MEEreisticket | NS Community

MEEreisticket

  • 18 September 2022
  • 11 reacties
  • 842 Bekeken

Meereisticket 

Hallo

Ik heb een voordeelkaart ,40% korting op reizen.

Ik nodig een vriend uit om mee te reizen op een gekocht meereisticket. Zowel voor mijn kaart als het meereisticket geldt de regel : niet reizen in de daluren. Als ik met mijn kaart 15.50 uur incheck , kan ik voor 16.00 uur instappen en reizen tot mijn eindbestemming al wordt die pas om 17.30 uur( spits) bereikt. Mijn medereiziger op een MEEreisticket wordt er op aan gesproken dat hij niet op dit tijdstip mag reizen. Het heet toch niet voor niks meereisticket wat ik kan kopen met mijn voordeelkaart. Of hij even de enkele reis + boete van 50 Euro wil betalen. Schadepost 50+ 19.80= 69.80 Euro. Ik vind dit niet kloppen en geen duidelijke informatie bij zo' n meereisticket. Kan ik mijn geld terug krijgen daar ik hoorde dat de eerste fout die je maakt vergoed wordt?

Ad Verheijden Nijmegen


11 reacties

Ik heb 1 fout gemaakt in mijn bericht.: Niet reizen in daluren moet zijn : niet reizen in de spits.

Sorry,Ad Verheijden

Een Samenreisticket Dal is niet geldig in de spitsuren, uw medepassagier mag met een eticket op de spitstijden niet in de trein zitten. De boete is dus terecht.

Bij de informatie op de website staat voor een eticket:

Het is niet toegestaan om met het Samenreisticket Enkele reis Dal tijdens de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen. Begint uw reis tijdens de Daluren, maar bent u van plan om ook tijdens de spits te reizen? Schaf dan Samenreiskorting op uw OV-chipkaart aan bij de kaartautomaat.

Wat daar onduidelijk aan is ontgaat me.

​​​U kunt de Klantenservice nog eens bellen maar of dat veel zal helpen....

Reputatie 7
Badge

Boete is gewoon terecht. Maar wie weet wat de klantenservice nog kan doen. 

Badge +3

De regel is: bij vervoerbewijzen met een chip geldt het tijdstip van inchecken, en bij vervoerbewijzen zonder chip (e-tickets) geldt het tijdstip van reizen.

U mag voor de spits inchecken en in de spits met korting reizen, want uw OV-chipkaart heeft een chiip en dan geldt het tijdstip van inchecken. Uw reisgenoot heeft gereisd met een e-ticket. Daarmee kan niet worden ingecheckt. Dan geldt het tijdstip van reizen: in de spitsuren is zijn ticket niet geldig, ook niet als voor ingang van de spitsuren aan de reis begonnen is. Had hij gereisd met het product Samenreiskorting op een OV-chipkaart, dan had ook voor hem het tijdstip van inchecken gegolden en had hij bij inchecken in de daluren mogen doorreizen in de spitsuren.

Reputatie 7
Badge +1

Dus: lesje geleerd, in de onnavolgbare jungle die NS heeft weten te creëren om al degenen die die sjipkaart niet zien zitten: kan allemaal zonder financiële tegenvallers door de ander ook met sjip te laten reizen en daarvoor de nodige handelingen te verrichten

Reputatie 7
Badge +4

Het is geen algemene regel dat de eerste fout die u maakt, ook wordt vergoed. Doorgaans is dat wel het geval met een eerste boete. Voorwaarde is zonder dat de conducteur dan niet negatief over u geschreven heeft. Klantenservice kan dat inzien. ‘Discussiereizigers’ met agressie maken weinig kans.

U bent toch echt degene die de fout gemaakt heeft, de boete is wel degelijk terecht.

Wat u zegt dat een eerste fout vergoed wordt, kan natuurlijk niet. Dan is er een categorie die een fout van te voren incalculeert. Dat doet lang niet iedereen, maar het zijn er wel veel te veel die het dan maar zo proberen.

@Tochjo heeft het prima uitgelegd.😀

Badge +3

Reizen zonder geldig vervoerbewijs (in dit geval een meereis e-ticket dat niet geldig is in de spits) levert je inderdaad een UvB op, wegens alsnog een kaartje in de trein kopen maar dan met 50 euro toeslag (de ‘boete’).

Die 50 euro krijg je in de regel wel vergoed (bij ‘goed gedrag’ zoals @Thom al aangaf, dus op eerste verzoek je legitimatie tonen en zo). Dat kan eens per jaar, en zou je ‘ingecalculeerd’ kunnen riskeren.

Er zijn zelfs voorbeelden van (langeafstand) reizigers die met liefde elke keer die 50 euro zouden willen betalen en daarmee alsnog kosten besparen omdat controle (op sommige trajecten) zo vreselijk zeldzaam is.

De kosten voor het e-ticket worden niet vergoed, dat zal € 11,88 zijn voor een reis die voltarief € 19,80 kost.

Na ontvangst van de brief (meestal binnen een week) kan je medereiziger contact opnemen met NS. Hou het M×××××× (6 cijfers) kenmerk bij de hand, dat staat ook op het gele bonnetje dat die van de conducteur gekregen heeft.

De kosten voor het e-ticket worden niet vergoed, dat zal € 11,88 zijn voor een reis die voltarief € 19,80 kost.

Een meereisretour uit Spoor kost 8,95 euro.

In dit topic wordt "meereisticket" weer veel gelezen als "e-ticket samenreiskorting". 

Badge +3

De kosten voor het e-ticket worden niet vergoed, dat zal € 11,88 zijn voor een reis die voltarief € 19,80 kost.

Een meereisretour uit Spoor kost 8,95 euro.

In dit topic wordt "meereisticket" weer veel gelezen als "e-ticket samenreiskorting". 

I stand corrected, maar het geld voor je e-ticket ben je dus kwijt. Die 50 euro komt waarschijnlijk wel goed verder.

Ls,

 

op 31 oktober heb ik een meereiskaart gekocht.

na betaling kreeg ik de melding dat ik op een forbidden site was.

daarna heb ik weer betaald maar nu  is het bedrag 2 keer afgeschreven.

het gaat om een meereis kaart op 1 november voor **** van rotterdam alex naar zwolle.

ticketnummer 48601727 heb ik nu geprint maar dubbel betaald. Graag wil ik

 ijn geld terug voor dit dubbele ticket, het bedrag is 27,24.

 

 

mvgr, alex vos

Reputatie 7
Badge +3

Ls,

 

op 31 oktober heb ik een meereiskaart gekocht.

na betaling kreeg ik de melding dat ik op een forbidden site was.

daarna heb ik weer betaald maar nu  is het bedrag 2 keer afgeschreven.

het gaat om een meereis kaart op 1 november voor **** van rotterdam alex naar zwolle.

ticketnummer 48601727 heb ik nu geprint maar dubbel betaald. Graag wil ik

 ijn geld terug voor dit dubbele ticket, het bedrag is 27,24.

 

 

mvgr, alex vos

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity.  Wij kunnen hier niet bij klantgegevens. Je kunt het beste telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Jouw gegevens staan openbaar. Je kunt ze binnen een uur zelf verwijderen via de 3 puntjes rechtsonder.

Reageer