beantwoord

Dagretour spoordeelwinkel - mag je ook de ándere kant opreizen?

  • 15 June 2023
  • 19 reacties
  • 507 Bekeken

Stel ik koop via de Spoordeelwinkel een Dagretour (+ koffie) naar Amsterdam.

Mag ik daarmee dan ook uit Amsterdam vertrekken en (bv) naar Eindhoven reizen op en neer? Dus net zo’n retour, maar dan ‘de andere kant uit’? Dat komt toch eigenlijk op hetzelfde neer? Technisch gezien is zo’n kaart toch een gewone dagkaart waar je overal mee kan in- en uitchecken tijdens de daluren?

Wie weet dit? Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 15 June 2023, 17:42

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom op dit forum.

 

Antwoord op de vraag nee dit mag niet. Het is ook niet een dagkaart, het gaat dan om een dagretour. De bestemming moet helaas voor u Amsterdam zijn in dit geval.  

Reputatie 7
Badge +3

Als je van Amsterdam naar Eindhoven wilt met een Spoordeelwinkel aanbieding, neem dan de dagretour naar Roermond. De route van Amsterdam naar Roermond gaat via Eindhoven, je mag op ieder station op de route je reis onderbreken of niet verder gaan. Is nog een paar euro goedkoper ook, al krijg je er dan geen koffie met appeltaart bij. 

Dank Momo, dat is ook een idee ;-).

Reputatie 2

Stel ik koop via de Spoordeelwinkel een Dagretour (+ koffie) naar Amsterdam.

Mag ik daarmee dan ook uit Amsterdam vertrekken en (bv) naar Eindhoven reizen op en neer? Dus net zo’n retour, maar dan ‘de andere kant uit’? Dat komt toch eigenlijk op hetzelfde neer? Technisch gezien is zo’n kaart toch een gewone dagkaart waar je overal mee kan in- en uitchecken tijdens de daluren?

Wie weet dit? Alvast dank!

 

Dat mag. Een Dagretour is volgens de NS  

geldig voor een heen- en terugreis op het gekochte traject op één dag.

 

Bron: https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/retour

Reputatie 7
Badge +2

Nee @Mib, want in dit geval zou dan de terugreis eerst en daarna de heenreis gemaakt worden. En dat mag niet, maar wordt pas bij controle een probleem.

Badge +3

Nee @Mib, want in dit geval zou dan de terugreis eerst en daarna de heenreis gemaakt worden. En dat mag niet, maar wordt pas bij controle een probleem.

Ik vraag me af in hoeverre dat een probleem is (de terugreis eerder maken dan de heenreis op een retourticket), maar met die informatie zal men niet te scheutig zijn… 🤔

Dus in hoeverre (details) de controle van e-tickets gerergistreerd wordt. Als een conducteur iemand anders treft met hetzelfde e-ticket is diegene natuurlijk de klos.

Maar goed, daar zijn andere topics over (een rondje BC + CA + AB met een retour AC, je legt elk deel precies één keer af)…

In dat geval valt of staat het met de controle op het (nog niet gereisde) deel AB, want om dat ‘legaal’ te doen moet je wel op B de trein uit, en een conducteur gaat dat natuurlijk niet in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het mag niet. 

Wel grappig dat er steeds maar weer gespeculeerd wordt over hoe dat gecontroleerd zou kunnen worden. Dat is natuurlijk wel een uitdaging ten opzichte van het analoge tijdperk met papieren kaartjes. Toen was een afdruk met een stempeltang voldoende.

Reputatie 7
Badge +3

Zie het antwoord van HC Loes van een paar jaar geleden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap de vraag op zich wel. En waarom zou het ook eigenlijk niet mogen? En is dat ergens in de voorwaarden te vinden?

Het antwoord van Loes hierboven geeft aan dat alleen het tijdstip van controle opgeslagen wordt. Maar je mag je reis onderweg onderbreken, dus je kunt best 's ochtends gecontroleerd worden en 's middags nogmaals op de ‘heenreis'.

Reputatie 7
Badge +3

Een retour is een heen- en terugreis. Geen dagkaart waarbij je eigen routes kunt nemen en meerder keren over hetzelfde traject op een dag mag reizen.

Begin je met de terugreis, dan vervalt de heenreis. Bij e-ticket is niet te controleren of je die heenreis al eerder gemaakt hebt.

 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Zo werken commerciële aanbiedingen nu eenmaal. Er is een aanbieding om naar Amsterdam te reizen, geen aanbieding om naar Eindhoven te gaan.

NS zal daarvoor afspraken maken met andere partijen om het vervoer naar een bepaalde attractie te stimuleren en/of bepaalde horeca te promoten.

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon sinds NS met het concept dagtochten is begonnen, uit het hoofd in de jaren zestig of zeventig in de vorige eeuw. Een dagtocht bestond uit een retourkaartje met daarbij talons voor de entree en/of een vast item in een horecabedrijf. 

Jongere lezers zullen zich het Er-op-uitboekje nog wel herinneren.

 

Reputatie 7

@mrfreeze Zo werken commerciële aanbiedingen nu eenmaal. Er is een aanbieding om naar Amsterdam te reizen, geen aanbieding om naar Eindhoven te gaan.

NS zal daarvoor afspraken maken met andere partijen om het vervoer naar een bepaalde attractie te stimuleren en/of bepaalde horeca te promoten.

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon sinds NS met het concept dagtochten is begonnen, uit het hoofd in de jaren zestig of zeventig in de vorige eeuw. Een dagtocht bestond uit een retourkaartje met daarbij talons voor de entree en/of een vast item in een horecabedrijf. 

Jongere lezers zullen zich het Er-op-uitboekje nog wel herinneren.

 

In de jaren ‘80 had je de Gezinstoerkaart (zomers, 4 dagen in een maand met het gezin op pad) en jaarlijks een mooi dik boekje van NS, vol met ideeën voor trips naar dierentuinen, attractieparken, musea - verspreid over heel Nederland. Natuurlijk in samenwerking met betreffende attracties ter promotie. Meerdere zomers dit gedaan met mijn ouders. Gezinstoerkaart kopen bij het loket en per reisdag afstempelen. Ik vond het altijd avontuurlijk om in dat dikke gele boekje te bladeren en me te verheugen op allerlei bestemmingen waar we naartoe zouden kunnen gaan. Er zaten geloof ik ook uit te knippen kortingsbonnen in.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn nu gewoon veel minder aanbiedingen dan voorheen. Een paar jaar geleden werd je nog ongeveer dood gegooid met allerlei aanbiedingen; goedkope tickets bij ActievandeDag, actiekaartjes bij de AH, Kruidvat, Etos, Hema en niet alleen dagretours maar ook dagkaarten, waarbij je vaak al voor €15 (en soms zelfs minder) in de daluren kon reizen. De Spoordeelwinkel had veel meer aanbiedingen, waaronder ook een dal dagretour naar keuze ipv een vaste bestemming. Die tijden zijn niet meer. NS zet nu meer in op abonnementen.

En zo'n Spoordeelwinkel aanbieding van bv een dagje Amsterdam is tegenwoordig helemaal niet zo voordelig.Voorheen kostte zo'n dagje met vaste bestemming en iets erbij rond de €20 of €22 Dat dagje Amsterdam kost nu €39 en dan mag je alleen tijdens de daluren reizen, dus niet in daluren inchecken en de reis afmaken in de spits, wat vaak een bezwaar is voor mensen die van ver komen. Vergelijk het eens met een Flex Dal Voordeel abonnement. Retour Eindhoven - Amsterdam met 40% korting is €27,24 (+ €5,60 voor een maandje abonnement). Dat is al goedkoper dan de Spoordeelwinkel aanbieding en dan mag je ook bij een incheck in de daluren je reis afmaken in de spits, je krijgt dan alleen geen koffie met appeltaart. 

Reputatie 7
Badge

Tja NS is blut. Die kunnen niet meer aanbiedingen strooien. 

Reputatie 7
Badge +3

Met flex kun je redelijk goedkoop reizen. Maandje weekendvrij is goedkoper dan de meeste spoordeeldeals.

Reputatie 7
Badge +3

Tja NS is blut. Die kunnen niet meer aanbiedingen strooien. 

Daarom moet je ook bij zo'n aanbieding ook kijken of het echt wel voordelig is. €39 voor een dagretour vind ik helemaal niet zo goedkoop. Neem je het maximum NS tarief met 40% korting dan is dat €35,28. Moet je wel een abonnement hebben. Met €5,60 per maand voor Flex Dal Voordeel is het dan totaal €40,88 en dus iets duurder dan de aanbieding maar kun je ook andere reizen met korting maken die maand. En let wel, dit het maximum tarief, veel mensen reizen minder ver en is de ritprijs dus minder. Je kunt daarmee ook medereizigers met dezelfde korting meenemen die dan geen abonnement nodig hebben, da's als je met zijn 2-en gaat. En je hebt minder beperkingen dan met een e-ticket, Het hele gedoe van de andere kant op reizen speelt dan ook niet. Maar ja, het is een aanbieding, dus zal wel voordelig zijn toch? En die koffie met gebak moet ook ergens van betaald worden, de prijzen in de horeca zijn ook flink gestegen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees deze net op twitter. Daar wordt dus dan wel weer beweerd dat het mag.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees deze net op twitter. Daar wordt dus dan wel weer beweerd dat het mag.

 

Wel het hele draadje posten dan:

 

Het gegeven antwoord van Loes van een paar jaar geleden is het correcte antwoord.

Reageer