beantwoord

waarom verhoging van NS abonnement?

  • 15 November 2023
  • 8 reacties
  • 399 Bekeken

Gisteren kreeg ik een mail van de NS waarin stond dat de prijzen van NS abonnementen en treinkaartjes niet verhoogd zouden worden, zie onderstaande tekst van de mail:

Beste meneer Mourik,
 

Goed nieuws: de prijs van NS-abonnementen en treinkaartjes stijgen niet in 2024 en blijven dus gelijk aan de prijzen van dit jaar. Dat betekent dus dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft.

Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een bedrag vrijgemaakt, wat ervoor zorgt dat we de voorgenomen tariefstijging kunnen uitstellen. Een mooie boodschap in deze tijd waarin veel zaken duurder worden. Door de prijzen gelijk te houden blijft de trein relatief gezien goedkoop en een aantrekkelijke keuze om te reizen. 
 

Nu krijg ik vandaag onderstaande mail binnen:

Beste heer Mourik, 
 
Het tarief van uw doorlopende abonnement verandert binnenkort.
 
Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 60,00 per jaar. Voor het komende abonnementsjaar (van 22 december 2023 tot en met 21 december 2024) geldt het volgende tarief en betaalwijze:
 
OV-chipkaart: **** **** **** 6654
Abonnement: Dal Voordeel op saldo 2e klasse
Abonnementsprijs: € 67,20 per jaar
Betaalwijze: Jaarlijks via automatische incasso

kunt u mij vertellen waarom deze prijs stijging nu wel wordt doorgevoerd????

 

Groet Marcel Mourik

 

icon

Beste antwoord door Robert B 15 November 2023, 22:10

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Marcel Mourik,

Ze zeggen “dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft”.
Jouw abonnement wordt verlengd in 2023. Voor 2023 was er wel een prijsverhoging. In 2024 wordt de prijs niet verhoogd, dus je zult t/m 21-12-2025 de prijs van 2023 (= € 67,20) betalen.
Je mag juist blij zijn dat je tot nu nog de lagere prijs van vorig jaar hebt mogen betalen. En straks bij een verhoging in 2025 dat pas vanaf november 2025 hoeft te betalen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Marcel Mourik,

Ze zeggen “dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft”.
Jouw abonnement wordt verlengd in 2023. Voor 2023 was er wel een prijsverhoging. In 2024 wordt de prijs niet verhoogd, dus je zult t/m 21-12-2025 de prijs van 2023 (= € 67,20) betalen.
Je mag juist blij zijn dat je tot nu nog de lagere prijs van vorig jaar hebt mogen betalen. En straks bij een verhoging in 2025 dat pas vanaf november 2025 hoeft te betalen.

 

Het bedrijf had dit gewoon moeten voorkomen door beter te communiceren. Maar ja het is NS en dat bedrijf is helaas als zo vaak op dit forum al bewezen totaal niet in staat om goed te communiceren met de klanten. In een ander topic gaf @mrfreeze al aan dat NS 800 klantenservice medewerkers (m/v) in dienst heeft. Door dit soort mails kan je er nog wel een paar 100 extra inhuren. In de tweede mail had natuurlijk expliciet aangegeven moeten worden dat dit de prijsverhoging van 2023 betreft en dus niets te maken heeft met het bevriezen van de prijzen in 2024. Bedrijf blijft helaas maar crommuniceren.    

Reputatie 7
Badge +2

NS lijkt wel te denken dat iedereen al op Flex zit en gewoon de tarieven van het jaar zelf betaald, maar daardoor krijg je voor reizigers die nog een abonnement op saldo hebben inderdaad dit soort verwarrende mails

Badge +3

Tja, zet er één regeltje tekst onder “dit betreft de jaarlijkse prijsverhoging van 2023.
Tot [in de mail genoemde datum verlenging] betaalt u nog de prijs van 2022”

En per [zelfde datum eind 2024] mogen/zullen we de prijs niet verhogen… 🤣

Blijkbaar zijn er veel mensen met een saldo-abonnement dat ooit ingegaan is in Q4 (laatste kwartaal).

Die hebben dus weinig te klagen eigenlijk, want voor NS Flex waren de prijzen per 1 januari 2023 al verhoogd.

Reputatie 7
Badge +2

Blijkbaar zijn er veel mensen met een saldo-abonnement dat ooit ingegaan is in Q4 (laatste kwartaal).

Ja, die heb ik ook 😉 Met alle klassieke abonnementen ideaal want je loopt een jaar achter met de prijsverhogingen.

Jaren een trajectkaart gehad met 23 december als ingangsdatum, vandaar ook dat m'n huidige WeekendVrij op 23 november het nieuwe contractjaar in gaat.

(Al was de eigenlijke achtergrond bij mij een lang forenstraject bij m'n eerste vaste baan per januari, waardoor het aantrekkelijk was de OV jaarkaart per begin kerstvakantie in te laten gaan en zo een kaartje te besparen bij wat uitstapjes)

Ik had dezelfde vraag als marcel, bedankt voor het plaatsen van de vraag en de antwoorden ook, helder!

wil het wel eerst nog zien of de abonnements kosten dan volgend jaar bij de verlenging (laatste kwartaal bij mij ook) hetzelfde blijven…

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had dezelfde vraag als marcel, bedankt voor het plaatsen van de vraag en de antwoorden ook, helder!

wil het wel eerst nog zien of de abonnements kosten dan volgend jaar bij de verlenging (laatste kwartaal bij mij ook) hetzelfde blijven…

 

Bij op saldo abonnementen blijft de prijs bij verlenging in 2024 gelijk aan die van de verlenging in 2023.

Ik had dezelfde vraag.

De NS en communiceren… Het blijft moeilijk.

 

Reageer