beantwoord

Welke treinen mag je (of kan je met toeslag) nemen met studentenreisproduct?

  • 25 April 2022
  • 6 reacties
  • 3837 Bekeken

Goedenavond beste forumleden,

Ik heb vanaf volgend schooljaar (dus 2022-2023) recht op studentenreisproduct. Nou vraag ik mezelf af welke treinen ik mag gebruiken.

Het is natuurlijk algemeen bekend dat het studentenreisproduct geldig is voor alle IC’s en Sprinters. 

Wat echter niet duidelijk is vermeld, is of ik ook met de IC direct mag, met de IC Berlijn mag of zelfs met een ICE mag in Nederland. Zo ja, moet ik dan toeslagen betalen als ik een van deze treinen zou willen nemen of is dat dan gewoon gratis?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jesse de Brake

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 April 2022, 18:33

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Met het studentenreisproduct mag je met Intercity direct reizen. Voor reizen waar het traject Schiphol-Rotterdam deel van uitmaakt, moet je wel een Toeslag Intercity direct kopen.

Met het studentenreisproduct mag je toeslagvrij binnen Nederland reizen met IC Berlijn en ICE International.

Reputatie 7
Badge +4

Met een studentenkaart is de ICE zonder toeslag. De ICBerlijn en de ICBrussel zijn dat al. Tussen Rotterdam en Schiphol betaalt u wel toeslag in de ICDirect dan wel de ICBrussel. Met Thalys en Eurostar mag u niet mee.

Reputatie 7
Badge +1

Het is natuurlijk algemeen bekend dat het studentenreisproduct geldig is voor alle IC’s en Sprinters. 

Wat echter niet duidelijk is vermeld, is of ik ook met de IC direct mag, met de IC Berlijn mag of zelfs met een ICE mag in Nederland. Zo ja, moet ik dan toeslagen betalen als ik een van deze treinen zou willen nemen of is dat dan gewoon gratis?

IC Berlijn is in Nederland een gewone IC. Je SRP is geldig tot aan het grenstariefpunt.

In de ICE is het SRP ook geldig tot aan de grens. Voor internationale reizen is er geen toeslag nodig; voor binnenlandse reizen weet ik niet wat de regeling dit jaar is :/

Badge +3

voor binnenlandse reizen weet ik niet wat de regeling dit jaar is :/

Simpel, alleen als je (op een reis binnen Nederland) tussen Schiphol en Rotterdam met een IC direct reist moet je toeslag betalen (tenzij je een IC direct Altijd Toeslagvrij abonnement hebt, maar dat is niet los te koop volgens mij dus een student heeft dat niet).

Met een NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis) of een Studentenreisproduct is voor de ICE geen toeslag nodig (Amsterdam - Utrecht - Arnhem). De IC Berlijn kent geen toeslag.

Reputatie 7
Badge +1

voor binnenlandse reizen weet ik niet wat de regeling dit jaar is :/

Simpel, alleen als je (op een reis binnen Nederland) tussen Schiphol en Rotterdam met een IC direct reist moet je toeslag betalen (tenzij je een IC direct Altijd Toeslagvrij abonnement hebt, maar dat is niet los te koop volgens mij dus een student heeft dat niet).

Met een NS abonnement (uitgezonderd Flex Basis) of een Studentenreisproduct is voor de ICE geen toeslag nodig (Amsterdam - Utrecht - Arnhem). De IC Berlijn kent geen toeslag.

Het ging me specifiek om de ICE. De regeling is daarvoor al meermaals gewijzigd en ik ben daar het spoor bijster :)

Badge +3

Het ging me specifiek om de ICE. De regeling is daarvoor al meermaals gewijzigd en ik ben daar het spoor bijster :)

Zie https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

  • Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.
  • Gratis bij studentenabonnementen, NS-Business Cards en Zakelijke OV-chipkaarten uitgegeven door Bedrijvenkaartaanbieders.

NS Flex Basis (voorheen met als naam NS Flex zonder abonnement) telt niet. Voor een kind met een Railrunner weet ik het niet, maar ik neem aan dat die (onder begeleiding) gratis mag reizen.

Er was in het verleden wel wat verwarring over het betalen van toeslag door studenten, maar volgens mij gold de huidige regeling altijd al en is het niet zozeer gewijzigd maar de pagina alleen aangepast (de woorden NS-abonnement naar ‘abonnement geldig bij NS’).

Reageer