend vaker kan rijden dan NS? 

@Tamzin Als voorbeeld een reis van Almelo naar Enschede, 2e klas, vol tarief. Met NS kost dat €5,50, met Blauwnet €5,63. Dus jij wilt beweren dat voor €0,13 extra Blauwnet ‘s avonds en in het weekend vaker kan rijden dan NS? 

Blauwnet heeft daarnaast minder conducteurs en minder andere overhead dan NS.

Overigens is door de meer vlakke tariefstructuur bij Blauwnet het prijsverschil met de NS-prijzen bij langere afstanden groter. Je moet het over het hele netwerk van Blauwnet bekijken.

Badge +3

Zie ook 

 

Reageer