Over de gratis koffie bij 'Reis je fit met de wandelingen van NS'

  • 15 July 2023
  • 19 reacties
  • 759 Bekeken

Bij de email die ik gisteren van NS kreeg zat een streepjescode voor een gratis kop koffie of thee. Vanochtend 15 juli laten scannen bij de Kiosk op Utrecht CS. Ik kon de gratis koffie uitsluitend krijgen door 35 Eurocent te betalen voor de beker. Had wel zo netjes geweest als dit bij de actievoorwaarden had gestaan: 

Actievoorwaarden:

  • Eenmalig geldig voor één warme drank naar keuze.
  • Niet inwisselbaar voor geld en niet te gebruiken i.c.m. andere acties.
  • Geldig bij de Kiosk op alle stations in Nederland.
  • Ook geldig in de Stationshuiskamers, behalve in de Stationshuiskamers van station Arnhem, Rotterdam en Den Haag Centraal.
  • NS behoudt zich het recht voor om deze bon ongeldig te verklaren en te weigeren bij verdenking van misbruik.
  • De kortingscode is geldig t/m 31 december 2023.

19 reacties

Bij de email die ik gisteren van NS kreeg zat een streepjescode voor een gratis kop koffie of thee. Vanochtend 15 juli laten scannen bij de Kiosk op Utrecht CS. Ik kon de gratis koffie uitsluitend krijgen door 35 Eurocent te betalen voor de beker. Had wel zo netjes geweest als dit bij de actievoorwaarden had gestaan

De nieuwe wet eist dat de bekers apart verkocht worden en ook apart op de bon komen te staan. De prijs die wordt aangegeven mag dus niet inclusief de prijs van de beker zijn.

De koffie is dus gratis, de beker niet. Overigens kunt u uw eigen beker meenemen en dan hoeft u geen 35 cent te betalen. Wel opvallend dat de Kiosk 35 cent rekent voor een bekertje met een inkoopprijs van 1 a 2 cent. NS heeft dringend geld nodig zullen we maar denken.

Het is natuurlijk een bureaucratische draak maar daarvoor moet u in politiek Den Haag zijn dat deze ongein heeft verzonnen.

Bij de email die ik gisteren van NS kreeg zat een streepjescode voor een gratis kop koffie of thee. Vanochtend 15 juli laten scannen bij de Kiosk op Utrecht CS. Ik kon de gratis koffie uitsluitend krijgen door 35 Eurocent te betalen voor de beker. Had wel zo netjes geweest als dit bij de actievoorwaarden had gestaan

 

U kunt overigens bij de Hema of de Action spotgoedkoop een rol papieren koffiebekertjes kopen en die meenemen als u op reis gaat. Dat bespaart 35 cent per kopje koffie.

 

 

 

Reputatie 3

Bij de email die ik gisteren van NS kreeg zat een streepjescode voor een gratis kop koffie of thee. Vanochtend 15 juli laten scannen bij de Kiosk op Utrecht CS. Ik kon de gratis koffie uitsluitend krijgen door 35 Eurocent te betalen voor de beker. Had wel zo netjes geweest als dit bij de actievoorwaarden had gestaan

 

U kunt overigens bij de Hema of de Action spotgoedkoop een rol papieren koffiebekertjes kopen en die meenemen als u op reis gaat. Dat bespaart 35 cent per kopje koffie.

Of milieuvriendelijker: u neemt een eigen koffiebeker/mok mee die u thuis weer kunt afwassen!

Reputatie 7
Badge +3

Bij ikea betaal je ook voor jouw koffiebeker voor de gratis koffie via familypas. Die bijdrage is wettelijk verplicht.

Bij ikea betaal je ook voor jouw koffiebeker voor de gratis koffie via familypas. Die bijdrage is wettelijk verplicht.

Dat klopt, alleen is de winkelier niet verplicht zoals de Kiosk doet daar een woekerwinst van 35 cent voor te rekenen terwijl de inkoop 1 a 2 cent is. De broodjeszaak bij mij in het winkelcentrum rekent 1 cent voor het koffiebekertje.

 

 

 

 

Of milieuvriendelijker: u neemt een eigen koffiebeker/mok mee die u thuis weer kunt afwassen!

Als ik het woord "milieuvriendelijk" hoor heb ik al genoeg gehad. Ik gebruik dus uit principe daarom tegenwoordig juist plastic bekertjes.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe wet eist dat de bekers apart verkocht worden en ook apart op de bon komen te staan. De prijs die wordt aangegeven mag dus niet inclusief de prijs van de beker zijn.

De koffie is dus gratis, de beker niet.

Ja, dat is inderdaad de nieuwe wet, een wegwerpbekertje met plastic mag niet meer gratis zijn. En dat is niet waar TS over valt, wel dat dit niet vermeld is bij de voorwaarden. Hoe moeilijk kan het zijn om daarbij te vermelden dat bij gebruik van een wegwerpbekertje 35 cent betaald moet worden en dat je bij gebruik van een eigen beker dit niet betaalt. 

Het punt is mij volledig duidelijk, en an sich lijkt mij dit een kleine moeite.

Voor de reeds verstuurde e-mails is het niet mogelijk om dit nog aan te passen, maar de hier gedeelde feedback zet ik door naar het verantwoordelijke team zodat zij hier in het vervolg iets mee kunnen.

Reputatie 7

35 cent extra betalen voor een bekertje koffie bij Kiosk is natuurlijk absurd. Het lijkt willekeurig, ergens anders betaal je weer 1 cent. Wat gebeurt er met dat geld? Vooralsnog zie ik trouwens nog erg weinig mensen met eigen bekers. De meesten betalen gewoon. Of kopen niet meer - scheelt de winkel omzet.

Eens met topicstarter die terecht aangeeft dat dit wel bij de actievoorwaarden vermeld had mogen worden. Nu word je ter plekke "verrast".

Reputatie 7
Badge +3

35 cent is inderdaad erg veel. Maar bij 1 cent zullen de meeste mensen geen reden zien om een eigen beker mee te nemen, bij 35 cent wordt dat al anders. De gedachte zal zijn dat bij een hoger bedrag meer mensen zullen kiezen om een eigen duurzame beker mee te nemen. Het doel is ook niet om mensen geld af te troggelen en winst te maken met deze heffing, maar om het gebruik van wegwerpplastic te verminderen. 

Wat gebeurt er met dat geld? 

Het geld mag de verkoper in eigen zak steken. Kortom kassa voor NS 

Reputatie 7
Badge +2

De mensen waarvoor het logisch is een duurzame beker mee te nemen deden dat meestal al natuurlijk. Je gaat niet 's ochtends vertrekken met een herbruikbare beker voor de Kiosk en een herbruikbaar bakje voor de Julia's omdat het heel misschien wel eens zou kunnen dat je er wat wil halen later op de dag. Zoiets doe je juist alleen als je het al standaard doet.

Overigens is 35 cent betalen wel krom hier, want de toeslag is immers maar 10 cent. De resterende 25 cent is korting voor het meenemen van een eigen beker. Je zou gewoon 25 cent terug moeten krijgen als je met eigen beker en zo'n kortingsbon komt😉

35 cent is inderdaad erg veel. Maar bij 1 cent zullen de meeste mensen geen reden zien om een eigen beker mee te nemen, bij 35 cent wordt dat al anders. De gedachte zal zijn dat bij een hoger bedrag meer mensen zullen kiezen om een eigen duurzame beker mee te nemen.

Dit soort gedram werkt averechts, steeds meer mensen zijn het reclame geleuter over "goed voor de planeet" spuugzat.

Als NS werkelijk zo begaan is met het milieu ligt het voor de hand de treinkaartjes goedkoper te maken in plaats van een splitstoeslag in te voeren om mensen de auto in te jagen.

 

Het doel is ook niet om mensen geld af te troggelen en winst te maken met deze heffing, maar om het gebruik van wegwerpplastic te verminderen. 

Het doel van 35:cent is wel degelijk om mensen geld af te troggelen. Vergeet niet dat NS financieel aan de grond zit. Ook deze milieuheffing is uiteindelijk gewoon een verdienmodel.

Reputatie 7
Badge

Het milieu als verdienmodel. Vele bedrijven gingen NS al voor.

Badge +3

Het doel van 35:cent is wel degelijk om mensen geld af te troggelen. Vergeet niet dat NS financieel aan de grond zit. Ook deze milieuheffing is uiteindelijk gewoon een verdienmodel.

Dan moeten ze ook geen ‘gratis koffie’ bonnen uitdelen, maar goed met de hoeveelheden die Kiosk omzet maakt dat ene kopje gratis ook niet uit.

De korting bij een eigen beker was al 25 cent, maar die is dus ‘vervangen’ door die maar apart erbij te rekenen (+10 cent milieuheffing).

Appels en peren, het is geen verdienmodel want zonder eigen beker gaan ik en waarschijnlijk vele anderen geen 35 cent (extra) betalen voor koffie. Dan koop ik wel een blikje (met statiegeld).

Reputatie 7

De mensen waarvoor het logisch is een duurzame beker mee te nemen deden dat meestal al natuurlijk.

Denk dat er niet heel veel mensen zijn die nu opeens hierdoor hun eigen beker mee gaan nemen. Dan maar geen koffie.

Mocht je toch iets willen drinken kan je ook je eigen koffie of andere warme drank meenemen in een thermosfles of frisdrank in een zelf hergebruikt plastic flesje (gewoon even thuis overgieten uit de fles in de koelkast) - goed voor het milieu, scheelt jezelf veel geld en geen omzet voor de Kiosken en AH to Go's. Die zullen vast wel merken dat de verkoop wat afneemt met zulke heffingen. En die prijzige pasta bij Julia's…… laat maar zitten die maak ik zelf thuis wel 😄

 

 

Badge +3

Ben wel benieuwd hoe dat verplicht vermelden van die milieuheffing op je kassabon gaat bij (zelfservice) tankstations en zo, waar men natuurlijk niet weet of je een eigen beker hebt.

En afgezien van bio-afbreekbare bekers zijn de dekseltjes nog steeds van plastic… 🤔

Of sterker nog (bestaat het nog na corona?) de gratis Perla koffie automaat in de Albert Heijn?

Vorige week een portie patat/friet gehaald bij een snackbar… Op de kassabon geen enkele vermelding over het plastic bakje (en geen BTW). Foei! 🤣

Contant klopt ook niet, was gewoon PIN (contactloos)

Grappig, toen ik bij hetzelfde tankstation niet zelf de koffie tapte maar dat (na tanken) door de caissière liet doen kostte dat 10 cent ‘servicekosten’ 😂

Reputatie 7
Badge +3

Bij de voorwaarden voor de aanbieding Warme drank voor € 1 in de Weg = Weg weken staat nu wel wat over de kosten van een wegwerpbeker.

De warme drank voor €1 is inclusief de prijs voor een wegwerpbeker. Bij gebruik van je eigen beker krijg je 35 cent korting.

 

Reageer