zonder bericht voorwaarden keuzedagen gewijzigd | NS Community
beantwoord

zonder bericht voorwaarden keuzedagen gewijzigd

  • 1 April 2023
  • 25 reacties
  • 426 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 11927 reacties

Vandaag kreeg ik verlenging van mijn keuzedagen. Terwijl eerder gezegd werd dat bij verlenging de keuzedagen onder de nieuwe voorwaarden zouden vallen en je er 7 tegelijk zou krijgen had ik geen nieuwe voorwaarden gekregen.

Volgens bericht op de website zouden voor december 22 afgesloten abonnementen ongewijzigd blijven. Dit werd onlangs door de klantenservice tegengesproken.

Inmiddels heb ik mijn overzicht en blijf ik elke 2 maanden 1 nieuwe keuzedag krijgen.

Zou fijn zijn als de klantenservice mensen juist informeren.

nb eerder Bericht aangepast.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 1 April 2023, 12:40

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 6

Hier gaat dan even wat mis, want je hoort nu wel onder de nieuwe voorwaarden te vallen MoDe. Zou je mij een privébericht willen sturen? Dan kijk ik daar even verder mee.

Reputatie 7
Badge +3

Hier gaat dan even wat mis, want je hoort nu wel onder de nieuwe voorwaarden te vallen MoDe. Zou je mij een privébericht willen sturen? Dan kijk ik daar even verder mee.

Ik wil niet onder de nieuwe voorwaarden vallen! Ik heb deze nieuwe voorwaarden ook nooit gehad. Ik ben juist blij met die 2 maandelijkse keuzedagen. Voor mij hoeven ze niet in 1x.

Volgens de website zou er voor oude abonnementen niets veranderen. Het enige wat ik wil weten of voor mij ook geldt dat als ik opzeg ook een jaar zal moeten wachten voor ik een nieuw abonnement mag afsluiten. Ik ga er vanuit niet, want ik heb geen wijziging gekregen.

Ik ben wel benieuwd hoe het bij anderen is gegaan met een verlenging na december 2022.

 

 

Reputatie 6

Het enige wat ik wil weten of voor mij ook geldt dat als ik opzeg ook een jaar zal moeten wachten voor ik een nieuw abonnement mag afsluiten. Ik ga er vanuit niet, want ik heb geen wijziging gekregen.

 

Ik heb het even intern voor je gecontroleerd, maar dit is wel het geval. Dit is voor eenieder met keuzedagen nu zo. Je valt nu onder de oude dagen regeling op een of andere manier (dit kan ik helaas niet controleren zonder je gegevens), maar dit is in het algemeen aangepast. Zou je dit nu stoppen, dan is dit pas na een jaar weer te bestellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik wil weten of voor mij ook geldt dat als ik opzeg ook een jaar zal moeten wachten voor ik een nieuw abonnement mag afsluiten. Ik ga er vanuit niet, want ik heb geen wijziging gekregen.

 

Ik heb het even intern voor je gecontroleerd, maar dit is wel het geval. Dit is voor eenieder met keuzedagen nu zo. Je valt nu onder de oude dagen regeling op een of andere manier (dit kan ik helaas niet controleren zonder je gegevens), maar dit is in het algemeen aangepast. Zou je dit nu stoppen, dan is dit pas na een jaar weer te bestellen. 

Het abonnement waar het om gaat is eind maart 2021 afgesloten. Ik heb geen wijziging van voorwaarden of nieuwe voorwaarden ontvangen. Ik ga er vanuit dat abonnementhouders onder de oude voorwaarden die behouden, net als toen met VDU.

Reputatie 7
Badge +1

Het enige wat ik wil weten of voor mij ook geldt dat als ik opzeg ook een jaar zal moeten wachten voor ik een nieuw abonnement mag afsluiten. Ik ga er vanuit niet, want ik heb geen wijziging gekregen.

 

Ik heb het even intern voor je gecontroleerd, maar dit is wel het geval. Dit is voor eenieder met keuzedagen nu zo. Je valt nu onder de oude dagen regeling op een of andere manier (dit kan ik helaas niet controleren zonder je gegevens), maar dit is in het algemeen aangepast. Zou je dit nu stoppen, dan is dit pas na een jaar weer te bestellen. 

Maar hoe kan het dan dat iemand toch weer een afwijkende mail krijgt Daniel??? Als iedereen met keuzedagen hetzelfde zou moeten krijgen, waarom heeft MoDe dan een afwijkende mail gehad??? ICT en NS lijken steeds minder samen te gaan?? Zie ook het topic over keuzedagen en de laatste dag geldigheid. Nu al meer dan een jaar gaat dit fout en de klantenservice geeft dan ook nog foutieve informatie.

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersenik heb geen afwijkende mail gehad. Het is dezelfde mail als een jaar geleden met de prijzen van nu.

In de informatiemail wordt verwezen naar onderstaande voorwaarden, maar naast kosten staan daar geen voorwaarden behalve over opzeggen. 

In de servicemail staat wanneer de keuzedagen beschikbaar komen:

 

Maar er kloppen meer dingen niet, ik krijg sinds kort nieuwsmail van NS op een ander mailadres dan in mijn account. Ik had tijdens wintercity mijn mailadres gewijzigd op advies van iemand van de klantenservice. Dat werkte ook niet, dus teruggewijzigd naar het mailadres wat ik al jaren gebruik voor NS. De nieuwsmails kwamen nadat ik een nieuw account moest aanmaken, waarmee problemen voorbij zouden zijn.

Ik vind het momenteel fijner om elke 2 maanden keuzedagen te krijgen en zou  het graag zo willen houden. Ook voor mijn andere abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Via Twitter andere reactie gekregen, namelijk dat als je onder het oude systeem valt je ze volgens het oude systeem krijgt. Zou ook een beetje raar zijn dat een product zonder de klant te informeren ineens wijzigt.

Het lijkt mij handig als er een informatiedocument voor de klantenservicemedewerkers komt. Dit is de zoveelste keer dat ik ik tegenstrijdige informatie krijg.

Ik ben het dus niet eens met het gekozen antwoord!

Zoals mijn collega al aangaf is er in jouw situatie dus iets raars aan de hand, gezien de Keuzedagen zouden moeten zijn gewijzigd naar de nieuwe vorm bij een verlenging, wat blijkbaar bij jou niet het geval is. Dat veranderd echter niets aan hetgeen mijn collega heeft aangegeven.

Het enige wat ik wil weten of voor mij ook geldt dat als ik opzeg ook een jaar zal moeten wachten voor ik een nieuw abonnement mag afsluiten. Ik ga er vanuit niet, want ik heb geen wijziging gekregen.

Ik heb het even intern voor je gecontroleerd, maar dit is wel het geval. Dit is voor eenieder met keuzedagen nu zo. Je valt nu onder de oude dagen regeling op een of andere manier (dit kan ik helaas niet controleren zonder je gegevens), maar dit is in het algemeen aangepast. Zou je dit nu stoppen, dan is dit pas na een jaar weer te bestellen. 

Dit geldt nu dus voor alle Keuzedagenhouders. En gezien je aangaf dat dat het enige is wat je eigenlijk wilde weten is dat als beste antwoord gemarkeerd.

Badge +3

Als er in die laatste mail geen overzicht staat over de geldigheid van Keuzedag 1, 2, 3 etc. dan zullen ze allemaal wel geldig zijn voor het contractjaar, toch?

Wat staat er bij ‘Wanneer vervallen mijn Keuzedagen?’ in die mail?

Reputatie 7
Badge +3

Als er in die laatste mail geen overzicht staat over de geldigheid van Keuzedag 1, 2, 3 etc. dan zullen ze allemaal wel geldig zijn voor het contractjaar, toch?

Wat staat er bij ‘Wanneer vervallen mijn Keuzedagen?’ in die mail?

Als er in die laatste mail geen overzicht staat over de geldigheid van Keuzedag 1, 2, 3 etc. dan zullen ze allemaal wel geldig zijn voor het contractjaar, toch?

Wat staat er bij ‘Wanneer vervallen mijn Keuzedagen?’ in die mail?

Ik heb het overzicht in dit topic geplaatst een paar berichten hierboven. 

@Stijn NS blijft dat ik geen enkele informatie heb ontvangen over een wijziging mbt keuzedagen.

Dat zou wel het geval moeten zijn als het bij jou ook al gewijzigd is, maar ik kan niet aangeven wat er gaande is in jouw specifieke situatie.

Badge +3

Ik heb het overzicht in dit topic geplaatst een paar berichten hierboven.

Oh, ik dacht dat dat de mail van vorig jaar was maar nu zie ik het.

Dan heb je dus precies wat je wilt (en terecht geen bericht gehad omdat er voor jou niets gewijzigd is) 🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou wel het geval moeten zijn als het bij jou ook al gewijzigd is, maar ik kan niet aangeven wat er gaande is in jouw specifieke situatie.

Waarom zou er iets veranderd zijn voor MoDe? Bij Keuzedagen besteld voor december 2022 zouden ze toch gewoon nog iedere 2 maanden beschikbaar komen zoals vermeld op de website en niet overgaan naar de nieuwe vorm? Er staat toch “besteld vóór december” en niet “ verlengd vóór december”? Of klopt dit wat op de website staat niet? 

Uit de diverse berichten maak ik op dat MoDe ze voor december 2022 heeft besteld en ze nu verlengd worden en dus gewoon nog iedere 2 maanden beschikbaar moeten komen. Dan is het ook logisch dat ze geen nieuwe voorwaarden heeft ontvangen, want dan gelden er voor haar geen nieuwe voorwaarden.

 

 

Dat klopt, maar vandaar ook het “maar ik kan niet aangeven wat er gaande is in jouw specifieke situatie.” Ik kan niet inzien wat er nu precies gaande is bij MoDe, dus of dit daadwerkelijk ook het geval is weet ik niet.

Badge +3

Zodra @MoDe binnenkort Keuzedag 1 gebruikt weet ze het. Dan komt in de nieuwe situatie Keuzedag 2 beschikbaar (geldig t/m 31 maart 2024), in de oude situatie de Jaarkeuzedag?

In theorie? Belangrijker is de communicatie eromheen, want bij de nieuwe situatie zou de dag na het gebruiken van de eerste keuzedag een bericht moeten komen dat de tweede klaar staat.

Reputatie 7
Badge +3

Zodra @MoDe binnenkort een Keuzedag 1 gebruikt weet ze het. Dan komt in de nieuwe situatie Keuzedag 2 beschikbaar (geldig t/m 31 maart 2024), in de oude situatie de Jaarkeuzedag?

Ik heb keuzedag 1 & 7 1 april ontvangen. En overzicht dat er elke 2 maanden vrij komt.

Mijn laatste abonnement is 27 maart 2021 ingegaan, dus zoals @Momo terecht opmerkt valt mijn abonnement onder de oude regeling.

Waarom diverse klantenservicemedwerkers blijven beweren dat bij verlenging de nieuwe voorwaarden gelden is mij een raadsel. Ik heb daar geen informatie over gehad. Geen brief, zoals iemand via DM meldde. En geen nieuw contract getekend.

Reputatie 7
Badge +3

In theorie? Belangrijker is de communicatie eromheen, want bij de nieuwe situatie zou de dag na het gebruiken van de eerste keuzedag een bericht moeten komen dat de tweede klaar staat.

Tja, dat gaat nog even duren. Op 28 maart 2023 die geldig was tot met 31 maart 2023 verbruikt. Ik heb er nog een paar te gaan….

En inderdaad de communicatie mag een stuk duidelijker. Iets op een websitepagina zetten waar alleen mensen komen die voor het eerst een keuzedagenabonnement afsluiten getuigt niet van transparantie. Als het om een wijziging gaat die ook bestaande abonnementhouders kunnen raken is het niet meer dan netjes om die ook te informeren. De aankondigingen van verlenging en incasso en serviceberichten ontvang ik wel, dus aan die ictproblemen (die met nieuw account verholpen lijken te zijn. Lijken, ik juich niet te vroeg) kan het niet liggen.

Reputatie 7
Badge +3

In theorie? Belangrijker is de communicatie eromheen, want bij de nieuwe situatie zou de dag na het gebruiken van de eerste keuzedag een bericht moeten komen dat de tweede klaar staat.

Inderdaad, de communicatie eromheen is belangrijk. Op de website staat iets aangegeven, maar MoDe gaf aan dat dat door klantenservice werd tegengesproken.

 

Vervolgens geeft moderator Daniël aan dat ze nu onder de nieuwe voorwaarden hoort te vallen. Waarom dan als de Keuzedagen voor december 2022 zijn afgesloten en dat volgens de informatie op de website niet het geval zou moeten zijn. 

Daarna geef jij zelf aan dat de Keuzedagen moeten zijn gewijzigd naar de nieuwe vorm bij een verlenging. Ook hier weer, dat is niet zoals het op de website staat, dat is “besteld voor december 2022” iedere 2 maanden beschikbaar (oude voorwaarden). En dat houdt in dat het ook bij verlenging zo blijft.

 

 

De communicatie vanuit de klantenservice is anders dan wat de website aangeeft. Daar gaat dus iets mis.

 

Zelf zou ik het als ik Keuzedagen al voor december had niet eens hebben nagevraagd maar uit zijn gegaan van wat er op de website staat. Zeker als ik geen nieuwe voorwaarden zou hebben ontvangen en vervolgens bij verlenging bericht dat de Keuzedagen gewoon nog iedere 2 maanden beschikbaar komen. Ik zou alleen contact opnemen als zou blijken dat dat niet geval was. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo ik kreeg een vooraankondiging van verlenging een paar weken geleden. Ik heb toen nagevraagd wat die nieuwe regels voor bestaande abonnementen zouden betekenen op grond wat op de website stond. Ik kwam achter die wijzigingen in nieuwe keuzedagenabonnementen door een topic waarbij iemand dacht na 1 december 2022 7 keuzedagen tegelijk te krijgen maar dat bleek niet zo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou op grond van het niet ontvangen van nieuwe voorwaarden én wat er op de website staat, gewoon hebben aangenomen dat bij Keuzedagen besteld voor december 2022 er geen verandering van voorwaarden is en dat dus niet hebben nagevraagd. 

Of stond er in de vooraankondiging iets anders dan er op de website staat?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou op grond van het niet ontvangen van nieuwe voorwaarden én wat er op de website staat, gewoon hebben aangenomen dat bij Keuzedagen besteld voor december 2022 er geen verandering van voorwaarden is en dat dus niet hebben nagevraagd. 

Of stond er in de vooraankondiging iets anders dan er op de website staat?

Er stond niets in de vooraankondiging. Deze was ook later dan gewend.

Er stond letterlijk:

voor het komende jaar (van 1 april 2023 tot met 31 maart 2024) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:

De nieuwe tarieven stonden er wel maar geen voorwaarden. Vandaar mijn vraag over voorwaarden.

Badge +3

Dan heb je precies wat je wilt, en genoeg tijd om aan de bel te trekken als je Keuzedag 2 maar tot (en met natuurlijk) 31 maart 2024 en niet t/m 31 mei 2024 geldig blijkt te zijn.

Kan me voorstellen dat anderen de voorkeur hebben om alle Keuzedagen bijvooorbeeld in de zomer te gebruiken (en misschien nog een paar aan het eind van het jaar).

Dan zou allemaal in één keer wel handig zijn (zoals de duurdere papieren Keuzedagen, maar die bestaan dus niet meer?).

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou op grond van het niet ontvangen van nieuwe voorwaarden én wat er op de website staat, gewoon hebben aangenomen dat bij Keuzedagen besteld voor december 2022 er geen verandering van voorwaarden is en dat dus niet hebben nagevraagd. 

Of stond er in de vooraankondiging iets anders dan er op de website staat?

Er stond niets in de vooraankondiging. Deze was ook later dan gewend.

Er stond letterlijk:

voor het komende jaar (van 1 april 2023 tot met 31 maart 2024) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:

De nieuwe tarieven stonden er wel maar geen voorwaarden. Vandaar mijn vraag over voorwaarden.

Dan nog zou ik gewoon uit zijn gegaan van wat er op de website staat. En dan is hetgeen er staat over besteld voor december 2022 van toepassing. Simpel. 

De voorwaarden geldig vanaf 1 januari 2023 staan wel op de website https://www.ns.nl/binaries/_ht_1661331096236/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-consumenten-abonnementen-op-saldo.pdf en daarin kan ik niets vinden over wanneer Keuzedagen beschikbaar komen, of dat eens per 2 maanden is of allemaal direct en in welke situatie één van de 2 opties, dus daar zou je toch niets wijzer van zijn geworden.

Badge +3

Over ‘kleine’ wijzigingen in voorwaarden die niet op jou van toepassing zijn hoeft men je niet te informeren, want die staan gewoon op de laatste pagina van die voorwaarden.

Het zou de NS sieren om daar iets zinnig(er)s over Keuzedagen te zetten. Overigens spelfoutje in artikel 8.1

Dit geldt ook als u in één kalenderjaar een Dal Voordeel abonnement beëindigd en weer opnieuw afsluit. NS kan voorwaarden verbinden aan het gebruik van een Keuzedag.

Maar goed, 8.2 klopt ook niet (helemaal):

Keuzedagen treden in werking op de dag van de maand waarop het Dal Voordeel abonnement in werking trad of treedt. Op het moment dat het Dal Voordeel abonnement eindigt, eindigen ook uw Keuzedagen.

Nietes, want Keuzedagen die je voor het beëindigen abonnement al beschikbaar had mag je gewoon opgebruiken zonder abonnement. Je krijgt alleen geen nieuwe meer gedurende dat jaar (na beëindigen abonnement). Dat bij de tweemaandelijkse.

Misschien daarom wel het idee om ze niet allemaal ineens te geven, maar pas de volgende als je er eentje gebruikt hebt? Dat om te voorkomen dat je er per ongeluk meer laadt dan nodig zou zijn.

Daar spelen wel een paar dingen door elkaar. Je zou dan denken dat je bijv. in juli Dal Voordeel + Keuzedagen kan nemen, de Keuzedagen (één voor één beschikbaar, maar uiteindelijk alle 7 wegens nieuwe stijl) gebruiken en dan in augustus je abonnement opzeggen en een boel abonnementskosten terug (Dal Voordeel op saldo kan je na een maand dagelijks beëindigen).

In dat geval is het helder: dat kan en mag, maar dan kan je een jaar lang geen Keuzedagen meer bestellen!

Hoe men daarop controleert (ik neem aan op naam en geboortedatum) weet ik niet…

Reageer