Wanneer is de spits? | NS Community
beantwoord

Wanneer is de spits?

  • 4 December 2018
  • 12 reacties
  • 118079 Bekeken

Ik wil graag een dal voordeel abonnement maar buiten de spits krijg je 40% korting.
is buiten de spits voor 09:00 en na 16:00 of tussen 09:00 en 16:00 ?
icon

Beste antwoord door Thom 4 December 2018, 18:34

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt tegen daltarief inchecken tussen 08.55 en 16.04.59 en verder na 18.25 tot 06.34.59 de volgende dag. Tegen spitstarief van 06.35 tot 08.55 en van 16.05 tot 18.25. Bedenk dat de inchecktijd bepalend is, niet wanneer u reist. Ga niet precies op de grens zitten. ;-)

Bj een incheck tijdens de daluren moet u binnen 35 minuten gaan reizen en dan mag u de reis in de spits bij dezelfde vervoerder afmaken. Een NS-Flexabonnement staat wisselen van vervoerder in de spits en met korting blijven reizen toe. Let op welk abonnement u neemt.

Formeel is het spits van 06.30- 09.00 en van 16.00 tot 18.30, maar u heeft altijd vijf minuten marge in uw voordeel.

Op zaterdagen, zondagen en feestdagen is er geen spits. U reist dan altijd met korting.

Geld dit ook op vrijdag? Of wordt dat gezien als een weekend dag?
Reputatie 7
Badge +4
Vrijdag is een werkdag en geen weekenddag. Op vrijdag gelden de spitstijden.

Het antwoord van Thom klopt niet meer. Zojuist ingecheckt op station Bilthoven en ging er 18:26 doorheen en mijn korting werd niet meegeteld. Vervolgens uitgecheckt en gewacht tot 18:30. Toen deed de korting het wel. Kortom, mocht je op de peperdure trein willen besparen, gewoon even wachten tot 18:30. 

 

@NS : het zou fijn zijn als dit soort community fora geüpdate zouden worden met kloppende informatie!! :)

Badge +3

Als dit zo is gaat het voor veel ophef zorgen als mensen vlak na de spits een trein willen halen. Neem aan dat de 5-minutenmarge op (grotere) stations met poortjes gewoon blijft!

Reputatie 7
Badge +4

Het antwoord van Thom klopt niet meer. Zojuist ingecheckt op station Bilthoven en ging er 18:26 doorheen en mijn korting werd niet meegeteld. Vervolgens uitgecheckt en gewacht tot 18:30. Toen deed de korting het wel. Kortom, mocht je op de peperdure trein willen besparen, gewoon even wachten tot 18:30. 

 

@NS : het zou fijn zijn als dit soort community fora geüpdate zouden worden met kloppende informatie!! :)

Als u om 18.26 incheckt krijgt u wel degelijk korting. Het is wel zo dat u dan 35 minuten daarvoor uitgecheckt had moeten zijn. De marge is niet afgeschaft, maar mogelijk was dit een probleem. 

 

Ik heb wel een aanduiding in seconden aangepast. .69  moest .59 zijn, maar dat is duidelijk een typo en niet van echt belang. 

 

Als dit op uw chipkaart aantoonbaar zo is geregistreerd, kunt u het beste even contact opnemen met Klantenservice.

Afgelopen dinsdag in de zomervakantie gingen mijn meiden hun 2 nichtjes van 11 jaar ophalen. Van Amersfoort naar Assen en weer terug. Mijn meiden van 13 en 16 hadden netjes een jongerenkaart gekocht en de meisjes hadden railrunner. Zelf bedacht hadden ze de trein van 13:04 genomen om in Assen hun nichtjes op te pikken want die stonden al startklaar op het perron in Assen om de trein van 14:34 terug naar Amersfoort te reizen. 4 meiden van 16, 13 en twee van 11. Op de heenweg had de trein helaas vertraging in Zwolle en stonden ze in Hoogeveen stil waardoor ze de trein van 14:34 in Assen niet hadden gehaald. Niets kwaadschiks gedacht namen de meisjes een trein later van 15:04 richting Amersfoort. Werd ik om 16:00 gebeld op mijn werk. Conducteur had de 4 meisjes uit de trein gezet in Nunspeet omdat het 16:00 was. Ze moesten maar even een nieuw kaartje kopen van Nunspeet naar Amersfoort. 
ik snap dat de spitstijden zijn. Maar in de zomervakantie wanneer er bijna niemand in de trein zit om die tijd, meisjes wel gewoon een kaartje hadden gekocht en doordat er op de heenweg vertraging was zij niets vermoedend een trein later namen om weer terug te komen anders moesten ze in Assen tot 18:30 wachten tot de volgende trein. Dat is 4,50 uur! Het was nog maar een half uurtje naar Amersfoort. Sommige mensen treffen het met de conducteur en ziet het door de vingers maar deze conducteur zette ze gewoon uit de trein. Gelukkig heb ik een lieve werkgever en kon ik meteen in de auto springen om ze te halen. Ook een half uurtje heen en weer terug. Maar om de meiden in the middle of nowhere te laten staan is ook niet echt een fijne gedachte. Bedankt NS! #fail! 

Afgelopen dinsdag in de zomervakantie gingen mijn meiden hun 2 nichtjes van 11 jaar ophalen. Van Amersfoort naar Assen en weer terug. Mijn meiden van 13 en 16 hadden netjes een jongerenkaart gekocht en de meisjes hadden railrunner. Zelf bedacht hadden ze de trein van 13:04 genomen om in Assen hun nichtjes op te pikken want die stonden al startklaar op het perron in Assen om de trein van 14:34 terug naar Amersfoort te reizen. 4 meiden van 16, 13 en twee van 11. Op de heenweg had de trein helaas vertraging in Zwolle en stonden ze in Hoogeveen stil waardoor ze de trein van 14:34 in Assen niet hadden gehaald. Niets kwaadschiks gedacht namen de meisjes een trein later van 15:04 richting Amersfoort. Werd ik om 16:00 gebeld op mijn werk. Conducteur had de 4 meisjes uit de trein gezet in Nunspeet omdat het 16:00 was. Ze moesten maar even een nieuw kaartje kopen van Nunspeet naar Amersfoort. 
ik snap dat de spitstijden zijn. Maar in de zomervakantie wanneer er bijna niemand in de trein zit om die tijd, meisjes wel gewoon een kaartje hadden gekocht en doordat er op de heenweg vertraging was zij niets vermoedend een trein later namen om weer terug te komen anders moesten ze in Assen tot 18:30 wachten tot de volgende trein. Dat is 4,50 uur! Het was nog maar een half uurtje naar Amersfoort. Sommige mensen treffen het met de conducteur en ziet het door de vingers maar deze conducteur zette ze gewoon uit de trein. Gelukkig heb ik een lieve werkgever en kon ik meteen in de auto springen om ze te halen. Ook een half uurtje heen en weer terug. Maar om de meiden in the middle of nowhere te laten staan is ook niet echt een fijne gedachte. Bedankt NS! #fail! 

Sorry, maar de regels lijken me toch volkomen duidelijk. Als NS gaat toestaan dat mensen met een dalkaartje alsnog in de spits in de trein gaat zitten dan roept zo meteen iedereen dat het maar voor halfuurtje of een uurtje is. Deze kaartjes worden tegen extreem lage prijs aangeboden en daar horen beperkingen bij. 

 

Reputatie 7

Aan de ene kant ja de regels zijn volkomen duidelijk, aan de andere kant denk ik wat kan een conducteur hier nu mee winnen. Meiden hebben de pech gehad dat ze één van de weinig werkende conducteurs hebben aangetroffen. Dat deze conducteur dan ook nog een extra tussenstop heeft gemaakt om de meiden uit de trein te zetten, vind ik dan wel weer zeer apart en volgens mij niet conform de regels.

 

Dat laatste doet mij dan weer vermoeden dat er misschien meer is gebeurd en gezegd. Leuk stukje voor een lokaal dagblad lijkt mij.

Reputatie 7

Verhaal van Vonnie76 klopt niet helemaal want de meiden zijn dus nog in Zwolle overgestapt. Aangezien de intercity niet reed zijn ze op de sprinter naar Amersfoort gestapt. In tegenstelling tot mijn vorig bericht stopt die natuurlijk wel regulier in Nunspeet.

 

Probleem van dit soort topics begin ik gewoon de complete willekeur bij NS te vinden. Deze meiden hebben dus een bijzonder plichtsgetrouwe conducteur getroffen, terwijl het op dit forum wemelt van de topics met klachten over het totale gebrek aan controle door NS.

 

Je gaat dan medelijden krijgen met iemand die wel het deksel op de neus krijgt. Ik denk dat streng toespreken en belofte van nooit meer doen meer had uitgehaald, maar ja.

Nunspeet is geen middle of nowhere hoor :). Het station ligt gewoon in het centrum. En dat die treinen om vier uur 's middags bijna leeg zijn, klopt ook niet echt.

 

Verder is het tamelijk servicegericht om geen boete van € 50 op te leggen, maar hen in de gelegenheid te stellen een nieuw kaartje te kopen. Zouden meer conducteurs moeten doen in twijfelgevallen. Een soort van gematigde boete.

 

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen dinsdag in de zomervakantie gingen mijn meiden hun 2 nichtjes van 11 jaar ophalen. Van Amersfoort naar Assen en weer terug. Mijn meiden van 13 en 16 hadden netjes een jongerenkaart gekocht en de meisjes hadden railrunner. Zelf bedacht hadden ze de trein van 13:04 genomen om in Assen hun nichtjes op te pikken want die stonden al startklaar op het perron in Assen om de trein van 14:34 terug naar Amersfoort te reizen. 4 meiden van 16, 13 en twee van 11. Op de heenweg had de trein helaas vertraging in Zwolle en stonden ze in Hoogeveen stil waardoor ze de trein van 14:34 in Assen niet hadden gehaald. Niets kwaadschiks gedacht namen de meisjes een trein later van 15:04 richting Amersfoort. Werd ik om 16:00 gebeld op mijn werk. Conducteur had de 4 meisjes uit de trein gezet in Nunspeet omdat het 16:00 was. Ze moesten maar even een nieuw kaartje kopen van Nunspeet naar Amersfoort. 
ik snap dat de spitstijden zijn. Maar in de zomervakantie wanneer er bijna niemand in de trein zit om die tijd, meisjes wel gewoon een kaartje hadden gekocht en doordat er op de heenweg vertraging was zij niets vermoedend een trein later namen om weer terug te komen anders moesten ze in Assen tot 18:30 wachten tot de volgende trein. Dat is 4,50 uur! Het was nog maar een half uurtje naar Amersfoort. Sommige mensen treffen het met de conducteur en ziet het door de vingers maar deze conducteur zette ze gewoon uit de trein. Gelukkig heb ik een lieve werkgever en kon ik meteen in de auto springen om ze te halen. Ook een half uurtje heen en weer terug. Maar om de meiden in the middle of nowhere te laten staan is ook niet echt een fijne gedachte. Bedankt NS! #fail! 


Met een jongerenkaartje mag je niet in de spits in de trein zijn. Het is vervelend dat ze de trein uitgezet zijn, maar dat zijn nu eenmaal de regels die bij dat kaartje horen.

Reageer