beantwoord

Weekend vrij, toch geld afgeschreven

  • 10 July 2023
  • 9 reacties
  • 191 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb op vrijdag bij utrecht ingecheckt voor 16 uur (ivm korting) en ben in eindhoven uitgecheckt rond 18:30. Toen ben ik om 18:35 ingecheckt (weekend vrij gaat in vanaf 18:30 op vrijdag) en toch is er geld afgeschreven. Dit klopt toch niet? Ook bij overstap van NS trein naar andere trein (sittard - Maastricht) is geld afgeschreven, wat om 19:30 was. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 July 2023, 14:16

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en weer inchecken voor een nieuwe reis, dan blijft het tarief gelden dat gold bij het inchecken voor de eerste reis. Bij NS Flex geldt dat ook bij een overstap op een andere vervoerder. Zie deze pagina voor meer informatie, in het bijzonder het stuk vanaf “De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?“.

Hoewel dus het juiste tarief is berekend, zou u nog even rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klantenservice om te kijken of men u uit coulance de kosten voor de ritten na 18.30 uur wil terugbetalen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reputatie 5

Dit is toch wel heel raar want nu ben je dubbel aan het betalen als er een ritprijs wordt afgeschreven in een periode die je al had afgekocht.

Of je had dus 35 minuten moeten wachten.. maar eigenlijk vind ik dat die niet moet gelden wanneer er intussen een vrij-reizen periode is ingegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Reistijd Utrecht-Eindhoven is 50 minuten. Tussen incheck voor 16 uur in Utrecht en uitcheck rond 18.30 uur in Eindhoven zit 2,5 uur. TS is blijkbaar niet binnen half uur na incheck gaan reizen zoals hoort, maar afgaand op uitchecktijd pas na 17.30 uur. Om dan om coulance te gaan vragen, vind ik niet netjes, want reis in de spits zou eigenlijk tegen vol tarief moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is toch wel heel raar want nu ben je dubbel aan het betalen als er een ritprijs wordt afgeschreven in een periode die je al had afgekocht.

Of je had dus 35 minuten moeten wachten.. maar eigenlijk vind ik dat die niet moet gelden wanneer er intussen een vrij-reizen periode is ingegaan.

Dat is de regel. Iets met voorwaarden lezen, wat TS blijkbaar niet gedaan heeft of niet begrepen heeft. Als je zoals TS heeft gedaan vlak voor de spits incheckt, dan krijg je korting in de spits. Dat ook maar niet meer doen? TS heeft over de rest van de reis wel 40% korting. gekregen. Bij Flex geldt de 1e incheck voor de hele reis, ook na overstap op andere vervoerder.

Reputatie 5

Nouja mijn voorstel was de regel iets aan te passen in het geval van vrij-reizen abonnementen. Maar zo te lezen had TS genoeg tijd om die 35 minuten tussen uit- en incheck te nemen.

Reputatie 6
Badge +1

Nouja mijn voorstel was de regel iets aan te passen in het geval van vrij-reizen abonnementen. 

Als je de regel aanpast ga je mensen die in de periode voor vrij reizen inchecken, en tijdens de spits overstappen, weer benadelen. 

Zoals @MoDe al aangeeft, is TS minimaal een uur later dan toegestaan gaan reizen (je moet binnen 30 minuten na inchecken gaan reizen, dat is hier minimaal 90 minuten na inchecken gedaan). Hij mag dus al blij zijn dat hij het hele traject met korting heeft kunnen reizen in plaats van tegen vol tarief, en dat hij geen boete heeft gekregen voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs. 

Reistijd Utrecht-Eindhoven is 50 minuten. Tussen incheck voor 16 uur in Utrecht en uitcheck rond 18.30 uur in Eindhoven zit 2,5 uur. TS is blijkbaar niet binnen half uur na incheck gaan reizen zoals hoort, maar afgaand op uitchecktijd pas na 17.30 uur. Om dan om coulance te gaan vragen, vind ik niet netjes, want reis in de spits zou eigenlijk tegen vol tarief moeten zijn.

Ik snap wat je zegt, ik heb echter niet veel geld dus moet ik strategisch reizen. Ik had een afspraak in Maastricht waartussen (zoals ook die dag) vaak treinen uitvallen if vertraging hebben. Ik heb geen een keer gerezen tijdens spits. Ik probeerde met korting te reizen om dichterbij Maastricht te komen, in Eindhoven te wachten tot het 18:30 was om dan weekend vrij te reizen, ik snap dus niet helemaal wat er niet netjes aan is. Ik hoop dat je snapt dat geld hebben voor reizen niet voor iedereen vanzelfsprekend is. 

Als er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en weer inchecken voor een nieuwe reis, dan blijft het tarief gelden dat gold bij het inchecken voor de eerste reis. Bij NS Flex geldt dat ook bij een overstap op een andere vervoerder. Zie deze pagina voor meer informatie, in het bijzonder het stuk vanaf “De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?“.

Hoewel dus het juiste tarief is berekend, zou u nog even rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klantenservice om te kijken of men u uit coulance de kosten voor de ritten na 18.30 uur wil terugbetalen. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Ah helemaal duidelijk, dan weet ik hoe ik dat de volgende keer kan voorkomen. Bedankt voor je gedetailleerde uitleg!

Reputatie 7
Badge +3

@Lievenzohoe laat ben je dan in de trein gestapt? Als dat rond 16 uur was dan had je genoeg tijd om in Eindhoven direct uit te checken en pas om 18.30 uur weer in te checken. Ben je pas later dan een half uur na incheck gaan reizen dan was je eigenlijk aan het grijsreizen, omdat je niet binnen half uur na incheck ben gaan reizen. Doe je dit vaker dan kan NS dat zien.

Spits is van 16 tot 18.30 uur.

Reageer