beantwoord

Weekend Vrij en ICE in het binnenland

  • 8 June 2023
  • 18 reacties
  • 836 Bekeken

Ik heb een Weekend Vrij abonnement dat ik vaak gebruik om in het binnenland zonder toeslag met de ICE te reizen tussen Arnhem Centraal en Amsterdam Centraal. Echter sinds kort staat er dan in Arnhem 'Niet instappen' op de perronborden.

Zijn de voorwaarden veranderd? 

Hoe zit dit?

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 8 June 2023, 14:47

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

NS probeert binnenlandse reizigers te ontmoedigen de ICE te gebruiken, zodat er voldoende plek is voor internationale reizigers. Daarom wordt de ICE nu niet meer getoond in de reisplanner, en wordt de trein op deze manier op de borden gezet. Maar binnenlandse reizigers mogen nog altijd met de ICE reizen (zie punt 3 onder Maatregelen voorkomen overvolle treinen op deze pagina).

Ok. Maar ik voel me dan niet echt welkom in die trein en kan dan waarschijnlijk wachten op een confrontatie met een conducteur. Terwijl ik een dienst volgens de voorwaarden gebruik.
Krom.  

Reputatie 2

NS probeert binnenlandse reizigers te ontmoedigen de ICE te gebruiken, zodat er voldoende plek is voor internationale reizigers. Daarom wordt de ICE nu niet meer getoond in de reisplanner, en wordt de trein op deze manier op de borden gezet. Maar binnenlandse reizigers mogen nog altijd met de ICE reizen (zie punt 3 onder Maatregelen voorkomen overvolle treinen op deze pagina).

 

Wat is de boete als je met je NS Vrij abonnement gebruik maakt van een binnenlandse ICE?

  1. Verplicht reserveren in de periode 17 juni t/m 18 augustus. Per 14 april boekt u voor ICE’s in deze periode automatisch én gratis de verplichte stoelreservering bij uw ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Een boete zul je niet krijgen. Maar wel een minder prettig gesprek met de conducteur. En de kans dat je moet opstaan omdat iemand de stoel heeft gereserveerd. Al met al geen recept voor een prettige reiservaring.

Reputatie 7
Badge +1

Het ging hier specifiek om reizen van Arnhem naar Amsterdam. Als je in Arnhem instapt, kun je gewoon een vrije stoel nemen.

Zojuist hetzelfde probleem gehad. Meerdere conducteurs in de ICE houden vol dat binnenlands reizen met de ICE niet (meer) is toegestaan. Alleen met zitplaatsreservering, die niet te boeken is op een binnenlands traject. Is dit ontmoedigingsbeleid, of een daadwerkelijk verbod? Onduidelijk! Klacht ingediend bij Rover.

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist hetzelfde probleem gehad. Meerdere conducteurs in de ICE houden vol dat binnenlands reizen met de ICE niet (meer) is toegestaan. Alleen met zitplaatsreservering, die niet te boeken is op een binnenlands traject. Is dit ontmoedigingsbeleid, of een daadwerkelijk verbod? Onduidelijk! Klacht ingediend bij Rover.

Vanaf vandaag is zitplaatsresevering voor ICE verplicht. Dit ivm zomerdrukte.

Reputatie 7
Badge +1

NS schrijft zelf op minstens 2 plaatsen dat de reserveringsplicht geldt voor grensoverschrijdende reizigers:

https://nieuws.ns.nl/internationale-treindrukte-deze-zomer-in-goede-banen-geleid/

https://nieuws.ns.nl/stoelreservering-gaat-ice-deze-zomer-comfortabeler-maken/

Reputatie 7
Badge

Alleen gaan die binnenlandse reizigers op de gereserveerde plaatsen zitten toch.

Badge +3

Zoals ik al schreef, staat op deze pagina dat binnenlands gebruik van de ICE nog altijd is toegestaan. Als het niet lukt de conducteurs in de ICE met die pagina ervan te overtuigen dat binnenlands gebruik toch mogelijk is, dan zou ik voor elke reis een klacht indienen bij NS over het handelen van het treinpersoneel.

 

Alleen gaan die binnenlandse reizigers op de gereserveerde plaatsen zitten toch.

Er zijn plaatsen die niet gereserveerd kunnen worden, in rijtuig 37 en 38, en daarnaast kan iemand tussen Amsterdam en Utrecht of Arnhem natuurlijk prima zitten op een plaats die pas vanaf Utrecht of Arnhem gereserveerd is.

Reputatie 7
Badge +2

Zojuist hetzelfde probleem gehad. Meerdere conducteurs in de ICE houden vol dat binnenlands reizen met de ICE niet (meer) is toegestaan. Alleen met zitplaatsreservering, die niet te boeken is op een binnenlands traject.

Als je echt graag met de ICE wilt en geen gedoe met de HC wilt hebben: je kunt via oebb.at een ticket met zitplaatsreservering boeken voor een ICE-rit binnen Nederland.

Heb je binnen Nederland al een geldig vervoerbewijs dan zal je een korting moeten kiezen die vrij reizen in Nederland geeft (bv. Interrail Globalpass). Welke korting je geselecteerd hebt komt niet op je reservering te staan.

Met die reserveringsplicht voor internationale reizigers hebben ze sowieso onhandige dingen gedaan. Via NS kon je sowieso al nooit losse reserveringen kopen, maar ook bij DB is dat momenteel niet mogelijk voor reizen naar Nederland met de ICE. Dat lijkt alleen via de ÖBB mogelijk te zijn, waardoor je bij een losse reservering voor de grensoversteek ook geen mogelijkheid tot ziplaatskeuze hebt. Dat lukt immers alleen via DB normaalgesproken.

Reputatie 7
Badge +1

Als je echt graag met de ICE wilt en geen gedoe met de HC wilt hebben: je kunt via oebb.at een ticket met zitplaatsreservering boeken voor een ICE-rit binnen Nederland.

Dat lijkt momenteel ook niet (meer) te gaan. Vandaag kun je bv. daar wel reserveren om 18:10 van Amsterdam naar Keulen maar niet naar Arnhem. Idem op cd.cz.

Met die reserveringsplicht voor internationale reizigers hebben ze sowieso onhandige dingen gedaan. Via NS kon je sowieso al nooit losse reserveringen kopen

Dat gaat wel als de reservering optioneel is. Je kiest dat 100% korting in Nederland en BahnCard100 en daarna klik je op de knop om te reserveren en komt de prijs van €4 te voorschijn.

maar ook bij DB is dat momenteel niet mogelijk voor reizen naar Nederland met de ICE.

DB kon online nog nooit losse reserveringen verkopen voor treinen met reserveringsplicht. Ze werken er wel aan; op next.bahn.de heeft het een tijdje gewerkt.

Dat lijkt alleen via de ÖBB mogelijk te zijn, waardoor je bij een losse reservering voor de grensoversteek ook geen mogelijkheid tot ziplaatskeuze hebt. Dat lukt immers alleen via DB normaalgesproken.

op cd.cz kun je ook een zitplaats aangeven, maar alleen via rijtuig- en stoelnummer.

Reputatie 7
Badge +2

@rvdborgt Ik kwam voor Arnhem - Utrecht wel tot aan de betaalpagina, daarna uiteraard niet doorgezet. Van/naar Amsterdam kreeg ik er überhaupt geen optie per ICE uit, allicht door de omleiding via Hilversum waardoor binnenlandse ICs dit weekend sneller zijn.

Reserveren wordt zo wel onnodig ingewikkeld gemaakt. Zelf voor komende zomer ook al noodgedwongen in twee delen een reis gereserveerd, zodat het eerste stuk via DB met plaatskeuze kon en de ICE de grens over gratis via de OeBB.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zag vandaag voor het eerst op de borden staan dat reserveren verplicht was

En ik vind het toch heel bijzonder dat NS geen duidelijk beleid hier in trekt.. Is het nou wel of niet toegestaan? Stel je gaat vanuit Arnhem naar Utrecht dan lijkt het me toch logisch dat je ook mag kiezen voor de ICE.

Dus als ik het goed begrijp is een reservering pas nodig als ja vanuit Nederland de grens (Arnhem) naar Duitsland (Duisburg) of andersom zou gaan..

 

 

Naar mijn weten zijn er op dit ogenblik geen maatregelen en kun je binnenlands gewoon gebruik maken van ICE (met toeslag als je geen abonnement of studentenOV hebt). Reserveren voor buitenland is dan dus niet nodig maar wel aanbevolen. 

Dit topic is al wat ouder en beschrijft de maatregelen zoals deze waren in de zomer van 2023. 

Reputatie 4

Let wel, komende zomer zijn de reserveringen weer verplicht op alle IC- en ICE-treinen van en naar Duitsland, i.v.m. de verwachte drukte rondom de Euro 2024. Dit is wel beleid van DB zelf, en zal waarschijnlijk dus niet nageleefd worden door NS International, maar vanaf de grens wel. Reserveren kan altijd via DB te bahn.de voor €4-6 euro, en afhankelijk van de route nog iets goedkoper bij de České dráhy te cd.cz (75 kroon/3 euro)

Reputatie 7
Badge +1

Let wel, komende zomer zijn de reserveringen weer verplicht op alle IC- en ICE-treinen van en naar Duitsland, i.v.m. de verwachte drukte rondom de Euro 2024.

Dat is de door DB aangegeven reden, maar ze vermelden er niet bij waarom die plicht 2 weken vooraf al begint en 1,5 maand na afloop doorgaat. Er zullen meer redenen zijn, zoals het onvermogen om voldoende capaciteit aan te bieden. Overigens zullen de treinen naar Basel geen reserveringsplicht hebben, vermoedelijk omdat daar vaak wel voldoende capaciteit is op het grensoverschrijdende stuk. Op de andere verbindingen is er alleen reserveringsplicht als je de grens over gaat.

Dit is wel beleid van DB zelf, en zal waarschijnlijk dus niet nageleefd worden door NS International, maar vanaf de grens wel. Reserveren kan altijd via DB te bahn.de voor €4-6 euro, en afhankelijk van de route nog iets goedkoper bij de České dráhy te cd.cz (75 kroon/3 euro)

In eerste klas gratis via ÖBB. Werkt helaas (nog?) niet voor IC Berlijn. Anders 3 euro via ÖBB.

Reageer