beantwoord

Wijzigen van betalingsdatum factuur: wanneer beschikbaar?

  • 5 December 2023
  • 14 reacties
  • 159 Bekeken

Hi,

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die er last van heeft, maar ik wil de factuurdatum veranderen na een wisseling van baan en dus uitbetalingsdag. Dat kan helaas niet zonder het hele abbonement op te zeggen en een nieuwe ov-chipkaart te bestellen, wat natuurlijk onzin is.

Wanneer komt de functionaliteit om dit te doen? Andere bedrijven zoals internetproviders bieden deze mogelijkheid ook, dus het is niet technisch onmogelijk om te doen. Het vermindert voor de NS waarschijnlijk ook het aantal per ongelukke storneringen, wat ook weer kosten bespaart op de lange termijn. Kunnen jullie dit op de backlog krijgen van jullie team om aan te werken?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 5 December 2023, 18:31

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi SabinaM,

Wij zijn geen NS-medewerkers, dus of en zo ja, wanneer die functionaliteit komt weet ik niet. Waarschijnlijk zal een moderator (wel NS-medewerker) de wens intern doorzetten.

Maar je hoeft niet per se een nieuwe OV-chipkaart te bestellen om het te wijzigen. Als je je Flex-abonnement opzegt, en dat vervolgens bevestigt bij een automaat, kun je daarna Flex weer opnieuw bestellen op dezelfde OV-chipkaart. Dan gaat er ook een nieuwe factuurdatum in.

Ik ben met je eens dat het fijn zou zijn als het makkelijker kon.

Reputatie 7
Badge +3

Die functionaliteit zal er denk ik niet komen. De betaaldatum is gekoppeld aan de ingangsdatum van je abonnement. Door zelf je ingangsdatum te kiezen kun je dus altijd ook je betaaldatum kiezen. Alleen moet je soms een bepaalde ingangsdatum kiezen omdat je vanaf die datum moet gaan reizen en komt die datum voor de factuur niet heel handig uit. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt toch geld opzij zetten voor de reis- en abonnementskosten? Betalen moet je toch.

Reputatie 4

Hi,

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die er last van heeft, maar ik wil de factuurdatum veranderen na een wisseling van baan en dus uitbetalingsdag. Dat kan helaas niet zonder het hele abbonement op te zeggen en een nieuwe ov-chipkaart te bestellen, wat natuurlijk onzin is.

Wanneer komt de functionaliteit om dit te doen? Andere bedrijven zoals internetproviders bieden deze mogelijkheid ook, dus het is niet technisch onmogelijk om te doen. Het vermindert voor de NS waarschijnlijk ook het aantal per ongelukke storneringen, wat ook weer kosten bespaart op de lange termijn. Kunnen jullie dit op de backlog krijgen van jullie team om aan te werken?

je eenige dat je kan doen is abbonnement geheel stopzetten dan weer op nieuw dan krijg je ook andere overeenskomstnummer op zelfde ov-chipkaart en activeer dan op datum die u wil zo. hebt ik dat ook gedaan geheel stopgezet en dan pas op de eerste product weer laten activeren bij automaat bij mij werkt dat toen wel dat is de oplossing 

Hi,

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die er last van heeft, maar ik wil de factuurdatum veranderen na een wisseling van baan en dus uitbetalingsdag. 

Handige lieden zullen de betaaldag dan zo kiezen dat ze bijna twee maanden op krediet kunnen reizen en vervolgens hun rekening niet betalen tot de laatste aanmaning.

Daar zal NS niet aan beginnen, enerzijds omdat NS geen gratis kredietbureau is en anderzijds omdat dat het risico op wanbetaling vergroot.

Reputatie 7
Badge +3

 

Daar zal NS niet aan beginnen

En waar haal je die wijsheid vandaan?

Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat dat ontzettend eenvoudig op te lossen is? Als je de betaaldag naar een latere datum wil verzetten, krijg je gewoon eerst nog op de ‘oude’ dag een rekening voor de dagen tot de nieuwe dag.
Het zou het risico zelfs verkleinen, omdat er dan altijd een kortere i.p.v. langere factuurperiode is.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt toch geld opzij zetten voor de reis- en abonnementskosten? Betalen moet je toch.

Dat dus, als je je abonnement niet de dag na je salarisbetaling betaald zou je bij juist budgetteren dat geld later in de maand ook nog op je rekening moeten hebben.

Overigens nooit een optie gezien om een factuurdatum te wijzigen bij andere bedrijven. Voor m'n hypotheek kon ik ooit kiezen, maar alleen voorafgaand aan de eerste betaling ooit, om een voorbeeld te noemen.

(Lukt mij gewoon elke maand te betalen terwijl m'n salaris elke 4 weken komt en dus nooit gelijk loopt met incasso's door NS. Je moet alleen even opletten, maar met de tegenwoordige bankapps waarin je kunt zien welke incasso er gepland staat is dat steeds makkelijker)

Reputatie 7
Badge +3

Overigens nooit een optie gezien om een factuurdatum te wijzigen bij andere bedrijven. Voor m'n hypotheek kon ik ooit kiezen, maar alleen voorafgaand aan de eerste betaling ooit, om een voorbeeld te noemen.

Het is niet iets waar ik bij bedrijven op let, heb gewoon altijd genoeg op mijn rekening staan, maar ik weet dat ik bij mijn energieleverancier Vattenfall dit wel kan wijzgen. 

 

Ik had eerst gebeld met een NS-medewerker en die zei dat ik een nieuwe ov-chipkaart moest aanvragen, vandaar dat misverstand.

Ik leg netjes boven het uitgave-gemiddelde €175 euro opzij, maar het is nu een enkele keer voorgekomen dat er bijna €400 is afgeschreven doordat ik een paar keer om privé-redenen op doordeweekse dagen moest reizen i.p.v. weekends. Mijn weekend vrij en dal-flex abbo zijn minder dan €50 in totaal, dus mijn normale marge doet het over het algemeen goed met hier en daar een uitzondering. Die factuur was wel pijnlijk een week voor mijn salarisuitbetaling. Vandaar dat ik hem aan wilde passen, mocht zo'n situatie zich weer voorkomen, en ik gebeld had met de klantenservice.

De medewerker had gezegd dat ik hier een klacht van moest maken. De chatbot deed moeilijk, telefoon-medewerker wilde het niet noteren en verwees naar de andere opties, facebook en X gebruik ik niet. En ja, wat dan? Dus ik had de hoop dat door op de community dit te zetten een van de moderators enigzins inzicht kon geven hierin of in ieder geval ook bijval kon vinden dat het niet alleen een probleem is voor mij.

Na het wisselen van baan heb ik al mijn rekeningen om kunnen zetten naar de week na mijn salaris. Ik betaalde inderdaad tot de datum dat het nieuwe contract inging een proportioneel gedeelte met eventuele gebruikerskosten van die periode en dan meteen vanaf de nieuwe datum weer normaal. Mijn persoonlijke voorkeur, zeker met flunctuerende rekeningen, is alles binnen de eerste week van mijn salaris betaald te hebben. Nu valt hij exact in de laatste week wat onprettig is, als hij dan toch net wat hoger uitvalt zonder dat je het erg in had. Betalen moet je toch, maar aan het eind van de maand voelt €200 meer afrekenen toch pijnlijker dan aan het begin van de maand, omdat je dan je uitgavenpatroon nog kan veranderen.

 

 

Spijtig dat je een verkeerd advies hebt gekregen. Ik zal, zoals aangegeven, je verzoek doorzetten om de wijziging mogelijk te maken. Ik ben alleen bang dat deze niet op korte termijn zal komen om je probleem te verhelpen. Wat je wel kan doen is contact opnemen met onze klantenservice om navraag te doen of er niet iets anders mogelijk is zoals een betalingsuitstel of betalingsregeling. 

Top Erryt, dank je wel! 

Factuur is gewoon zonder problemen betaald, ik zocht alleen naar een oplossing om dit in de toekomst te voorkomen mocht het écht een keertje een probleem zijn.

Badge +3

Spijtig dat je een verkeerd advies hebt gekregen.

Ik vind het het meest zinnige advies.

Bestel een nieuwe chipkaart met abonnement (gratis, ingangsdatum te kiezen tussen 7 en 14 dagen na besteldatum, dat wordt ook je factuurdatum) en zet je huidige abonnement per die ingangsdatum om naar Basis.

Je hoeft dan geen handelingen te verrichten bij een automaat (Flex verwijderen, opnieuw bestellen en er weer op zetten) en de huidige kaart is dan reserve.

Badge +3

Het is niet iets waar ik bij bedrijven op let, heb gewoon altijd genoeg op mijn rekening staan, maar ik weet dat ik bij mijn energieleverancier Vattenfall dit wel kan wijzgen.

Energieleveranciers (niet allemaal, heb er nogal wat gehad de afgelopen anderhalf jaar), zorgverzekering, internetprovider, inboedel (en andere) verzekeringen, woningbouwcorporatie/vve is bij mij geen probleem.

Soms keuze tussen bijv. de 1e en 15e of 25e van de maand, of een paar dagen kunnen schuiven t.o.v. huidige datum.

Badge +3

Toevallig vandaag (7 december) een factuur energieleverancier voor verbruik 1 november - 30 november… 

Geplande afschrijving

27-12-2023

Om die datum heb ik nooit gevraagd maar wel zo handig natuurlijk (wegens salaris de 25e).

Verschil met NS is dat mijn energieleverancier (dynamisch contract) niet aan voorschotten doet maar alles achteraf factureert. Bij NS (abonnement vooruit betalen) is dat natuurlijk anders.

Reageer