beantwoord

Wijzigen abonnement op datum in de toekomst

  • 8 October 2023
  • 12 reacties
  • 339 Bekeken


Ik ga binnenkort reizen, dus ik wil mijn NS flex aanpassen.

Alleen wil ik dit in laten gaan in de toekomst, omdat ik op de dag van vertrek er nog gewoon gebruik van wil maken. Blijkbaar kan dit niet, en alleen op ieder moment?

Zou fijn zijn als ik dit al kan inplannen, anders moet ik dit weer onthouden voor dan.

icon

Beste antwoord door Tochjo 8 October 2023, 23:12

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Wijzigingen binnen NS Flex gaan inderdaad direct in en kunnen niet vooraf ingepland worden.

Misschien is een herinnering in uw (digitale) agenda een alternatief?

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Als u te laat bent krijgt u wel gewoon een evenredig deel van het abonnement teruggestort. Ik zie het probleem derhalve niet zo. Stel u zegt weekend vrij één dag te laat op dan krijgt u 29/30 terug. dus 29/30 X 34,95 dus iets van € 33,00.  

Reputatie 5

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Ja, je hebt de hele dag de tijd om te wijzigen.

Badge +3

Wisselen kan op de 24e ná 01:00 (bij zomertijd na 02:00).

Het systeem rekent met GMT/UTC tijd en denkt dat het om 00:30 nog de 23e is.

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Als u te laat bent krijgt u wel gewoon een evenredig deel van het abonnement teruggestort. Ik zie het probleem derhalve niet zo. Stel u zegt weekend vrij één dag te laat op dan krijgt u 29/30 terug. dus 29/30 X 34,95 dus iets van € 33,00.  

Deze reactie gaat niet in op het gegeven dat het irritant is dat je niet op voorhand kan wijzigen en ook geen herinnering krijgt of je misschien een ander abonnement wil. Het product heet flex per slot van rekening. Bij weekend vrij komt dan nog dat het verrekenen geen rekening houdt met weekend. Volgens de berekening gebruik je het product weekend ook op ma t/m vrijdag. In het voorbeeld hierboven betaal je dus €1,95 voor een product dat je niet gebruikt. 

Wisselen kan op de 24e ná 01:00 (bij zomertijd na 02:00).

Het systeem rekent met GMT/UTC tijd en denkt dat het om 00:30 nog de 23e is.

Mooie verklaring maar zeker na BREXIT zouden we toch onze eigen tijdzone kunnen gebruiken. Dit is ook nog eens een extra argument om de zomertijd af te schaffen. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Als u te laat bent krijgt u wel gewoon een evenredig deel van het abonnement teruggestort. Ik zie het probleem derhalve niet zo. Stel u zegt weekend vrij één dag te laat op dan krijgt u 29/30 terug. dus 29/30 X 34,95 dus iets van € 33,00.  

Deze reactie gaat niet in op het gegeven dat het irritant is dat je niet op voorhand kan wijzigen en ook geen herinnering krijgt of je misschien een ander abonnement wil. Het product heet flex per slot van rekening. Bij weekend vrij komt dan nog dat het verrekenen geen rekening houdt met weekend. Volgens de berekening gebruik je het product weekend ook op ma t/m vrijdag. In het voorbeeld hierboven betaal je dus €1,95 voor een product dat je niet gebruikt. 

Je kunt zelf een herinnering instellen op jouw telefoon, in jouw agenda of op de kalender zetten. Of wil je extra betalen om herinneringen te krijgen?

Badge +3

Mooie verklaring maar zeker na BREXIT zouden we toch onze eigen tijdzone kunnen gebruiken. Dit is ook nog eens een extra argument om de zomertijd af te schaffen. 

Servers wereldwijd rekenen met de UTC tijdstandaard, die kent geen zomertijd en staat los van de Britse GMT (Greenwich Mean Time) of BST (British Summer Time).

Het is inderdaad vrij eenvoudig om de NS systemen zodanig aan te passen dat ze met CE(S)T (onze eigen tijd) werken, en je dus om middernacht iets kunt wijzigen, maar voor een achterliggende database is UTC eigenlijk een vereiste.

De NS reisplanner heeft er ook (onnodig) moeite mee, en houdt rekening met de lokale tijd van bijv. een laptop zonder de tijdzone in acht te nemen. Dan krijg je in de USA bijv. 10-minuten treinen midden in de nacht. Simpel op te lossen, want je wilt natuurlijk de tijden weten bij terugkomst in Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

Het product heet flex per slot van rekening. 

Het zou inderdaad wel fijner en flexibeler zijn wanneer je een datum in de toekomst zou kunnen kiezen voor een wijziging of opzegging. Maar zoals het nu is, is het al heel wat flexibeler dan voor NS Flex. Een abonnement opzeggen of wijzigen kon alleen per de dag van de maand dat een abonnement ooit was begonnen en diende minstens 14 dagen voor voor de opzeg/wijzigingsdatum te gebeuren. Was je net te laat, zat je weer een hele maand aan het abonnement vast. En opzeggen of wijzigen kon niet in je eerste abonnementsjaar, tenzij je wijzigde naar een duurder abonnement. Daarmee vergeleken is NS Flex heel wat flexibeler, dan neem ik persoonlijk het alleen per direct kunnen wijzigen wel voor lief.                          

 

 

Badge +3

Jammer @karelvantroost maar ik zie het er niet van komen (want is voor de NS natuurlijk ongunstig) als je zou kunnen aangeven dat je een Flex abonnement niet wenst te verlengen. Dus automatisch terug naar Flex Basis per eerst mogelijke datum 😥

Dus zet het zelf maar in je agenda. Logisch toch?

Overigens was het voorheen geen probleem om een klassiek jaarabonnement per de verlengingsdatum (meestal de 1e van de maand) te beëindigen -dus niet te verlengen- als je een dag of 5 daarvoor contact opnam… waarbij je soms een leuk aanbod kreeg om toch met korting te verlengen voor een jaar.

Hoe dat met Traject Vrij en zo zat weet ik niet, maar je moest die beëindiging in de toekomst (ook al was het maar een paar dagen) wel tijdig bevestigen bij een automaat.

Je doorlopende abonnement (tot 2029 of 2030) werd dan verwijderd/beëindigd en er werd een identiek product op je kaart gezet met de afgesproken einddatum (einde van een hele maand).

Flex is inderdaad veel handiger.

Vandaag weer gewijzigd van weekend vrij naar basis. Het blijft irritant dat je dat exact op de dag van ingang (in dit geval 24ste) moet doen en niet op voorhand kan instellen. Als je het vergeet blijf je betalen voor een product wat je niet gaat gebruiken. Een herinnering toegestuurd krijgen zou ook helpen. Ik zet het nu maar in mijn agenda. (En om vijf over twaalf begin van de dag mag je ook nog niet wijzigen.) Heb je eigenlijk de hele dag (in dit geval 24ste) de tijd om te wijzigen als je nog geen reis gemaakt hebt?

Als u te laat bent krijgt u wel gewoon een evenredig deel van het abonnement teruggestort. Ik zie het probleem derhalve niet zo. Stel u zegt weekend vrij één dag te laat op dan krijgt u 29/30 terug. dus 29/30 X 34,95 dus iets van € 33,00.  

Deze reactie gaat niet in op het gegeven dat het irritant is dat je niet op voorhand kan wijzigen en ook geen herinnering krijgt of je misschien een ander abonnement wil. Het product heet flex per slot van rekening. Bij weekend vrij komt dan nog dat het verrekenen geen rekening houdt met weekend. Volgens de berekening gebruik je het product weekend ook op ma t/m vrijdag. In het voorbeeld hierboven betaal je dus €1,95 voor een product dat je niet gebruikt. 

Je kunt zelf een herinnering instellen op jouw telefoon, in jouw agenda of op de kalender zetten. Of wil je extra betalen om herinneringen te krijgen?

Waarom deze reactie. Lees mijn eerdere opmerkingen over hoe ik het ervaar en wat ik er mee doe. 

Reageer