beantwoord

Welk abonnement?

  • 29 April 2023
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

Hey! Op het moment heb ik een NS Flex Altijd Voordeel abonnement, omdat ik dus ongeveer drie dagen in de week reis met verschillende tijden, soms tijdens de spits en soms in de daluren. Dit maakt het voor mij dus lastig om exact te bepalen welk abonnement voordeliger voor me is.

Aankomende maand ga ik minstens vier dagen in de week reizen en dan vooral tussen de spits en negen dagen daarvan in de daluren. Soms vertrek ik in de daluren en als ik terugreis in de spits. Ik zit dus te denken aan Traject Vrij. Het ding alleen is: op de heenweg reis ik meestal van Lelystad Centrum naar Amsterdam Centraal en op de terugweg van Amsterdam Zuid terug naar Lelystad Centraal.

Is Traject Vrij überhaupt dan voordelig? Of kan ik beter naar een ander abonnement kijken?

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 April 2023, 11:46

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemorgen jennymdt en welkom bij de NS Community!

Helaas is het lastig om een beste advies te geven, aangezien het beste abonnement ontzettend afhankelijk is van het deel van de reizen die jij in de daluren maakt. Er zijn eigenlijk drie abonnementen die qua kosten erg in de buurt zitten.

Voor jouw traject, Lelystad - Amsterdam, kost een enkele reis €11,60. Uitgaande van vier retour reizen per week, kom je per maand op iets minder dan € 400 uit aan totale reiskosten.

Het Traject Vrij abonnement voor deze route is €274,50 per maand, een stuk voordeliger dus. Het enige nadeel is dat je met jouw reisplan ook nog extra kosten maakt doordat je terug reist vanaf een ander station. Een Traject Vrij abonnement voor Lelystad - Amsterdam CS dekt namelijk niet alles als je vanaf Amsterdam Zuid vertrekt, en vice versa. Als je een klein deel reist buiten het afgekochte traject, betaal je voor het stukje buiten het traject per reis extra kosten. In beide gevallen wordt dat volgens mij € 2,60 wanneer je buiten het traject reist (voor het stuk A'dam Muiderpoort - A'dam Zuid als je het afsluit voor A'dam CS, en voor het stuk A'dam CS - Duivendrecht met een abonnement naar Zuid), wat aardig aan tikt. Met vier retour reizen in de week waarbij de helft een stukje buiten het traject zijn betaal je maandelijks zo'n € 45 extra (€ 319.5 totaal). Alsnog is dat voordeliger dan reizen zonder abonnement, maar het zou een hoop schelen als je altijd van en naar hetzelfde station reist.

Je geeft echter ook aan dat je some in de daluren reist. In dat geval kan ook het Dal Vrij abonnement voordelig zijn, maar dat is ontzettend afhankelijk van het aantal reizen wat je maakt in de daluren. Ik gaf eerder aan dat je aan totale reiskosten zonder abonnement rond de € 400 per maand uit komt. Een Dal Vrij abonnement kost € 119,95 per maand. Als je de helft van jouw reizen weet te maken in de daluren, dan zou je in totaal uitkomen op ongeveer € 319,95, hetzelfde als een Traject Vrij abonnement waarbij je de helft van je reizen vertrekt vanaf een ander station. Maak je meer reizen in de daluren, dan zal een Dal Vrij abonnement voordeliger worden.

En vervolgens blijft het Altijd Voordeel abonnement ook voordelig als je een deel van je reizen in de daluren maakt. Weer uitgaande van de € 400 in de maand en de helft van de reizen in de daluren, dan zijn je reiskosten in totaal € 280 in de maand (de helft v/d reizen met 40% korting, andere helft met 20% korting). Tel de abonnementskosten van € 26,70 erbij op en je komt met € 306,70 wederom erg dichtbij de maandelijkse kosten van de andere twee producten.

Alle drie de abonnementen kunnen dus voordelig zijn voor jouw reizen, maar welke precies het meest voordelig gaat zijn is afhankelijk van de details van jouw reizen. Als je het voor elkaar kunt krijgen om altijd van en naar hetzelfde station te reizen, zou ik Traject Vrij adviseren. Als je het lukt om de meeste reizen in de daluren te maken, zou ik Dal Vrij adviseren. Lukt geen van beide, dan zou een Altijd Voordeel abonnement het voordeligst blijven, maar ook dat is weer afhankelijk van het deel van de reizen die je in de daluren maakt.

Als je overweegt om een trajectkaart te kopen is het toch verstandig om of altijd via Centraal of altijd via Zuid te reizen. Af en toe een (langer) ritje met de tram of de NoordZuidlijn is al gauw voordeliger dan wisselende stations.

AltijdVoordeel zou het meest flexibele alternatief zijn in jouw geval maar is helaas gezien prijsstelling i.c.m. kortingspercentage financieel niet zo aantrekkelijk. Er is al eerder geklaagd dat dit product voor parttime forenzen eigenlijk wat te duur is.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een klein deel reist buiten het afgekochte traject, betaal je voor het stukje buiten het traject per reis extra kosten. In beide gevallen wordt dat volgens mij € 2,60 wanneer je buiten het traject reist (voor het stuk A'dam Muiderpoort - A'dam Zuid als je het afsluit voor A'dam CS, en voor het stuk A'dam CS - Duivendrecht met een abonnement naar Zuid), wat aardig aan tikt. Met vier retour reizen in de week waarbij de helft een stukje buiten het traject zijn betaal je maandelijks zo'n € 45 extra (€ 319.5 totaal). Alsnog is dat voordeliger dan reizen zonder abonnement, maar het zou een hoop schelen als je altijd van en naar hetzelfde station reist.

 

Als de incheck voor de reis buiten het traject in de daluren is, wordt de ritprijs ook tegen daltarief berekend. Met €2,60 wordt dat dan €1,56.

 

Wat ook mee zou kunnen tellen, is of je buiten deze reizen van Lelystsad naar Amsterdam ook nog andere reizen met de trein maakt naar andere bestemmingen. Of als je dat nu niet, misschien wel zou willen.  Een Altijd Vrij abonnement kost €353,80 en dan heb je verder geen andere kosten meer (eventueel alleen toeslag voor de ICD als je over de HSL reist) en kun je dus overal heen. 

Badge +3

In dit soort gevallen (een niet al te lang traject en niet dagelijks reizen) is een Altijd Voordeel abonnement van € 26,70 per maand (20% korting in de spits en 40% in de daluren) vaak het gunstigst, want met Traject Vrij zijn er extra kosten wegens het reizen buiten traject.

Een treinreis in de spits van/naar Zuid kost dan € 9,28 (naar Centraal € 9,44)
Een treinreis in de daluren van/naar Zuid € 6,96 (van/naar Centraal € 7,08)

Traject Vrij naar Zuid en met de metro tussen Centraal en Zuid is dan het handigst, bleek uit een ander topic.

Reageer