beantwoord

Zakelijke OV vergoeding combineren met privé OV gebruik

  • 12 September 2023
  • 2 reacties
  • 149 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik ga in november beginnen met een baan waarvoor ik iedere dag met een bus moet reizen naar kantoor. Dit woon-werkverkeer wordt vergoed door mijn werkgever, wat met vol tarief zou neerkomen op ongeveer 230-260 euro per maand. Dit moet ik per maand via een NS factuur declareren, ze vergoeden geen ov abonnementen.

Nu wil het dat ik geen auto heb en eigenlijk graag álles met ov zou willen doen (vanwege duurzaamheid en gewenning), dus ook privé veel verwacht te reizen met het ov. 

In de perfecte situatie gebruik ik één ov abonnement voor zowel mijn woon-werkverkeer als mijn privé ov gebruik, en gebruik ik de vergoeding van mijn werkgever om deels dat abonnement te betalen. Ik heb hiervoor het liefst het NS Business OV vrij abonnement (ongeveer 420 eu/maand), zodat ik met trein én bus én ov fiets vrij mijn gang kan gaan. Die 200 euro bijleggen vind ik in dat geval geen probleem.

Mijn concrete vraag is: Weet iemand of het mogelijk is/een truc om mijn woon-werkverkeer apart te declareren terwijl ik een OV vrij abonnement heb? 

Problemen waar ik tegenaan loop:

  • Een aparte ov chipkaart voor woon-werkverkeer zou het makkelijkst zijn qua declaratie naar mijn werkgever, maar in dat geval moet ik alsnog de volle pond betalen voor een OV vrij abonnement wat als onnodig veel betalen voelt, dan is 420 eu/pm te duur voor me.
  • Ik reis juist veel met de bus, dus met een goedkoper NS flex/business abonnement schiet ik eigenlijk niet zo veel op.
  • Ik reis ook genoeg met de trein, maar dan ook met verschillende lokale vervoerders. Oftewel: wederom is het OV vrij of net niks.
  • Kan ik überhaupt een NS Businesscard aanschaffen voor mezelf?

Ik ben benieuwd of iemand een slimme oplossing weet! Of dat iemand me kan vertellen hoe de factuur van je reizen eruit ziet bij een abonnement :)

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Momo 12 September 2023, 23:48

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Interessante vraag. Bij de business card is het in bepaalde gevallen wel mogelijk om gesplitst te betalen, maar voor zover ik weet kan dat alleen met Traject Vrij. Het gedeelte binnen het traject van je woon-werkverkeer is dan voor rekening van de werkgever en alles buiten het traject voor jou zelf. Maar dit Traject Vrij is alleen voor de trein. Daar heb je dus niets aan bij busreizen.

Een business card kun je niet zelf aanschaffen, dat gaat altijd via een werkgever.

 

Het OV Vrij abonnement wat jij wilt is er nu nog alleen voor de business card, dat kun je niet meer als particulier aanschaffen. Je komt dan uit op een Altijd Vrij abonnement voor de trein en een netabonnement voor bus, tram en metro. En dan kost het totaal meer dan een OV Vrij abonnement.

Als je vooral met de bus reist zou je een netabonnement kunnen nemen. Dat is voor een maandabonnement €335,45 of voor een jaar abonnement €3354,50 (wat dan per maand €279.54 is). Als je privé met de trein vooral of alleen in de daluren kan inchecken, kun je daar een Flex Dal Vrij abonnement van €119,95 bij nemen.  Dan zit je totaal op €399,49 per maand. Dat Dal Vrij abonnement is geldig bij alle treinvervoerders. OV-fiets kosten komen er wel apart bij, maar dat is zover ik weet ook zo bij OV Vrij voor de business card.

 

Wat je dan wel hebt met afgekocht reisrecht dat je geen declaratie kan maken met prijzen per reis voor je werkgever, want bij afgekocht reisrecht worden er geen prijzen per reis aangegeven. Dat is tenminste zo bij de Vrij abonnementen van NS, dat zal denk ik niet anders zijn bij een netabonnement voor de bus.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat hier geen eenvoudige oplossing voor is als de werkgever geen reguliere OV-abonnementen vergoedt. Met als aanvullende complicatie dat de reizen apart moeten worden gedeclareerd.

Als het gaat om declareren van reiskosten van aparte ritten kan ik uit eigen ervaring melden dat dat met een persoonlijke OV-chipkaart en reizen op saldo gekoppeld aan automatisch opladen prima gaat. Ik kan wekelijks reiskosten declareren en dien dan een overzicht in met gemaakte ritten dat ik download via mijn account op de website van OV-chipkaart.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar ik zie zo gauw geen optie om zakelijk en privé te combineren als de werkgever per se declaraties per gemaakte reis wenst te ontvangen.

 

 

Reageer