Wat is het voordeel van een Dal Voordeel jaarabonnement boven een NS Flex Dal voordeel abonnement? | NS Community
beantwoord

Wat is het voordeel van een Dal Voordeel jaarabonnement boven een NS Flex Dal voordeel abonnement?

  • 8 September 2022
  • 16 reacties
  • 7431 Bekeken

Wat is het voordeel van een Dal Voordeel jaarabonnement boven een NS Flex Dal voordeel abonnement? Ik zie dat je bij het laatste abonnement niet op saldo reist maar achteraf een rekening krijgt. Dat vind ik geen nadeel. Verder kun je bij een NS Flex Dal voordeel abonnement binnen 15 minuten na inchecken nog van klasse wisselen en bij een Dal Voordeel abonnement niet (waarom eigenlijk niet?). Dat is een voordeel van het NS Flex Dal Voordeel abonnement. Zijn er ook nadelen aan dit laatste abonnement?

icon

Beste antwoord door Tochjo 8 September 2022, 12:50

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

De verschillen zitten hem in de details.

Zo is bij NS Flex Dal Voordeel de toeslag voor reizen in de eerste klasse altijd een percentage van de ritprijs tweede klasse. Bij Dal Voordeel op saldo kun je voor zes euro een Toeslag 2-1 Weekenddag kopen die in het weekend een hele dag geldig is. Dat is voor lange reizen of retours goedkoper.

Daarnaast zit er een verschil in de werking van het abonnement bij een overstap naar een andere treinvervoerder. Bij Dal Voordeel op saldo wordt dan voor het kortingstarief gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de nieuwe vervoerder. Bij NS Flex Dal Voordeel blijft het tijdstip gelden van inchecken bij de eerste vervoerder. Dus: in de daluren inchecken bij NS en in de spitsuren overstappen naar Arriva betekent dat u met NS Flex Dal Voordeel bij Arriva korting krijgt, en bij Dal Voordeel op saldo vol tarief betaalt. Dit werkt ook omgekeerd.

Als het aan NS gelegen had, dan had Dal Voordeel op saldo niet meer bestaan. Het is aan de consumentenorganisaties te danken dat u de keuze nog hebt. De overstap naar NS Flex Dal Voordeel zou een actieve handeling van de abonnementhouder vereisen en zij waren bang dat veel reizigers dat niet zouden doen, waardoor de drempel om met de trein te reizen hoger zou worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Tochjowanneer je met Dal voordeel op saldo incheckt bij NS in dal en in spits overstapt op Arriva dan betaal je bij Arriva vol tarief. Bij Flex Dal voordeel betaal je bij incheck dal NS en overstap in spits bij Arriva daltarief.

Voordeel van op saldo is dat je direct kunt zien wat je voor jouw reis hebt betaald en makkelijker overzichten bij ov-chipkaart kunt downloaden als je reizen moet declareren.

Badge +3

Dank voor de opmerkzaamheid, gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +1

ALS je nu nog op het keuzepunt staat welke te nemen: Oude stijl DVdl is voor minstens 1 jaar-daarna slechts per maand opzegbaar-op steeds dezelfde dag v.d. mnd als aangevangen en dat moet (meen ik) ook nog steeds weer via service bellen. FLEX kan je na 1 maand steeds weer naar hartelust online wisselen. Als je dus toch nooit 1e neemt, of enkel toch maar met NS reist, dan is FLEX altijd de betere keus-tenzij je onoverkomelijke bezwaren hebt tegen pas achteraf incasso.

Nader je of ben je >60, dan is de keus vanwege koppelen keuzedagen echter oude stijl-want anders kan dat niet.

Ook zijn de boetes (correcties) bij ´vergeten in/uitsjek´ bij FLEX een heel pak hoger en worden ook nog vaak-blijkens vele postings hier- nou niet bepaald duidelijk door de HC die wel het werk doet gemeld.

Reputatie 7
Badge +3

ALS je nu nog op het keuzepunt staat welke te nemen: Oude stijl DVdl is voor minstens 1 jaar-daarna slechts per maand opzegbaar-op steeds dezelfde dag v.d. mnd als aangevangen en dat moet (meen ik) ook nog steeds weer via service bellen. 

Bij oude stijl Dal Voordeel (dus die met saldo) is het al sinds enige tijd niet meer zo dat die voor minstens 1 jaar is, dat is hier op deze community al meerdere keren aangegeven. Sinds maart 2020 of 2021 (weet even niet meer precies welk jaar) werd het mogelijk deze ook in het eerste abonnementsjaar maandelijks op te zeggen. En enkele dagen geleden werd door moderator Stijn NS nog aangegeven dat Dal Voordeel reizen op saldo abonnementen tegenwoordig ook werken via het NS Flex systeem qua opzeggingen, het gaat altijd op de dag van aanvraag, dus niet meer op de dag van de maand waarop het ooit is ingegaan.

Voordeel Abonnement is toen omgezet in Dal Voordeel , hoe lang bestaat Dal Voordeel Flex ?

Reputatie 7
Badge +3

NS Flex (en dus ook Flex Dal Voordeel) is officieel van start gegaan in september 2018 na een testperiode van een klein jaar.

 

Dank, NS heeft Voordeeluren toen omgezet en helaas nooit gewezen op Flex, vooral als je weinig reist!

Kun je samenreiskorting bij Dal voordeel flex? 

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij Flex Dal Voordeel (en de andere Flex abonnementen muv Basis) kun je 3 reizigers met Samenreiskorting meenemen. 

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/abonnement/dal-voordeel

Wat niet kan bij Flex Dal Voordeel is Keuzedagen, daarvoor is echt Dal Voordeel op saldo nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Dank, NS heeft Voordeeluren toen omgezet en helaas nooit gewezen op Flex, vooral als je weinig reist!

VDU was reizen op saldo en in 1-1-22 omgezet naar dal voordeel. De voorwaarden van beiden waren sinds 1-1-21 gelijk geworden.

Er was en is nog steeds veel reclame voor Flex. Je had zelf kunnen bedenken om het het op saldo abonnement om te zetten naar Flex. NS participeert niet op het individuele reisgedrag van klanten.

Badge +3

Er was en is nog steeds veel reclame voor Flex. Je had zelf kunnen bedenken om het het op saldo abonnement om te zetten naar Flex. NS participeert niet op het individuele reisgedrag van klanten.

NS wil het liefst (big data!) iedereen op Flex, maar wie dat niet (als nieuw abo ) wil heeft nog één keuze… Dal Voordeel op Saldo (plus eventueel Keuzedagen 60+, prijs je rijk)

In 2010 of 2011 wilde men al af van de Voordeeluren (want er komt een middagspits), dus wie dat toen wilde had ook al pech!

Ik had het graag besteld in 2016 of 2019 of zo, maar nee dat voordeel krijgen alleen bestaande klanten (nog 10 jaar)! 🤗

Het abonnement kostte wel 7 euro minder… 

Er is niks mis met dal voordeel op saldo, en gelukkig geeft NS wel advies hierin

Is het zo dat je zowel met dalvoordeel op saldo als met flexdal helemaal niet mag reizen tussen 16 en 18.30 uur en voor 9 uur? Ik dacht dat je met dalvoordeel voor 16 uur moet inchecken en dat je dan wel zou mogen reizen. 

Badge +3

Bij alle abonnementen geldt dat het tijdstip van inchecken bepalend is voor het kortingspercentage en niet het tijdstip van reizen. Dus zowel met Dal Voordeel op saldo als met NS Flex Dal Voordeel geldt: inchecken in de daluren is reizen met korting, ook als de reis deels of zelfs geheel in de spitsuren plaatsvindt.

Merk op dat er wel een klein verschil zit bij een overstap naar een andere vervoerder: als u bijvoorbeeld om 15.50 uur incheckt bij NS en om 16.30 uur wil overstappen op een trein van Arriva, dan moet u in de spitsuren uitchecken en weer inchecken. In dat geval reist u met Dal Voordeel op saldo verder tegen vol tarief, maar behoudt u bij NS Flex Dal Voordeel de korting. Dit geldt natuurlijk omgekeerd bij een overstap in de daluren bij een reis die in de spitsuren is begonnen.

Los daarvan kunt u altijd inchecken met een OV-chipkaart waarop een abonnement staat. Er is dus nooit sprake van “niet mogen reizen". Als het abonnement op het tijdstip van inchecken geen korting geeft, dan wordt simpelweg vol tarief gerekend.

Is bekend dat mensen die onder bewindvoering staan geen Flexabonnement kunnen krijgen? Dit is omdat Flex alleen met automatisch saldo werkt. Bij Dag Voordeel op saldo hoef je door de bewindvoerder maar 1 x per jaar het abonnementbedrag te laten betalen en kun jezelf het saldo aanvullen. 

Belangrijk daarbij is dat dit - nog steeds- met contant geld kan gebeuren! En die mogelijkheid wordt steeds meer beperkt.

Dus Reizigers let op dat Dal Voordeel niet verdwijnt

Reageer