beantwoord

Welke abbonnementen neem ik?

  • 28 August 2023
  • 17 reacties
  • 348 Bekeken

Ik woon in Noord Groningen (Ulrum) en reis vaak met de qbuzz naar Groningen soms in combinatie met de Arrivatrein vanuit Winsum naar Groningen en vice versa.

Ik heb een dalurenkortingskaart voor de bussen en arriva in de 3 noordelijke provincies. Ik heb een oude “kortingskaart” voor de NS (40% korting) met vrij reizen.

Ook reis ik wel van Ulrum naar Dokkum of Leeuwarden via Lauwersoog.

Nu verloopt mijn dalurenkortingskaart voor de bussen en arriva in de 3 noordelijke provincies  En de mevrouw van arriva wijst mij erop dat het bij vernieuwing van dat abbonnement vaak fout gaat met de korting op de trein en je het volledige bedrag moet betalen. a. Kan je dat bedrag dan niet terugvragen. b. Het leek de beste oplossing te zijn om een anonieme dalurenkortingskaart voor de 3 noordelijke provincies en de arriva in de drie noordelijke provincies te kopen met handhaving van mijn nsabbonnement .

 

Maar nu zit ik thuis en denk ik 1.krijg ik nu geen leeftijdskorting als ik een anonieme kaart heb. 2. ik ontdek een qbuzzabbonnement van ong 16 euro per jaar met wel 75 procent korting . 3.kan ik geen korting meer stapelen als ik reis naar een plaats in Nederland.

 

Wie helpt mij aan de juiste abbonnementskeuze? Anneke Burger

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 August 2023, 18:44

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je een abonnement bij NS hebt, zou je via NS een nieuwe kaart moeten krijgen. Neem een account bij www.ov-chipkaart.nl , dan kun je zien of er kaartvernieuwing is ingezet. Is dat ca. 4 weken voor verlopen niet het geval dan kun je zelf via kaartvernieuwing een nieuwe kaart aanvragen en de kosten bij NS declareren. Een NS abonnement kan niet op een anonieme kaart.

Begrijp ik goed dat je Dal voordeel op saldo hebt met keuzedagen? Als je nog wel jouw keuzedagen gebruikt, zou ik dat abonnement aanhouden.

Een op saldo-abonnement kan prima samen met busabonnementen. Zijn die dalkortingsabonnementen voor de 3 noordelijke provincies en Ariva op saldo abonnementen dan kan dat allemaal op 1 kaart. Je moet zelf kijken of dat Qbuzz-abonnement rendabeler is bij jouw reisgedrag dan wat je nu hebt.

Reputatie 7
Badge +3

De mevrouw van Arriva heeft zich waarschijnlijk niet gerealiseerd dat @Toverheks een NS Dal Voordeelabonnement op saldo heeft. 

Als het nu werkt, zal het op een nieuwe kaart ook werken. De problemen met regionale abonnementen doen zich voor in combinatie met NS Flex. 

nee de ovkaart van de ns is ok en aan de andere kant (zeg maar) stond mijn dal noordnederland voor bus en trein.

Eerst kon dat wel,maar nu zij  er veel problemen mee,zei mijn mevrouw van de Arriva

ik heb een kaart voor noordnederland van 25 euro per jaar die korting geeft op bus en arriva

Reputatie 7
Badge +3

Dal noord Nederland is dat een op saldo abonnement (reiskosten gaan van de kaart af) of flex (op rekening)? Als het op saldo is zal dat niet voor problemen zorgen. Problemen ontstaan als je op saldo met flex op 1 kaart zet.

Als je bij ons maandelijks moet betalen dan heb je een NS Flex abonnement. Betaal je jaarlijks een bedrag voor het abonnement dan heb je een op saldo abonnement. Voor het laatste is deze combinatie prima mogelijk. Voor het eerste is het advies om deze abonnementen niet te combineren op 1 OV-chipkaart.

Badge +3

Zo te lezen gaat het om een oud VDU met Keuzedagen, dat kan niet fout gaan want is op saldo.

Reputatie 5

Het zou fout kunnen gaan als je tussen 16:00 en 18:30 incheckt voor een reis met de trein van Arriva en je NS-abonnement voorrang krijgt op Dal Voordeel Noord-Nederland. Arriva kent geen middagspits in het noorden en NS wel. 

Bij DalVoordeel Limburg liep dit de laatste keer (eind 2021) bij mij trouwens wel goed. In de treinen van Arriva kreeg het product van Arriva voorrang boven DalVoordeel en zelfs boven Flex. Daar maakte het destijds verder minder uit, want in Limburg kent Arriva dan weer wel een middagspits.

Badge +3

Het zou fout kunnen gaan als je tussen 16:00 en 18:30 incheckt voor een reis met de trein van Arriva en je NS-abonnement voorrang krijgt op Dal Voordeel Noord-Nederland. Arriva kent geen middagspits in het noorden en NS wel.

Met een NS abonnement op saldo gaat het wel goed, maar combineer het vooral niet met NS Flex want dat is vragen om problemen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk nog steeds dat de mevrouw van Arriva zich niet heeft gerealiseerd heeft dat het om een NS Dal Voordeelabonnement op saldo gaat. Dat gaat prima samen op een kaart met een abonnement van Arriva.
https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/acties-uitjes/reis-met-40-korting/ 
Zo te zien is het geen Flex-abonnement.

Interessant is dat je met dit abonnement met de trein kunt reizen in de middagspits. Zou dat misschien een probleem kunnen opleveren wanneer dit abonnement op dezelfde kaart staat als NS Dal Voordeel? Of pakt het systeem automatisch de korting van Dal Voordeel Trein en Bus als je om bijvoorbeeld 16.01 uur incheckt bij Arriva, zoals ook @danhub al heeft aangegeven?

Wel een goede aanbieding voor €25 per jaar.

Reputatie 5

Wel een goede aanbieding voor €25 per jaar.

Inderdaad.

En je kunt dit abonnement nog delen met anderen ook als je het op een anonieme OV-chipkaart zet. (Je loopt dan wel eventuele leeftijdskorting mis).

Reputatie 7
Badge +3

Iemand een idee hoe werkt met het abonnement Dal Voordeel Trein en Bus als je de provinciegrens overschrijdt? Arriva rijdt bijvoorbeeld Qliner 350 vanuit Friesland via de Afsluitdijk naar Alkmaar v.v. Ik kan het in de toelichting op de pagina van Arriva niet terugvinden.

Reputatie 5

Normaal gesproken maakt het voor de geldigheid van een kortingsproduct niet uit of een bus/trein wel of niet over de provinciegrens komt, maar onder welke concessie de lijn valt. De korting is dan van toepassing op het hele traject of helemaal niet.

Zo krijg je met een ZWAM-Dal Voordeel in Amsterdam bijvoorbeeld geen korting op Connexxion bus 80, omdat deze bus onder de concessie Haarlem-IJmond valt. Ook al staat de bus in Amsterdam op een busstation tussen andere Connexxion bussen waar je ZWAM-voordeel wel geldig is. En als je met bijvoorbeeld lijn 102 van Apeldoorn naar Amersfoort gaat, dan loopt je DalVoordeel Oost-korting door in de provincie Utrecht (want IJssel-Vecht en geen Syntus Utrecht). Dat product is ook geldig op het gehele traject van Zwolle naar Emmen, want deze lijn valt onder de concessie Vechtdallijnen en niet Groningen Drenthe. Dat de trein half Drenthe doorrijdt maakt niet uit.

De bus over de Afsluitdijk valt onder de concessie Fryslân van Arriva en daar is DalVoordeel Noord-Nederland geldig. Zou dus gewoon moeten werken, want ik kan deze lijn niet onder de uitzonderingen vinden (die er soms wel kunnen zijn).

Reputatie 7
Badge +3

Op 9292 wordt dit regionale kortingsabonnement overigens helemaal niet genoemd als je bijvoorbeeld een reis van Alkmaar naar Harlingen opvraagt. Bij een reis van Harlingen naar Leeuwarden overigens ook niet.

Als het kortingsabonnement inderdaad de hele rit bij Arriva geldig is in Qliner 350 dan is het een fantastische aanbieding. Eén keer retour van Alkmaar naar Leeuwarden en je hebt de €25 kosten van het abonnement er al bijna uit.

Ik zie dat op de pagina https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_350_Alkmaar_Station_-_Leeuwarden_Station bij de tariefinformatie het abonnement wel genoemd wordt. 

Nou er worden een heleboel mogelijkheden toegevoegd.Waarvoor dank.

Nu heb ik een nieuw probleem. Onder invloed van die medewerkster heb ik toen dus een anonieme kaart 7,50 aangeschaft en 25 euro jaartarief Er er 30 euro op gestort , wat op zich ook al ingewikkeld is want met een anonieme kaart mag je niet op rekening rijden dus dan moet je de hele tijd daaraan denken en in de buurt komen van een apparaat bijv bij een supermarkt. Dit gaat 1 oktober in.

Dus zeker na alle adviezen wil ik hier weer vanaf en gewoon mijn abbonnement verlengen met de twee abbonnementen op 1 kaart. Maar kan ik nou gewoon mijn geld weer terugkrijgen bij het loket .

Ik vraag dit want ik heb een blessure waardoor ik niet mobiel ben.

Ik hoop op nog een reactie

 

 

En nog een vraag Kan ik ook een Qbuzz jaarabbonnement nemen naast mijn dalnoord abbonnement en de oude Ovchip kaart met vrij reizen. Als ik die kaart apart gebruik, dan kan ik bij reizen in de Qbuzz 75 procent korting krijgen toch?

Waarom kiezen ?

Ben benieuwd …… Anneke

 

Badge +3

En nog een vraag Kan ik ook een Qbuzz jaarabbonnement nemen naast mijn dalnoord abbonnement en de oude Ovchip kaart met vrij reizen. Als ik die kaart apart gebruik, dan kan ik bij reizen in de Qbuzz 75 procent korting krijgen toch?

Als die oude kaart ‘met vrij reizen’ nog geldig is kan je een Qbuzz abonnement er gewoon bij zetten.

Als je met ‘vrij reizen’ bedoelt dat je er Keuzedagen voor 60+ op had of heeft, want dat is een saldo-abonnement (vroeger heette dat Voordeelurenabonnement oftewel VDU, voor trein, tegenwoordig heet het Dal Voordeel).

 

Reageer