beantwoord

Welke tijd inchecken met keuzedag, ook voor 6:30 of alleen na 9:00

  • 14 August 2018
  • 12 reacties
  • 2289 Bekeken

Uit de regels :
"Op maandag t/m vrijdag mag u reizen na 9.00 uur, óók in de middagspits. Met het Dal Voordeel en het Altijd Voordeel abonnement mag ook u vóór 6.30 uur reizen."
Betekent dit dat ik , met een dal voordeel abonnement, ook mag inchecken met mijn keuzedag voor 6:30 , of betekent dit, dat ik , i.t.t. een dal voordeel abonnement, waarmee ik ook voor 6:30 mag inchecken, ik alleen na 9:00 mag onchecken met mijn keuzedag .
En waarom staat er "ook u" , is "u ook" niet logischer, want het lijkt mij niet verboden om voor 6:30 te reizen, ook zonder dal voordeelabonnement.

Systux
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 August 2018, 10:56

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Keuzedagen zijn rond de ochtendspits geldig op dezelfde tijden als waarop het bijbehorende abonnement recht op korting geeft. Hebt u Keuzedagen bij een Dal Voordeel-abonnement, dan kunt u dus op werkdagen met uw Keuzedag inchecken voor 6.30 uur. Uw Dal Voordeel-abonnement geeft immers recht op korting voor de ochtendspits.

Ter vergelijking: Keuzedagen bij een oud Voordeelurenabonnement, dat sinds augustus 2011 niet meer wordt verkocht, maar door bestaande abonnementhouders nog wel kan worden verlengd, zijn op werkdagen niet geldig voor 6.30 uur, omdat dat abonnement geen recht geeft op korting tussen 4.00 en 9.00 uur (enkele perioden van het jaar uitgezonderd). De formulering zal bedoeld zijn om het onderscheid te maken met dat abonnement, maar kan inderdaad duidelijker, dat ben ik met u eens.
Ok , dus het is als verschil met het voordeelurenabonnement bedoeld. Duidelijk, ik plande mijn keuzedagen altijd in het weekend zodat ik vroeg kon vertrekken , maar door de week kan ik dus ook voor 6:30 vertrekken. Bedankt voor de opheldering.
Reputatie 4
Welkom bij onze community systux! 🙂

Ik zie dat Tochjo je al uitstekend heeft geholpen, waarvoor dank!
Toevoeging aan de reactie van Tochjo: het niet geldig zijn van de oude, niet meer te verkrijgen Voordeelurenkaart (VDU) tussen 04:00 en 06:30 is ergens in de eerste maanden van 2019 komen te vervallen. Ook met een VDU keuzedag kun je nu inchecken voor 06:30, dit heb ik vanochtend ook daadwerkelijk kunnen doen. Het staat nu ook op de NS site zelf, alsmede hier op de NS site.

Resumerend: Een keuzedag behorend bij een oude Voordeelurenkaart van voor 2011 is geldig als men incheckt tussen 04:00 en 06:30 en na 08:55. Sterker nog: bij de infobalie Utrecht wist men mij te vertellen dat een keuzedag zelfs geldig is als er ingechecked wordt tussen 00:00 en 06:30. Dit is een overlap van 4 uur.

Voorbeeld: inchecken om 23:59 op woensdagavond maakt de keuzedag geldig tot donderdagochtend 04:00, oftewel iets meer dan 4 uur, inchecken om 00:01 maakt de keuzedag geldig van donderdag 00:01 t/m vrijdag 04:00, oftewel bijna 28 uur.

Overigens wist men mij ook nog te melden dat een reis sinds een paar weken (mei 2019) nog maar 6 uur kan duren. Die regel was er al, maar er werd niet op gecontroleerd. Nu dus wel.

Hopelijk kan een NS medewerker dit bovenstaande bevestigen, ik ben tenslotte ook maar een reiziger.

HTH,

R.
Reputatie 7
Badge +4
Bij het VDU mag u nu met een electronische keuzedag ook voor 06.30 inchecken en de reis afmaken. Het is hier volledig bekend. Het is echter nog niet zo lang het geval. De eerdere adviezen die u las van vier jaar geleden, klopten toen wel en nu, gelukkig, niet meer.

NS zou er wel goed aan doen met een uitspraak te komen of de papieren keuzedag met chip ook werkt bij inchecken voor 06.30. Er staat nu nog op dat die pas vanaf negen uur geldig is.
De Papieren Keuzedagen hebben de volgende geldigheid:

Een copy/paste vanuit onze interne kennisbank:

- Geldigheid

  • Doordeweeks van maandag t/m vrijdag inchecken voor 6,30 en na 09.00 uur ’s ochtends.
  • In de volgende periodes zijn de Keuzedagen de hele dag geldig (dus ook voor 09.00 uur ’s ochtends): In het weekend, Op feestdagen.
Badge +3
Aangevuld met (voor zover ze de voorwaarden van het VDU volgen):
  • In de maanden juli en augustus
  • Tussen kerst en nieuwjaar
  • Op de vrijdag na Hemelvaart
Reputatie 7
Badge +4
@Robert B Dat is nu net het punt, Robert. In juli en augustus zouden ze niet geldig zijn voor negen uur. Ze volgen de voorwaarden van het VDU niet. In het weekend en op feestdagen uiteraard wel, maar dat is al bekend.

Danny moet maar even uitsluitsel geven. Zijn de papieren keuzedagen in juli, augustus en in de periode tussen Kerst en Oud en Nieuw de hele dag geldig? Eerdere berichten zijn van niet. Het staat ook zo op het kaartje vermeld dat ze pas na negen uur geldig zijn. Dat dit voor het weekend niet geldt, is wel helder.

De elektronische dus wel en de papieren niet.

We hebben hier altijd gecommuniceerd dat ze ook in juli en augustus door de week niet voor negen uur te gebruiken zijn. Inchecken voor 06.30 zou dan wel moeten kunnen als het ook voor de elektronische keuzedag geldt, maar is dat ook echt zo met de papieren keuzedag. Het is me te vroeg om uit te proberen. 😇Voor mij is het dan nog nacht.

De papieren keuzedagreizigers zouden er erg blij mee zijn als juli en augustus tot de dagen behoren om ook voor negen uur in te mogen checken. Maar ik geloof er niets van.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van NS, maar vrees van niet.
Het verschil tussen Digitale Keuzedagen en Papieren Keuzedagen betreft de geldigheid zijn:

Digitale Keuzedagen
  • Doordeweeks van maandag t/m vrijdag mag je inchecken tussen 4.00 en 6.30 uur en na 09.00 uur ’s ochtends.
  • De gehele dag geldig (dus ook voor 09.00 uur ’s ochtends):
in het weekend;
op feestdagen;
in de zomermaanden juli en augustus;
in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw (25 december t/m 31 december).

Papieren Keuzedagen
  • Doordeweeks van maandag t/m vrijdag reizen/inchecken vóór 06.30 uur 's ochtends en na 09.00 uur ’s ochtends.
  • In de volgende periodes zijn de Keuzedagen de hele dag geldig (dus ook voor 09.00 uur ’s ochtends): In het weekend, Op feestdagen.
  • In juli en augustus ook pas na 9.00 uur geldig op werkdagen.
Badge +3
Oh ja @Thom, inderdaad.

Ik herinner me de discussie dat Keuzedagen (op een chipkaartje, dus de papieren variant) eigenlijk identiek waren aan een Dagkaart Voordeeluren.

Helaas heb ik er daar geen van meer liggen om te testen of die tegenwoordig ook een incheck vóór 6:30 toestaan. Stuur me er eentje en ik ga het een keer testen 🤣 Klantnummer 20599849

Op zich snap ik de eventuele beperkingen niet, want papieren chipkaartjes betekent per definitie dat je een VDU hebt tenslotte!

Enne, de interne kennisbank is inconsistent, want bij
In juli en augustus ook pas na 9.00 uur geldig op werkdagen

ontbreekt dus de optie om er ook vóór 6:30 mee te mogen/kunnen inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Inconsistent of niet, ik geef aan dat het toch zo is. De verklaring is dat een papieren keuzedag gewoon een Dagkaart Voordeeluren is, die niet is aangepast aan de voordeeluren in juli en augustus of de Kerstweek. ;-)

De papieren keuzedagen hebben wel het voordeel dat ze het hele jaar inzetbaar zijn, feitelijk gaat het om zeven jaarkeuzedagen met de beperkingen in de genoemde perioden. De papieren keuzedagen hebben nu verder dezelfde voorwaarden als de keuzedagen bij het moderne Dalvoordeelabonnement.

Ik neem wel aan dat je voor 06.30 kunt inchecken met een papieren keuzedag, tenzij men het verwerken na de incheck niet heeft aangepast.


Maar goed, ik heb de vraag gesteld en hoop van harte dat ik ongelijk heb. Ik heb liever geluk dan gelijk.
Badge +3
De verklaring is dat een papieren keuzedag gewoon een Dagkaart Voordeeluren is, die niet is aangepast aan de voordeeluren in juli en augustus of de Kerstweek. ;-)
Die verklaring was een vermoeden van mijzelf, en is nooit bevestigd noch ontkend... 🤔

Reageer