beantwoord

Weekeind vrij MET keuzedagen

  • 11 August 2022
  • 10 reacties
  • 439 Bekeken

Reputatie 1

Het is raar: met weekend vrij reis ik, net als op een dal voordeel, buiten de spits met korting. Maar als ik door de week af en toe een dag wil reizen middels een keuzedag (ik ben 61) moet ik een dal voordeel nemen. Maar op een raadselachtige manier moet ik dat op een andere OV chipkaart zetten, omdat dal voordeel het weekeind vrij niet naast zich duldt…. Waarom kan ik niet gewoon het maandbedrag met 6 euro op hogen (kosten dal voordeel) en dan die keuzedagen bijkopen?
Ik vind het prima om dat anders met Flex te doen, maar ook dat schijnt weer niet te kunnen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Let weL ik heb nu GEEN FLEX, en ik wil mijn weekend vrij NIET inruilen voor een dal voordeel! Wil alleen keuzedagen ERBIJ (waarbij ik niet snap maar wel accepteer dat ik dan een dal voordeel moet bijkopen)

icon

Beste antwoord door Thom 11 August 2022, 08:40

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoe dan ook, u moet een extra kaart nemen met daarop Dal Voordeel. Het ingewikkelde is dat u alleen keuzedagen kunt krijgen in combinatie met een jaarcontract op saldo. Weekendvrij is met Flex en Dalvoordeel met saldo, dat is niet op een kaart te combineren. De kaart ‘weet’ dan niet wat hij moet. U kunt dan overigens de toeslag voor de daluren bij Flex opzeggen.

Uw toeslag voor de daluren bij Weekendvrij Flex is iets anders dan een Dalvoordeelabonnement. U bent daar € 61,20 euro voor kwijt. Daar komen de keuzedagen. € 26,50 uiteraard nog wel bij. Als u een jaar lang geen toeslag voor de daluren betaalt, scheelt dat ook 37,20 per jaar.

Per saldo kosten de keuzedagen dan € 61,20 + € 26,50 is € 87,70, en dan wordt het omdat u €37,20 bespaart nog €50,50 voor zeven dagen vrij reizen door de week. Dat is €7,21 per dag en  u heeft nog de korting van 40 procent in de daluren door de week. Bedenk dat u Weekendvrij als Flexabonnement na een maand altijd kunt opzeggen en dat kan niet voor het Dalvoordeelabonnement op saldo. U krijgt met Dalvoordeel een jaar lang keuzedagen.

De consequentie is dat u met twee kaarten reist. Combineren van Weekendvrij met Keuzedagen op één kaart, is onmogelijk.

 

Reputatie 1

IK HEB GEEN FLEX!!! Gewoon een op saldo abo weekeind vrij op een ov chipkaart. Doet t prima.

Buiten dat hele flex verhaal om is het dus gewoon niet mogelijk om twee abo’s met een overlap (namelijk: korting buiten de spits) op een kaart te zetten. Dat is simpel op te lossen door op een weekeind vrij gewoon keuzedagen te kunnen laden. Als dat een prijstechnisch verhaal is, hoog dan gewoon de afdracht voor weekeind vrij op met de kosten van een jaarabo dal voordeel vrij, als je ook voor keuzedagen kiest.  (GEEN FLEX). Mijn handen jeuken (als software ontwikkelaar) om ze even te komen helpen om dit instelbaar te maken. Ik word echt mesjogge van die zogenaamde onmogelijkheden in systemen en maar te blaten ‘dat het niet kan’. Ik proef eigenlijk dat NS gewoon helemaal over wil op dat geFLEX. Mij best, maar regel het dan.

Nu NS het zelfs mogelijk gaat maken om met je telefoon (waar een betaalpas op geladen is) in te checken verzoek ik om die ongein maar eens gewoon mee te pakken.

Oh ja, ik wilde zelfs toch dal voordeel op een andere ov chip aankopen, maar dat zou weer TWEE(!) weken duren voor ik het kon gebruiken. Anno 2022, jawel. Ben dus gisteren voor 40 euro retour naar Hengelo gereisd. Als je een abonnement wil afsluiten gaat dat bij ongeveer alles en iedereen per direct in (allen kom je er wel moeilijk vanaf...), bij NS moet je twee weken wachten. Gooi maar in mijn Pet.

Reputatie 7
Badge +4

Met hoofdletters schrijven is tegen de netetiquette en wordt gezien als schreeuwen. Dat zou u als softwareontwikkelaar toch kunnen weten.

Met een Weekendvrijabonnement op saldo kunt u ook Dalvoordeelabonnement niet bijplaatsen, dat maakt echt niks uit. Weekendvrij is nu veelal met Flex.

Dalvoordeel op een nieuwe kaart duurt ongeveer een week, omdat de kaart er moet zijn als het abonnement ingaat. De ingangsdatum is daarom niet per direct.

Heeft u een bestaande persoonlijke ov-chipkaart over, dan is het binnen een uur geregeld en meestal veel sneller.

U kunt wel iets willen dat niet kan, daar argumenten voor aanvoeren en  waarbij u kennelijk onwil veronderstelt, maar daarmee wordt het echt eerder niet mogelijk. Iets wat technisch zou kunnen is daarmee nog niet in de praktijk geïmplementeerd. Ik heb die vraag een jaar of zeven geleden al gesteld en dat zal nu ook niet meer gebeuren voor die enkeling die nog met dit abonnement op saldo reist.

Badge +3

Keuzedagen waren oorspronkelijk een uitbreiding (add-on) voor het oude Voordeeluren abonnement, en dat is later uitgebreid naar Dal Voordeel en Altijd Voordeel abonnementen op saldo.

Aan de vrij reizen abonnementen konden al nooit Keuzedagen toegevoegd worden (waarom zou je?)

Bij NS Flex abonnementen of Business Cards (Reizen op Rekening) kan het sowieso niet, maar daarvoor zouden er Flexdagen in de plaats komen (was ooit de belofte bij de introductie van NS Flex) 😥

Ik snap uw punt wel, een setje Keuzedagen (voor doordeweeks) kunnen kopen bij een klassiek/saldo Weekend Vrij (jaar)abonnement.

Dal Voordeel op saldo + Keuzedagen op een nieuwe (gratis) kaart kan na 7 dagen ingaan, dat is wegens de levertijd van de kaart. Wel zonde van de € 61,20 per jaar voor het abonnement als je eigenlijk alleen de Keuzedagen wilt (€ 26,50) en al Weekend Vrij hebt.

Uw huidige Weekend Vrij ‘verflexen’ (naar zonder doordeweekse dalkorting) bespaart € 37,20 op de kosten voor Weekend Vrij.

Reputatie 7
Badge +3

 

Dal Voordeel op saldo + Keuzedagen op een nieuwe (gratis) kaart kan na 7 dagen ingaan, dat is wegens de levertijd van de kaart. Wel zonde van de € 61,20 per jaar voor het abonnement als je eigenlijk alleen de Keuzedagen wilt (€ 26,50) en al Weekend Vrij hebt.

Voor 2 keuzedagen-abonnementen moet je ook 2 daluren-abonnementen aanschaffen, is ook een beetje zonde van dat 2e daluren-abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

Het tweede abonnement heeft voor de korting geen zin, maar het is maar hoe je het bekijkt. Veel senioren gebruiken Dalvoordeel alleen voor de keuzedagen en niet voor het reizen met korting. Dan komt de set keuzedagen toch uit op (Dalvoordeel + keuzedagen)/7 per dag, en een tweede abonnement is per keuzedag dan even duur. Je moet alleen de echte prijs accepteren en je zult het geld wat je echt kwijt aan het Dalvoordeelabonnement toch echt moeten meenemen in de berekening.

Reputatie 1

oke dan rest mij nog 1 vraag: kan ik mijn weekeind vrij omzetten naar weekend vrij Flex Zonder dalkorting? Dan kies ik toch om mijn dalvoordeel met keuzedagen op mijn tweede ovchip te zetten…

Anders is het maar pech, dan betaal ik maar dubbel voor dalvoordeel….

Reputatie 7
Badge +4

Weekend vrij op saldo kunt u moeiteloos en per direct omzetten naar Weekendvrij Flex zonder Dalvoordeel. Uw oude abonnement wordt naar rato teruggegeven. U moet dit eenmalig op een automaat bevestigen, en u reist verder met Flex. In uw geval neemt u dus een aparte kaart met abonnement voor Dal Voordeel op saldo en u bestelt de keuzedagen mee. Het is veruit de handigste oplossing. U betaalt niet dubbel, zie mijn berekening in het gemarkeerde antwoord.

 

Kies op de NS site voor Dalvoordeel, dan bekijk abonnement, dan kiezen voor ‘Op saldo’.

Weet iemand of er momenteel met een keuzedag vrij reizen op zaterdagochtend voor 9 uur kan worden ingecheckt zonder extra kosten? Bedankt alvast!

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat kan: zaterdag en zondag gelden altijd als daluren en u mag dus de hele dag ook voor negen uur met uw keuzedag inchecken en u reist zonder extra kosten. Op zaterdag en zondag is er ook geen  middagspits, dus u kunt echt de hele dag reizen zo u maar wilt.

Reageer