beantwoord

waarom niet vrij reizen op vrijdag

  • 7 December 2022
  • 7 reacties
  • 219 Bekeken

Ik lees net dat de dienstregeling op vrijdag is aangepast, omdat er dan minder reizigers zijn. Waarom dan geen keuzedag?

icon

Beste antwoord door Thom 7 December 2022, 18:37

Bekijk origineel

7 reacties

Keuzedagen kunt ook op vrijdag gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Keuzedagen kunt ook op vrijdag gebruiken.

 

Bertli wil denk ik met de keuzedag in de spitsuren beginnen en dat is en blijft inderdaad niet mogelijk. Ondermeer omdat NS dus op die dag ook minder treinen inzet.

Hoe bedoel je dat precies Bertli?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat bedoeld wordt dat er dan op vrijdag ook in de spits gereisd zou kunnen worden met keuzedag, omdat er minder reizigers zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Bertli, er zijn op vrijdag minder passagiers en NS laat daardoor op vrijdag minder treinen rijden. Maar de passagiers moeten nu met de overgebleven treinen mee, en die zijn dus per saldo waarschijnlijk helemaal niet zo rustig dat senioren met gemak in de spits kunnen rijden.

Het is een illusie te denken dat de spits weer toegankelijk gemaakt wordt voor mensen met kortingsabonnementen. De treinen zitten overvol omdat er te weinig rijden. Mogelijk geeft de verlenging met 30 procent wel wat lucht, maar die verlenging is ook niet overal en in de praktijk waarschijnlijk vooral voor de trajecten met de grootste drukte. Ik raad u als senior de spits ook niet aan.

Bommel zou het niet zo vreemd vinden als een zitplaats voor iedereen in de trein de normale situatie zou zijn, maar dat is verder dan ooit. 

Laura NS

Ik denk dat Thom het goed heeft uitgelegd

Mogelijk geeft de verlenging met 30 procent wel wat lucht, maar die verlenging is ook niet overal en in de praktijk waarschijnlijk vooral voor de trajecten met de grootste drukte. . 

Er is geen sprake van een verlenging van de treinen met 30%. Ongeveer 30% van de treinen wordt wat langer, maar er zijn ook treinen die juist ingekort gaan worden. Alles bij elkaar krijgen de treinen gemiddeld 3% meer zitplaatsen, een verschil dat nauwelijks op zal vallen. 

Reageer