Waarom moet ik inloggen om mijn facturen te zien

  • 29 September 2022
  • 13 reacties
  • 196 Bekeken

Ik vroeg mij af waarom ik moet inloggen om de facturen te zien die betaald moeten worden.

Als iets afsluit met een partij (de NS), dan vind ik het normaal dat er een factuur naar mij wordt gestuurd zodat ik deze kan inzien en daar uiteraard voor betaal (ik neem immers een dienst af).

Nu stelde ik deze vraag (waarom facturen niet direct naar mijn emailadres worden gestuurd) aan een medewerker en die zei dat dit 'door de wet' kwam. Welke wet specifiek wist de medewerker mij niet te vertellen. Als ik iets bestel via bol.com, coolblue, etc. dan worden die facturen toch ook naar mijn emailadres gestuurd.

 

En dus: Welke wet speelt hier een rol waarom facturen niet direct naar een emailadres worden gestuurd, of wat is de reden dat de NS geen facturen direct naar het emailadres stuurt?

 

Dank, Groeten, Bastiaan


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Privacywetgeving.

Voor mijn facturen van energiebedrijf, waterbedrijf, zorgverleners etc. Moet ik ook inloggen.

Reputatie 7
Badge +2

Wat is er meer privé aan een factuur voor een NS abonnement dan aan een factuur voor een friteuse bij Coolblue dan? Op beide staat je adres en het product wat je gekocht hebt, maar zoals TS al aangeeft stuurt elke webwinkel je gewoon een factuur per mail.

En om het bij OV te houden: ik krijg ook keurig een factuur van Qbuzz wanneer ik m'n busabonnement vernieuw...

Reputatie 7
Badge +4

Vergelijkenderwijs redeneren levert meestal onjuiste conclusies op. Reizen heeft ook met privacy te maken en dan is de wet anders dan voor een bestelling bij bol.com. Je kunt je afvragen of het verstandig is van deze firma om bij een bestelling in de email een afbeelding mee te geven. Nee, dat ga ik niet uitleggen, ;-)

Of u het opeist welke wet het is of niet, de privacywetgeving is er en ik denk dat dat ook voor u maar goed is ook. 

Omdat het om traceerbaar reisgedrag gaat, worden de facturen nooit naar een emailadres gestuurd. De kans dat iemand anders het in kan zien is veel te groot. U moet dus inloggen in een omgeving waardoor de kans klein is dat een ander daar binnen kan komen en uw gegevens kan inzien. NS beschermt uw privacy wat meer. Er is inderdaad wel discussie over hoe de privacywetging werkt of zou moeten werken.

Ik denk dat de meeste mensen hier blij mee zijn, los van het feit dat de wet gewoon geldt. En die wet  geldt ook als u het er niet mee eens bent, ergens voor betaalt, of een vergelijking maakt over een andere bestelling. NS is, om ook eens ten onrechte vergelijkenderwijs te redeneren, niet de enige die dit doet, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft natuurlijk niks met wet of privacy te maken. Als iemand toegang heeft tot je mailbox, kan hij ook bij Mijn NS op ‘Wachtwoord vergeten' klikken en op die manier toegang krijgen tot Mijn NS.

Sommige bedrijven sturen de factuur wel direct, andere niet. Welke motivatie daar aan ten grondslag ligt weet ik niet. Al zou het zoiets simpels kunnen zijn als mailverkeer verkleinen.

Reputatie 7
Badge +4

Dat mag niet freeze, je hebt er geen toegang toe.  Dat kun je ook niet aanvoeren. Wat kan, mag daarmee nog niet. Ook dit is vergelijkenderwijs redeneren. Dat veel mensen zich er om die reden niet druk over maken snap ik, maar email valt gewoon onder het briefgeheim, en dat is in de wet verankerd. Het staat een ieder vrij dit voor zijn persoonlijke zaken niet te doen. Het is ook goed dat er een barrière is van inloggen om te voorkomen dat iedereen in de praktijk te makkelijk bij elkaars gegevens kan.

Dat lijkt me maar goed ook: de wet beperkt, maar beschermt ook leren we allemaal bij Staatsinrichting, imho.

Reputatie 7
Badge +2

Dat er reisgedrag in de factuur staat is de keuze van NS natuurlijk. Van m'n energiebedrijf krijg ik bv. meer details in de mail (namelijk ook voor welk product de factuur is naast het bedrag).

De gegevens die privacygevoelig zijn staan niet in de mail en moet ik voor inloggen. Maar toch is de mail informatiever.

NS zou er op soortgelijke wijze ook voor kunnen kiezen om alleen de factuur met abonnement en totaal aan reiskosten mee te sturen. En dan de specificatie na inloggen beschikbaar stellen.

Of gewoon een beveiligde bijlage natuurlijk. Zo krijg ik bv. mijn salarisstrook in een beveiligde bijlage per mail met als wachtwoord iets wat ik alleen zelf weet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat mag niet freeze, je hebt er geen toegang toe.  Dat kun je ook niet aanvoeren. Wat kan, mag daarmee nog niet. Ook dit is vergelijkenderwijs redeneren. Dat veel mensen zich er om die reden niet druk over maken snap ik, maar email valt gewoon onder het briefgeheim en dat is in de wet verankerd. Het staat een ieder vrij dit voor zijn persoonlijke zaken niet te doen.

Dat lijkt me maar goed ook: de wet beperkt, maar beschermt ook leren we allemaal bij Staatsinrichting, imho.

E-mail valt onder briefgeheim, dat klopt (daarom mag je ook niet in andermans mailbox kijken, dus daar kun je het argument ‘wat kan, mag daarmee nog niet’ al aanvoeren), maar ik krijg ook genoeg facturen per post. Dan hoef ik ook niet eerst ergens een kluisje te openen om de gegevens te kunnen zien.

Ik ben heel benieuwd naar het wetsartikel waarin dit vastgelegd zou zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het is uiteraard niet verboden dat je per mail een factuur krijgt. De grens ligt bij de privacygevoelige informatie en dat is discutabel. Bedrijven dekken zich dan in om er geen gedoe mee te krijgen.

Strikt genomen kan mijn vrouw niet bij mijn medische rekeningen. Dat zou mij niet kunnen schelen maar er zijn best situaties dat anderen daar niet zo over denken. Iedereen kan daarbij wel een voorbeeld verzinnen.

Verder is er een verschil tussen een factuur met alleen een bedrag en eentje met gespecificeerde reizen. Dat laatste kan nare vragen oproepen. Je moet zorgen dat anderen niet bij je mail, briefgeheim, kunnen komen.

Overigens vind ik dat iemand zelf op moet zoeken om welke wet het gaat. Iemand anders hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen. In de praktijk is dat: ik ben het er niet mee eens en jij moet maar aantonen waarom iets niet zo is. Het moet andersom zijn als je het ergens niet mee eens bent. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Dat mag niet freeze, je hebt er geen toegang toe.  Dat kun je ook niet aanvoeren. Wat kan, mag daarmee nog niet. Ook dit is vergelijkenderwijs redeneren. Dat veel mensen zich er om die reden niet druk over maken snap ik, maar email valt gewoon onder het briefgeheim en dat is in de wet verankerd. Het staat een ieder vrij dit voor zijn persoonlijke zaken niet te doen.

Dat lijkt me maar goed ook: de wet beperkt, maar beschermt ook leren we allemaal bij Staatsinrichting, imho.

E-mail valt onder briefgeheim, dat klopt (daarom mag je ook niet in andermans mailbox kijken, dus daar kun je het argument ‘wat kan, mag daarmee nog niet’ al aanvoeren), maar ik krijg ook genoeg facturen per post. Dan hoef ik ook niet eerst ergens een kluisje te openen om de gegevens te kunnen zien.

Ik ben heel benieuwd naar het wetsartikel waarin dit vastgelegd zou zijn.

Per post aan jou persoonlijk geadresseerd. Zonder jouw toestemming niet door een ander te openen. Briefgeheim heet dat. Ook een vorm van privacy.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En daar valt e-mail ook onder. Daarvoor geldt precies hetzelfde. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens vind ik dat iemand zelf op moet zoeken om welke wet het gaat. Iemand anders hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen. In de praktijk is dat: ik ben het er niet mee eens en jij moet maar aantonen waarom iets niet zo is. Het moet andersom zijn als je het ergens niet mee eens bent. ;-)

Nee, dat is flauw in dit geval. Iemand vraagt waarom hij factuur niet per mail krijgt. Klantenservice zegt: mag niet van de wet. Dan moet je dat als Klantenservice ook kunnen onderbouwen. 

Reputatie 7
Badge

Is er niet gewoon een wet die een dienstverlener verplicht een factuur toe te sturen? Wettelijke verplichtingen zijn in al onze privacy wetten een uitzonderingsgrond, dus dan speelt dat niet.

Badge +3

Nee, dat is flauw in dit geval. Iemand vraagt waarom hij factuur niet per mail krijgt. Klantenservice zegt: mag niet van de wet. Dan moet je dat als Klantenservice ook kunnen onderbouwen. 

Precies, want waarom krijgen zakelijke klanten (bijv. zzp’ers) wél een factuur per mail?
Weliswaar alleen het voorblad, maar toch… 🤔

Reageer