beantwoord

wordt retourkorting automatisch verrekend?

  • 6 July 2022
  • 6 reacties
  • 501 Bekeken

Vroeger was een retour kaartje goedkoper. Dan een 2 losse kaartjes van station A naar B. (Ik weet niet of dit nog steeds zo is) maar…Wanneer ik nu op mijn daluren kaart heen en weer reis en feitelijk een ‘retourtje maak’ verrekent de NS dit dan Automatisch? Of zou ik dit anders moeten aanpakken?

icon

Beste antwoord door Robert B 6 July 2022, 21:33

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Sinds lang (invoering ov-chipkaart?) geldt dat een retour hetzelfde kost als 2x een enkele reis.

Tegelijkertijd zijn kaartjes uit een automaat met korting (avond/weekendretour) afgeschaft.Op wat uitzonderingen na zoals Zandvoort Formula 1® en andere actiekaartjes (Pinkpop?) 🤔

Hou me er niet aan, maar ik denk rond 2016.

Als je binnen 35 minuten na aankomst (uitcheck) weer terug reist is het een overstap (vervolg van een lange reis) en krijg je langeafstandskorting.

Voor Groningen - Amsterdam kan je dus heen voor een bepaalde prijs (korting afhankelijk van je abonnement) en gratis terug, maar dan moet je wel binnen 35 minuten terug reizen.

Er bestaat al jaren geen retourkorting meer. Men heeft destijds wel de enkeltjes goedkoper gemaakt zodat het in het globaal ongeveer even duur bleef.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/economie/ns-komst-ov-chipkaart-maakt-treinretour-6-procent-duurder~a44e1c4d/

Badge +3

Geen woord aan gelogen (tenzij je dus binnen 35 minuten verder/terug reist)

En waar ik 2016 zei was dus al veel eerder!

De Nederlandse Spoorwegen zeggen door de komst van de ov-chipkaart genoodzaakt te zijn retourtjes 6 procent duurder te maken. Enkele reisjes worden juist 9 procent goedkoper.De NS benadrukken dat zij netto niets aan de introductie van de ov-chipkaart overhouden. Dat mag ook niet, omdat Den Haag heeft besloten dat de komst van de ov-chipkaart niet tot een verkapte tariefsverhoging mag leiden. Voor ruim een kwart van de NS-klanten wordt het reizen nu echter wel fors duurder.De prijsaanpassing is volgens de NS nodig omdat de ov-chipkaart alleen enkeltjes kent. Een reiziger checkt op het vertrekstation in en op het aankomststation uit, en dan wordt meteen afgerekend. Wie dezelfde dag dezelfde route terugreist, betaalt opnieuw een enkele reis, terwijl nu in zo’n geval nog met een voordeliger retourtje kan worden gereisd. Vooraf een voordeliger retourtje op de ov-chipkaart zetten kan voorlopig niet en de ov-chipcomputer kan na twee enkele reizen ook nog geen retourvoordeel uitrekenen.

Haha, de ov-chipcomputer… 😴

Niet om het een of ander… Wie registreert de transacties (~TLS/OV-chip~), en wie weet er welk (reizen op rekening NS) abonnement je op dat moment had (~NS!~)

En wat mogen andere vervoerders (trein) vervolgens ‘rekenen’ voor een reis (rit+rit)? 😥

Nou, helemaal niets dus, dat mag de NS bepalen aan de hand van het abonnement dat gold op het moment van de transactie.

Als wij (NS) dat verkeerd doen, dan vraag maar terug bij ‘de vervoerder’ (Qbuzz) want die weten ervan en zullen je gaan compenseren hoor!

Reputatie 7
Badge +3

Een aantal jaar hebben de oude papieren kaartjes nog naast de OV-chipkaart bestaan, vanaf juli 2014 was het afgelopen voor die papieren kaartjes

Mooie woorden toen:

Volgens NS zorgt de invoering van de OV-chipkaart er voor dat het spoorbedrijf juist betere service kan bieden. Omdat nu iedereen gaat in- en uitchecken, krijgt NS namelijk beter zicht op de vervoersstromen, waar uiteindelijk de lengtes van de treinen op kunnen worden aangepast. Dit moet leiden tot minder klachten over overvolle treinen, stelt NS.

https://www.treinreiziger.nl/ns-is-klaar-voor-overgang-naar-ov-chipkaart/

 

Badge +3

Juli 2014 dus al.. jammer dus @CATisLIEF 

Reageer