beantwoord

Waarom werken abbonnenten niet met OVPay?


Zo ver ik zie heeft NS alle data om dit wel te laten werken. Ik kan mijn bankpas in de app koppelen en kan precies alle transacties zien. Waarom kan het abonnement niet achteraf verwerkt kunnen worden? Dat zou mij weer heel veel plastic pasjes kwijt raken schelen, want dan kan eindelijk alles met de telefoon.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 26 March 2023, 13:52

Bekijk origineel

10 reacties

Hoi manon_gfx en welkom bij onze Community.

De exacte technische details moet ik je schuldig blijven, maar OVPay is momenteel nog in ontwikkeling. Zo is het ook nog niet mogelijk om 1e klas te reizen met een betaalpas en kun je ook nog geen toeslag voor de Intercity Direct laden op je betaalpas.

Achter de schermen wordt druk gewerkt om meer mogelijkheden toe te voegen, waaronder het reizen met een abonnement. Zodra dit mogelijk is hoor je dit uiteraard van ons.

Reputatie 7
Badge +2

Op dit moment is pas de eerste fase van OVpay ingevoerd, dus het vol tarief reizen. In tegenstelling tot de OV-chipkaart destijds werkt men nu niet met een big bang, maar wordt het geleidelijk ingevoerd zodat de kinderziekten eruit gehaald kunnen worden voordat oude systemen uit gezet worden.

In de eerstvolgende stap volgt de leeftijdskorting, de stap daarna betreft de abonnementen. Waarbij dat waarschijnlijk wel beperkt zal blijven tot kortingsproducten op de bankpas, want de banken schijnen niet zo van 0-euro transacties te houden.

Ook zal in een van de latere fasen de OVpas, als opvolger van de OV-chipkaart, ingevoerd worden die je ook als digitaal pasje op je telefoon kunt hebben. Daar kan je dan wel weer een vrij reizen abonnement op zetten.

Reputatie 7
Badge +1

Is er ook niet een identificatieprobleem? Op de OV-chipkaart staat een foto en op je bankpas niet.

Zo ver ik zie heeft NS alle data om dit wel te laten werken. Ik kan mijn bankpas in de app koppelen en kan precies alle transacties zien. Waarom kan het abonnement niet achteraf verwerkt kunnen worden? Dat zou mij weer heel veel plastic pasjes kwijt raken schelen, want dan kan eindelijk alles met de telefoon.

Simpel. Omdat met een bankpas niet te verifiëren is of de persoon die met die bankpas in de trein zit ook de abonnementhouder is en niet bijv. een familielid of vriend. NS is natuurlijk niet gek, een abonnement is persoonlijk en niet bedoeld voor iemands hele kennissenkring.

In de eerstvolgende stap volgt de leeftijdskorting, de stap daarna betreft de abonnementen. 

Ik ben heel benieuwd hoe ze de leeftijd van de reiziger dan denken te gaan controleren. 

Badge +3

De bedoeling is om een identiteits/legitimatiebewijs te tonen, dan heb je in ieder geval een match op naam (bankpas).

Reputatie 7
Badge +3

@manon_gfx fijn dat jij bij koppelen abonnement met OV-pay alles met jouw telefoon kan, ik wil niet alles met mijn telefoon. En zeker niet betalen via mijn telefoon. Ik vind het prima om metceen aparte ov-pas te reizen. Geen stress over bijna lege telefoon of geen bereik.

De bedoeling is om een identiteits/legitimatiebewijs te tonen, dan heb je in ieder geval een match op naam (bankpas).

En dan moet iedereen zich bij de buschauffeur of conducteur gaan legitimeren. Sorry, maar dat is natuurlijk geen oplossing, dat wordt een groot gesjoemel. Kijk naar de huidige etickets waarbij ook iedereen zich moet legitimeren (maar niet heus) 

Het OV moet eens stoppen met het introduceren van allerlei frauduleuze betaalsystemen. Ook als dat voor sommige reizigers geen populaire boodschap is. 

Reputatie 7
Badge +3

Het beste lijkt het me om OVpay alleen te gebruiken voor reizen zonder korting. Wil je korting of een abonnement dat gaat dat via een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een pasfoto.

Het lijkt me allemaal geen raketwetenschap.

Wel grappig overigens dat identiteitsbewijs en legitimatiebewijs regelmatig door elkaar gehaald worden. Met een identiteitsbewijs toon je aan wie je bent, met een legitimatiebewijs laat je zien wat je mag. Iemand met opsporingsbevoegdheid moet zich kunnen legitimeren. Maar met dat legitimatiebewijs kan hij/zij geen pakketje ophalen bij het postkantoor. Daar is een identificatiebewijs voor nodig.

Een bijzonder geval is het rijbewijs. Daarmee kun je laten zien wie je bent maar het toont ook welke categorieën van voertuigen je mag besturen. Het is zowel identiteitsbewijs als legitimatiebewijs. 

Reputatie 3

Dat zou mij weer heel veel plastic pasjes kwijt raken schelen, want dan kan eindelijk alles met de telefoon.

Ik moet er niet aan denken dat ik alleen met een telefoon kan in- en uitchecken.

Het idee dat ik tijdens een reis er op moet letten dat mijn telefoon voldoende power heeft, omdat ik anders een probleem heb de poortjes lijkt me helemaal niets.

Dus geef mij maar een OV-Chipkaart,

 

Reageer