Skip to main content

Welk abonnement heb ik?

Ik bekijk de chipkaart. Niks te zien. Rammelen bij mijn oor. Ook niks. Nou ja, dat verwachtte ik ook wel. Er moet een betere manier zijn.

Inloggen op de website. Ik heb Weekend Vrij!

Naar de kaartautomaat op het station. Toon producten op kaart. Er staat: “Automatisch opladen”, “Reizen op rekening”, “Reizen op saldo bij NS 2e klas”. Maar geen abonnement.

Vragen aan de conducteur. Ik heb Weekend Vrij en Dal Voordeel.

Vanwaar deze verschillen?

Zo te zien heeft u Flex Weekendvrij, maar staat Dalvoordeel  op saldo er ook nog op. Dat moet niet kunnen want als u een Flexabonnement neemt, mag dat niet gecombineerd worden met reizen op saldo. Ik raad u aan contact op te nemen met Klantenservice en uw Dalvoordeel te beëindigen en dat te vervangen door een extra abonnement Dalvoordeel bij uw Weekendvrij abonnement. Dat is goedkoper. U krijgt mogelijk het restant van uw ‘oude’  Dalvoordeelabonnement nog terug. 030 7515155. Het is iets ingewikkelder dan normaal.

Als het paaltje bij de incheck  ‘Reizen op rekening’ geeft, geldt Weekend Vrij. U kunt inchecken en meteen aan de andere kant weer uitchecken, dan ziet u het en zijn er geen kosten aan verbonden.

Het product Reizen op Saldo NS 2e klas (voltarief) doet helemaal niets, maar was vroeger nodig om je kaart te activeren voor reizen met NS en in welke klasse dat dan was. 

Reizen op Rekening is NS Flex en welk abonnement daaran gekoppeld is kan je zien in Mijn NS (en een conducteur kan dat ook zien). Je hebt dus Weekend Vrij + doordeweekse dalurenkorting.

Dat laatste kun je in Mijn NS bij Producten terug zien aan de prijs, die is dan € 38,35 i.p.v. € 34,95 (bij 1e klas in het weekend € 9,00 hoger).

Wel apart is dat Automatich opladen aan staat, dat zou beëindigd moeten worden als je NS Flex neemt (tenzij je een stad/streekvervoer BTM abonnement hebt en daar op saldo reist).

Wel apart is dat Automatich opladen aan staat, dat zou beëindigd moeten worden als je NS Flex neemt (tenzij je een stad/streekvervoer BTM abonnement hebt en daar op saldo reist).

Daar heb ik wel een verklaring voor. Ik was jaren geleden in Sneek en had Samenreiskorting gevraagd. Toen wilde ik overstappen in Leeuwarden en daar bleek dat ik onvoldoende saldo had. Ik moest naar de kaartautomaat om het saldo op te waarderen. Na enig onderzoek ontdekte ik:

1. Als je Flex vraagt, wordt automatisch opwaarderen stiekem uitgeschakeld.
  2. Als je bij Arriva (en ook bij Blauwnet) Samenreiskorting vraagt, wordt voor een dag Flex uitgeschakeld.

Natuurlijk heb ik daarna het automatisch opwaarderen weer ingeschakeld.

Inloggen op de website. Ik heb Weekend Vrij!

Naar de kaartautomaat op het station. Toon producten op kaart. Er staat: “Automatisch opladen”, “Reizen op rekening”, “Reizen op saldo bij NS 2e klas”. Maar geen abonnement.

Vragen aan de conducteur. Ik heb Weekend Vrij en Dal Voordeel.

Ik kreeg wel leuke reacties, maar geen verklaring voor het feit dat de website, de kaartautomaat en de conducteur drie verschillende antwoorden geven als ik vraag wat voor abonnement ik heb.

Nog eentje dan… als je bij een NS automaat je saldo handmatig opwaardeert (als je Flex hebt kan saldo laden overigens niet bij NS apparaten) wordt het product Reizen op Saldo NS 2e klas Vol Tarief erbij gezet op je kaart, ook al doet dat product dus helemaal niets! 🤔

Reageer