beantwoord

Wanneer moet ik mijn abonnement opzeggen om kosten te vermijden?

  • 27 August 2023
  • 8 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 3

Hallo, ik had een vraag over abonnementen. Ik ga binnenkort studeren en heb al studentreisproduct aangevraagd, dit ligt al klaar maar ik kan er pas mee reizen vanaf 1 September. Ik heb op dit moment een dal vrij abonnement op mijn ov chipkaart staan. Ik heb morgen (Maandag 28 Augustus) alvast een schooldag, en wil daarna mijn laatste paar vrije dagen van de zomer doorbrengen met mijn partner (maandag of dinsdag tot en met donderdag 31 Augustus). Heel misschien moet ik Vrijdag 1 September naar Den Haag reizen, maar dan zal mijn studentenov al ingaan.

Is het verstandig om mijn dal vrij abonnement nu al op te zeggen, of gaat deze dan niet door tot het einde van de maand? Het is denk ik goedkoper om 3-4 keer op saldo te reizen dan om nog een maand mijn abonnement te moeten betalen, terwijl ik er die maand eigenlijk geen gebruik meer van maak. Gaat het abonnement in tot de datum dat ik mijn eerste abonnement gekocht heb (dit weet ik niet meer zeker maar was volgens mijn 13 Maart ofzo)? Of gaat het door tot de factuurdatum (de 20ste volgens mij?).

Stel dat ik het abonnement niet op tijd op kan zeggen en ik toch moet betalen voor de maand waarin ik hem niet gebruik, is het dan verstandig om het studentreisproduct nog niet te activeren of de twee producten allebei op de kaart te hebben staan zodat ik gebruik kan maken van SRP + weekend vrij? En daarna Dal vrij van de kaart af te gooien als die maand voorbij is. Ik had gehoord dat dit misschien mogelijk is maar ook wel eens voor problemen kan zorgen. Is het mogelijk om SRP in het midden van de maand te activeren mocht mijn Dal vrij in het midden van de maand pas verlopen (in dat geval kan ik wellicht proberen vroeger naar/van school vertrekken om binnen de dal uren te blijven).

Sorry voor de ingewikkelde vraag.

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 August 2023, 19:16

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je Dal vrij abonnement is dagelijks op te zeggen en de opzegging gaat gelijk dezelfde dag in. Wel even langs een automaat gaan om het ook daadwerkelijk van de kaart te verwijderen. Als je het abonnement tot 31 augustus wil gebruiken, moet je het ook pas de 31e opzeggen. Heb je voor een langere tijd vooruit betaald, dan krijg je dat geld nog terugbetaald. 

Badge +3

In aanvulling op het bericht van Momo: opzeggen kan via deze pagina. Let op dat u echt opzegt en daarna NS Flex van de kaart verwijdert. Alleen wijzigen naar NS Flex Basis is niet voldoende; het studentenreisproduct werkt ook niet goed samen met NS Flex Basis.

Badge +3

Je SRP koppelen (geldig per 1 september) kan in principe nu al, maar omdat je toch NS Flex van je kaart moet verwijderen volg de instructies van @Tochjo

Dus doe dat allemaal op 31 augustus na je laatste rit met Dal Vrij.

Hoe dan ook, een SRP en Dal Vrij op één kaart bijten elkaar niet op doordeweekse dagen en reizen buiten de spits. Je SRP werkt dan gewoon, maar waarom zou je langer Dal Vrij willen dan nodig?

Daarom dus NS Flex in zijn geheel beeindigen, en dat doen op 1 september is ook geen probleem want voor de dag dat je het opzegt zijn er geen abonnementskosten meer.

Reputatie 3

Je Dal vrij abonnement is dagelijks op te zeggen en de opzegging gaat gelijk dezelfde dag in. Wel even langs een automaat gaan om het ook daadwerkelijk van de kaart te verwijderen. Als je het abonnement tot 31 augustus wil gebruiken, moet je het ook pas de 31e opzeggen. Heb je voor een langere tijd vooruit betaald, dan krijg je dat geld nog terugbetaald. 

Ah ok, dat is fijn om te weten. Oh ok, dus gewoon tot de 31e en dan moet het goedkomen. Fijn dat je het geld ook nog terug krijgt als je vooruit hebt betaald, dat wist ik niet zeker.

Reputatie 3

In aanvulling op het bericht van Momo: opzeggen kan via deze pagina. Let op dat u echt opzegt en daarna NS Flex van de kaart verwijdert. Alleen wijzigen naar NS Flex Basis is niet voldoende; het studentenreisproduct werkt ook niet goed samen met NS Flex Basis.

Dankjewel voor de link, zal ik gebruik van maken op de 31e. Ah ok, daar zal ik goed op letten. Ik meen dat ik NS Flex van de kaart af kan halen met hetzelfde automaat als waar ik het SRP op kan halen.

Reputatie 3

Je SRP koppelen (geldig per 1 september) kan in principe nu al, maar omdat je toch NS Flex van je kaart moet verwijderen volg de instructies van @Tochjo

Dus doe dat allemaal op 31 augustus na je laatste rit met Dal Vrij.

Hoe dan ook, een SRP en Dal Vrij op één kaart bijten elkaar niet op doordeweekse dagen en reizen buiten de spits. Je SRP werkt dan gewoon, maar waarom zou je langer Dal Vrij willen dan nodig?

Daarom dus NS Flex in zijn geheel beeindigen, en dat doen op 1 september is ook geen probleem want voor de dag dat je het opzegt zijn er geen abonnementskosten meer.

Zal ik doen! Ja goed punt, ik dacht meer van als ik Dal Vrij nog niet kon beeindigen vanwege een bepaalde datum waarop deze pas verloopt of automatisch verlegd wordt ofzo iets. Het zou zonde zijn van het geld om er dan geen gebruik van te maken vind ik, dus dan zou ik liever dat gebruiken dan het weg te gooien en SRP te gebruiken. Maar aangezien jullie zeggen dat het niet zo werkt is het niet nodig, en dat is erg fijn.

Badge +3

Als je Flex Dal Vrij al langer dan een maand had maakt de datum van beëindigen niet uit, dat kan per dag en je krijgt de rest terug.

Je SRP (nieuwe hbo of wo studie) zal werken per 1 september, no worries!

Reputatie 3

Als je Flex Dal Vrij al langer dan een maand had maakt de datum van beëindigen niet uit, dat kan per dag en je krijgt de rest terug.

Je SRP (nieuwe hbo of wo studie) zal werken per 1 september, no worries!

Dankjewel voor de informatie! Echt fijn dat ze het resterende bedrag teruggeven, had zelf nog 40 euro terug gekregen op die manier. En SRP lijkt goed te werken, was even bang dat het niet goed gegaan was met flex (emails lopen achter t.o.v. hoe het er staat op de kaartautomaat), maar dat bleek gelukkig niet het geval te zijn.

Reageer