Skip to main content

Met de nieuwe dienstregeling laat de NS duidelijk zien dat het de vrijdag als een weekenddag ziet. Maar je moet nog wel volle prijs betalen in de spits.

Waarom vraagt de NS hetzelfde bedrag voor minderwaardige dienstverlening ten opzichte van de rest van de werkweek?

Met de nieuwe dienstregeling laat de NS duidelijk zien dat het de vrijdag als een weekenddag ziet. Maar je moet nog wel volle prijs betalen in de spits.

Waarom vraagt de NS hetzelfde bedrag voor minderwaardige dienstverlening ten opzichte van de rest van de werkweek?

De enige eis is dat op werkdagen overdag alle stations minimaal twee keer per uur bediend moeten worden en daar voldoet NS ook op vrijdag aan. Verder spelen frequenties geen rol bij de tarieven. Het is dus niet zo dat reizigers tussen Zwolle en Deventer (2 treinen per uur) per kilometer minder betalen dan reizigers tussen Amsterdam en Haarlem (8 treinen per uur) of dat er bij een lagere frequentie extra kortingen gelden.i

Overigens rijden er op vrijdag nog steeds veel meer treinen dan in het weekend aangezien treinen buiten de Randstad dan bijv. soms maar eens per uur rijden. Realiseer je dat het aantal reizigers op vrijdag nog altijd bijna twee keer zo hoog is als op zaterdag/zondag.S op doordeweekse dagen alle stations overdinimaawee keer per uur r wor


Verder spelen frequenties geen rol bij de tarieven. Het is dus niet zo dat reizigers tussen Zwolle en Deventer (2 treinen per uur) per kilometer minder betalen dan reizigers tussen Amsterdam en Haarlem (8 treinen per uur) of dat er bij een lagere frequentie extra kortingen gelden.i keer per uur r wo

Bij het verschi tussen spits en daluren is dat dus precies wel zo.

Overigens rijden er op vrijdag nog steeds veel meer treinen dan in het weekend aangezien treinen buiten de Randstad dan bijv. soms maar eens per uur rijden. Realiseer je dat het aantal reizigers op vrijdag nog altijd bijna twee keer zo hoog is als op zaterdag/zondag.S op doordeweekse dagen alle stations overdinimaawee keer per uur r wor

NS zou dan natuurlijk ook ergens het midden kunnen houden tussen de normale tarieven voor in de daluren en in de spits met een specifiek vrijdag'spits' tarief.


Met de nieuwe dienstregeling laat de NS duidelijk zien dat het de vrijdag als een weekenddag ziet. Maar je moet nog wel volle prijs betalen in de spits.

Waarom vraagt de NS hetzelfde bedrag voor minderwaardige dienstverlening ten opzichte van de rest van de werkweek?

De enige eis is dat op werkdagen overdag alle stations minimaal twee keer per uur bediend moeten worden en daar voldoet NS ook op vrijdag aan. Verder spelen frequenties geen rol bij de tarieven. Het is dus niet zo dat reizigers tussen Zwolle en Deventer (2 treinen per uur) per kilometer minder betalen dan reizigers tussen Amsterdam en Haarlem (8 treinen per uur) of dat er bij een lagere frequentie extra kortingen gelden.i

Overigens rijden er op vrijdag nog steeds veel meer treinen dan in het weekend aangezien treinen buiten de Randstad dan bijv. soms maar eens per uur rijden. Realiseer je dat het aantal reizigers op vrijdag nog altijd bijna twee keer zo hoog is als op zaterdag/zondag.S op doordeweekse dagen alle stations overdinimaawee keer per uur r wor

Nou, op vrijdagochtend (tot 15:00) rijden in mijn buurt MINDER treinen dan in het weekend, wat ik nogal raar vind.


@Olav93

Er is op vrijdag nog steeds een relatief grote spits, het verschil met de andere werkdagen is niet meer dan 10%.

Vrijdag is gewoon een werkdag dus waarom weer als een klein kind gaan zeuren om een lager tarief?

Niemand verbied je overigens om je kortingabonnenent te beëindigen als je het er niet mee eens bent.


@Olav93

Vrijdag is gewoon een werkdag dus waarom weer als een klein kind gaan zeuren om een lager tarief?

Omdat NS 'als een klein kind' massaal treinen schrapt omdat het zo veel rustiger zou zijn.


Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) heeft geadviseerd om de dalurenkorting op vrijdag ook te laten gelden in de spitsuren. NS heeft daarop het volgende geantwoord:

NS heeft naar aanleiding van uw advies de situatie op vrijdag geanalyseerd. Vrijdag is een veel rustigere werkdag dan maandag tot en met donderdag, maar kent nog steeds een ochtend- en een avondspits die waarbij het aantal reizigers significant hoger ligt dan in het weekend. NS rijdt dan ook op vrijdag meer treinen dan op een weekenddag, zo wordt de dienstregeling op vrijdagochtend veel eerder opgestart dan op zaterdag. Gegeven deze analyse en de negatieve financiële effecten kiest NS er voor om de dalkorting niet op de hele vrijdag te introduceren. Overigens is het goed mogelijk dat reizigers het reizen op vrijdag ochtend juist aantrekkelijk vinden dan op een andere werkdag omdat de zitplaatskans groter is (want het is dan minder druk).


Ik snap niet goed wat de geldigheid van je abonnement met de dienstregeling te maken zou hebben (of andersom).

Het verhaal over het afschaffen van de spits op vrijdag staat daar volgens mij los van, want waarom zou je mensen korting of vrij reizen (Weekend Vrij) geven omdat er minder en/of kortere treinen rijden? Zonder dat zitten die (in de spits) vol genoeg, toch?

Een winkelier of marktkoopman die op een bepaalde dag minder voorraad heeft gaat toch ook geen dingen tegen een habbekrats verkopen? Omgekeerde wereld… 🤔

Of bedoel je dat je wegens de drukte of minder reismogelijkheden maar korting moet krijgen, omdat dat in het weekend ook zo is?


Als er dan nog een spits is zouden er in ieder geval even veel treinen als in het weekend moeten rijden, en niet minder wat het geval is.


Het klopt dat je op vrijdag geen korting in de spits krijgt. Dat is geheel volgens de voorwaarden behorende bij het abonnement. Dat er een andere dienstregeling is op vrijdag doet niet ter zake.


 

Overigens is het goed mogelijk dat reizigers het reizen op vrijdag ochtend juist aantrekkelijk vinden dan op een andere werkdag omdat de zitplaatskans groter is (want het is dan minder druk).

De redenering dat de zitplaatskans groter is omdat het minder druk is klopt niet als je tegelijk het aantal treinen en dus het aantal beschikbare zitplaatsen verkleint.


Ik snap niet goed wat de geldigheid van je abonnement met de dienstregeling te maken zou hebben (of andersom).

Het verhaal over het afschaffen van de spits op vrijdag staat daar volgens mij los van, want waarom zou je mensen korting of vrij reizen (Weekend Vrij) geven omdat er minder en/of kortere treinen rijden? Zonder dat zitten die (in de spits) vol genoeg, toch?

Een winkelier of marktkoopman die op een bepaalde dag minder voorraad heeft gaat toch ook geen dingen tegen een habbekrats verkopen? Omgekeerde wereld… 🤔

Of bedoel je dat je wegens de drukte of minder reismogelijkheden maar korting moet krijgen, omdat dat in het weekend ook zo is?

In het weekend en de daluren geeft NS korting omdat het dan rustiger is en ze meer reizigers willen stimuleren om dan te reizen en omdat ze dan een minder goed product leveren, er rijden minder treinen dus er is minder keuze om te reizen wanneer jij wilt en reizen duren langer. Als er ook op vrijdag in de spits minder mensen reizen en minder treinen rijden geldt dan toch dezelfde redenering?


Olav93 schreef:

In het weekend en de daluren geeft NS korting omdat het dan rustiger is en ze meer reizigers willen stimuleren om dan te reizen en omdat ze dan een minder goed product leveren, er rijden minder treinen dus er is minder keuze om te reizen wanneer jij wilt en reizen duren langer. Als er ook op vrijdag in de spits minder mensen reizen en minder treinen rijden geldt dan toch dezelfde redenering?

 

In het weekend zijn i.t.t. de vrijdag ook veel meer werkzaamheden aan het spoor. Deze hebben mij in het verleden meerdere malen doen afzien van een geplande trip. Ik vind de huidige regeling wat dat betreft wel OK. Ik vind dus niet dat je op basis van minder treinen op vrijdag dit dan maar bij het weekend moet trekken. 

   


Mensen verzinnen van alles om maar minder of niet te hoeven betalen.


Reageer