beantwoord

Libelle zomerweek vanuit het hoge noorden

  • 9 May 2023
  • 9 reacties
  • 201 Bekeken

Voor een bezoek aan de Libelle Zomerweek op vrijdag 12 mei, heb ik in de Spoordeelwinkel een dagretour gekocht. Ik woon in Bedum, boven Groningen. Als ik binnen de geoorloofde uren reis, ben ik om 12:08 in Hoofddorp. Dan nog een ritje met de pendelbus naar de Libelle Zomerweek en om 13:22 weer terug op het station om de trein terug te halen (dan reis ik 2 minuten buiten de geoorloofde tijd, want aankomst Bedum is 16:02). Beste NS, is hier een mouw an te passen? Willen jullie in zo”n geval coulant omgaan met reizen buiten de daluren?

icon

Beste antwoord door Momo 9 May 2023, 19:06

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met een dalurenticket mag je echt alleen in de daluren reizen, daar gaat NS niets aan veranderen. Met dit ticket kun je na de spits weer om 18:30 uur reizen. De openingstijden van de Libelle Zomerweek zijn tot 18:00 dus kun je er de hele middag blijven. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij controle in de trein van Arriva heb je geen geldig tussen vervoerbewijs tussen Sauwerd en Bedum. De grens van de daluren wordt strikt in acht genomen. Als je echt om 16.02 uur wilt aankomen kun je een e-ticket bijkopen van Sauwerd naar Bedum. Dat kost €2,55.
 

Uh, wat is het nut om helemaal vanuit Bedum voor een halfuurtje naar de Libelle Zomerweek te gaan??? 

Reputatie 7

Gewoon na 18.30 weer vertrekken uit Hoofddorp zou ik zeggen. Dan heb je helemaal geen probleem.

P.S. Een Zomerweek in mei?

Reputatie 7
Badge +3

Uh, wat is het nut om helemaal vanuit Bedum voor een halfuurtje naar de Libelle Zomerweek te gaan??? 

Dat zal ook de reden zijn dat TS wil dat NS coulant is met de daluren in zo'n geval zodat ze langer kan blijven bij die Libelle Zomerweek, later terug naar huis kan gaan en een groter deel van de reis in spits kan reizen. 

Zo'n combi-ticket reis+entree is een stuk goedkoper dan alles los, maar met de lagere prijs komen wel beperkingen. Wil je die beperkingen niet, dan moet je niet zo'n goedkoper ticket kopen. Andere optie is je aanpassen aan die beperkingen en dus weer na de spits om 18:30 naar huis, of in het weekend gaan wanneer er geen spitsbeperking is.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon na 18.30 weer vertrekken uit Hoofddorp zou ik zeggen. Dan heb je helemaal geen probleem.

P.S. Een Zomerweek in mei?

Dat is om je voor te bereiden op de zomer 😉

Uh, wat is het nut om helemaal vanuit Bedum voor een halfuurtje naar de Libelle Zomerweek te gaan??? 

Dat zal ook de reden zijn dat TS wil dat NS coulant is met de daluren in zo'n geval zodat ze langer kan blijven bij die Libelle Zomerweek, later terug naar huis kan gaan en een groter deel van de reis in spits kan reizen. 

Als je van zo heel ver komt zou ik verwachten dat je ook pas rond 18.30 uur weer naar huis gaat. 

Badge +3

Die Libelle Zomerweek is zo te zien van 11 t/m 17 mei dus je zou nog kunnen overwegen om in het weekend te gaan. Tickets kosten € 19,95 maar met name op zondag (moederdag) zal het wel enorrm druk zijn want dan zijn er ook nog optredens van Ilse DeLangeWolter KroesMiss MontrealRuth Jacott en vele anderen.

De reiskosten en tijden zijn natuurlijk een probleem als je geen persoonlijke ov-chipkaart hebt en doordeweeks wilt reizen. Spoordeelwinkel vanuit Bedum is natuurlijk spotgoedkoop.

Maar ik zie openingstijden 10.00 – 18.00 uur. Dat is toch prima, kan je nog wat eten en na 18:30 terug reizen. Je moet sowieso eerst naar Haarlem (of Hoofddorp) met de pendelbus en die kent geen spitstijden.

Voor een deel van de treinreis in de spits kan je een e-ticket kopen of in/uitchecken met een bankpas.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook nog overwegen om een extra kaartje te kopen vanaf Hoofddorp als je eerder dan 18.30 uur wilt gaan reizen.
Als je bijvoorbeeld om 17.56 uur wilt vertrekken kun je een los e-ticket kopen tot Almere Centrum, het eerste station waar je stopt na 18.30 uur. Dat kost €10.00.
Datzelfde kan ook 0m 18.26 uur. Maar dan hoef je maar een kaartje tot Schiphol te kopen. Dat kost €2,60.

Het wordt meteen aanzienlijk duurder als je al om 17.26 uur wilt reizen. Dan moet je er een e-ticket van Hoofddorp tot Zwolle bij kopen. Dat kost €23,20. 
 

Dit is overigens een van de zeer weinige situaties waarbij ik zou aanraden om e-ticket te kopen voor het aanvullende traject. Je hoeft dan niet de trein uit om uit te checken en je kunt rustig blijven zitten.

Reageer