wijzigen naar daltarief tijdens treinreis | NS Community
beantwoord

wijzigen naar daltarief tijdens treinreis

  • 28 September 2022
  • 4 reacties
  • 96 Bekeken

Tijdens mijn treinreis, kom ik in daltarief om 18.30. Ik check uit om 18.34 en weer in om 18.35maar toch betaal ik het volle tarief voor de vervolgtreinreis. Klopt dit? Hoe krijg ik het teveel betaalde terug?

de terugreis om 23 uur gaat wel goed.

icon

Beste antwoord door Robert B 28 September 2022, 20:28

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi annemiekvanderelst,

Dit klopt. Bij een incheck binnen 35 minuten na een uitcheck, wordt dit gezien als overstap en blijft het vorige kortingstarief gelden. Andersom geldt dit ook, als je vóór de spits begint te reizen en in de spits overstapt, blijf je korting houden. Ik ben bang dat je dit verschil niet terug kunt krijgen, dit is zoals het hoort. Je zou voor een volgende keer met twee OV-chipkaarten kunnen werken, of een e-ticket kopen voor het gedeelte tot het eerste station na de spits. Reken dit wel goed uit, want dat is niet altijd voordeliger, aangezien de prijs per kilometer lager wordt naarmate de reis langer is.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html voor een uitleg.

Je zult meer dan 35 minuten uitgecheckt moeten zijn voordat je kunt inchecken op daltarief na een reis in de spits.

Of koop voor het deel in de spits een e-ticket en check in na 18.25 op daltarief met je abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er tussen het uitchecken en weer inchecken minder dan 35 minuten zit wordt het als 1 reis gezien en blijf je reizen volgens het tarief van de eerste incheck van die reis. 

Badge +3

Wanneer er tussen hetuitchecken en weer inchecken minder dan 35 minuten zit wordt het als 1 reis gezien en blijf je reizen volgens het tarief van de eerste incheck van die reis. 

Handig bij een dal/spits overstap door poortjes of als je tijdens de spits even iets wilt doen/kopen buiten poortjes.

Maar het werkt dus twee kanten op, en in dit geval in jouw nadeel. Twee ov-chipkaarten of een e-ticket voor in de spits lost het op.

Reageer