Weekend vrij op 1e klas gezet en toch toeslag moeten betalen

  • 18 April 2023
  • 4 reacties
  • 601 Bekeken

Ik heb rond 24 maart mijn weekend vrij abbonement aangepast naar 1e klas reizen. Ik heb dat in de NSapp aangepast. Ik heb de 1e klas aanpassing voor onbepaalde tijd gekozen. Ik ben er van uit gegaan dat mijn abonement dan uitgebreid wordt met de maandelijkse kosten die hier voor gerekend worden. Tot mijn verrassing heb ik nu een factuur gekregen waarin ik voor al mijn reizen toeslag moet betalen. In totaal ruim 82 euro. Uiteraard belde ik met de klantenservice van de NS. Daar vertelde een uiterst vriendelijke mevrouw dat dit zo gaat als je deze wijziging via de app doet. Ze vond het niet correct dat het zo gaat en overlegde met haar leiding gevende die niets wilde of kon doen. Gewoon betalen dus. De vriendelijke NS mevrouw heeft nogwel in samnspraak met mij een klacht ingediend bij NS. Ik ben verbaasd over de rekenig en meen ook dat het niet klopt. Ik heb immers mijn abbonement aangepast voor onbepaalde tijd naar 1e klas. Of zie ik iets over het hoofd


4 reacties

Badge +3

U ziet iets over het hoofd, ben ik bang.

Als u onbeperkt eerste klas wil kunnen reizen in het weekend, dan moet u uw abonnement wijzigen. U kiest dan NS Flex Weekend Vrij als nieuw abonnement én selecteert de optie om 1e klas te reizen in het weekend:
 

 

Met de optie in Mijn NS betaalt u geen vast bedrag per maand, maar een toeslag per reis. In het weekend is dat 42% van de ritprijs vol tarief tweede klas.

U ziet iets over het hoofd, ben ik bang.

Als u onbeperkt eerste klas wil kunnen reizen in het weekend, dan moet u uw abonnement wijzigen. U kiest dan NS Flex Weekend Vrij als nieuw abonnement én selecteert de optie om 1e klas te reizen in het weekend:
 

 

Met de optie in Mijn NS betaalt u geen vast bedrag per maand, maar een toeslag per reis. In het weekend is dat 42% van de ritprijs vol tarief tweede klas.

Dat is volledig aan mij voorbij gegaan. Dank voor de reactie. De aardige mevrouw heeft mijn abonnement tijdens het gesprek aangepast.

Ik kan mij dat voorstellen: de pagina op Mijn NS kan in die zin nog wel iets duidelijker.

Badge +3

Het is inderdaad verwarrend want in de app kan je niet eens zien welk abonnement je hebt, laat staan dit aanpassen naar 1e klas Weekend Vrij.

Wat wel op zou moeten vallen bij een (tijdelijke) Klassewissel naar 1e klas is de keuze voor alleen vandaag, tot datum x of voor onbepaalde tijd. Bij een abonnement-upgrade gaat het natuurlijk over minimaal een maand.

Reageer