In deze trein is het Dagretour Dal gewoon geldig zonder extra kosten. De internationale trein tussen Berlijn en Amsterdam, waar het hier om gaat, maakt in Nederland deel uit van het binnenlandse intercitynetwerk.
Dit zijn 10tallen jaren oude afspraken uit de tijd dat elk land zijn eigen trotse staats-spoor-mij had. Van/tot de grens is de nationale treinmij de verantwoordleijke, het maakt niet uit wat er op de wagons (destijds-de loc werd vrijwel altijd gewisseld aan een grensstation) staat en INTern. treinen konden soms wel wagons van 4-5-6 versch. landen hebben. Maar tegeswoordig vandaag de dag is dat soort kennis totaal weggezakt. In principe werken INtern. kaartjes/tarieven net zo-je betaalt voor elk land apart precies tot de grens met de eventuele korting per land die je hebt-zoals dus ook in dit geval. Dat pakt dus vaak zeer nadelig uit bij korte stukjes net over de grens.
Het geldt navenant dito voor de belse treinen van NMBS/SNCB ri. Belgie.
Klein problem is dat dus sinds rond 2000 er allerlei particuliere en andere spoor-bedrijven zijn opgestaan en dit wordt verergerd door het idiote chipkaart-sjek-systeem dat hier in NL is bedacht.