Skip to main content
vraag

geld terug bii vertraging

Op mijn reis van Deventer naar Maastricht heb ik ruim twee uur vertraging opgelopen tussen Roermond en Maastricht. Omdat ik onderweg in Utrecht en Eindhoven ben uitgestapt krijg ik geen geld terug, omdat ik volgens de NS niet de optimale reisroute heb genomen. Ik vraag me af of dit klopt. Wie kan me hierbij helpen ?

20 reacties

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 143 reacties
  • 24 maart 2025

Je kan geld gewoon desondanks de overstap terugkrijgen. Is mij op 6 maart ook over komen toen ik van Utrecht Centraal naar Diemen reiste met een overstap op Amsterdam Centraal had ik een half uur vertraging in de laatste gedeelte van mijn overstap, maar had via de ns app mijn geld terug gevraagd en terug gekregen. Je kan altijd proberen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3741 reacties
  • 24 maart 2025
Luc_1705 schreef:

Op mijn reis van Deventer naar Maastricht heb ik ruim twee uur vertraging opgelopen tussen Roermond en Maastricht. Omdat ik onderweg in Utrecht en Eindhoven ben uitgestapt krijg ik geen geld terug, omdat ik volgens de NS niet de optimale reisroute heb genomen. Ik vraag me af of dit klopt. Wie kan me hierbij helpen ?

Via Utrecht en Eindhoven is gewoon de optimale reisroute. Je in- en uitchecks in Utrecht en Eindhoven zijn verifieerbaar dus je zou volgens mij wel gewoon in aanmerking komen voor GTBV.

Reisplanner geeft als ik nu de reis wil maken dit dus zowel Utrecht als Eindhoven ligt op de route.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 24 maart 2025

Ja, ik heb eerder ook nooit dit probleem gehad. Dit zeggen zij:

“Uw claim is afgewezen, omdat er op het door u ingevulde traject geen vertraging is geconstateerd. Zoals u aangeeft mag u inderdaad zo vaak als u wil uitstappen op een traject. Als dat echter betekent dat u in dat geval niet de optimale reisroute heeft genomen dan komt u niet in aanmerking voor de 'Geld terug bij vertraging' regeling.”

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3741 reacties
  • 24 maart 2025
Luc_1705 schreef:

Ja, ik heb eerder ook nooit dit probleem gehad. Dit zeggen zij:

“Uw claim is afgewezen, omdat er op het door u ingevulde traject geen vertraging is geconstateerd. Zoals u aangeeft mag u inderdaad zo vaak als u wil uitstappen op een traject. Als dat echter betekent dat u in dat geval niet de optimale reisroute heeft genomen dan komt u niet in aanmerking voor de 'Geld terug bij vertraging' regeling.”

Gewoon onzin wat de klantenservice zegt. Je kan dus gaan reageren met dat dit wel degelijk de optimale reisroute is.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 24 maart 2025

Dat heb ik al meerdere keren gedaan maar ze blijven bij hun standpunt 🙃

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2636 reacties
  • 24 maart 2025
Luc_1705 schreef:

Dat heb ik al meerdere keren gedaan maar ze blijven bij hun standpunt 🙃

Dan kun je bv. naar het Klachtenloket OV gaan.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Als je vertelt om welke dag en tijd het ging (vertrektijd uit Eindhoven) dan kunnen wij de vertraging wel opzoeken. Volgens https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/archief was de laatste grote verstoring voor Roermond - Sittard op 12 maart, en voor Maastricht - Sittard op 4 maart.

Zolang je niet langer dan 35 minuten in Utrecht of Eindhoven uitgecheckt bent geweest zou twee uur vertraging tussen Roermond en Maastricht gewoon GTbV voor de hele reis moeten opleveren, vooropgesteld dat je met NS reisde.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 25 maart 2025

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 25 maart 2025

Ik heb inmiddels voor het stuk Eindhoven-Maastricht een claim ingediend en toegewezen gekregen (omdat ik een flex abonnement heb krijg ik hetzelfde bedrag als voor Deventer-Maastricht). Ik snap echter nog steeds niet waarom mijn claim (Deventer - Maadtricht) tot driemaal toe is afgewezen

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3741 reacties
  • 25 maart 2025

Lijkt mij dat hier gewoon sprake is van een doorgaande reis. Als ik bij rijdendetreinen kijk dan zie ik dat deze trein (intercity 3947 naar Heerlen) waarschijnlijk defect is gegaan bij station Susteren en dat u daar heeft moeten overstappen op een andere trein??. U geeft wel weinig informatie dus dat maakt het lastig om te antwoorden.  

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 25 maart 2025

De trein van Eindhoven naar Maastricht moest iets voor Sittard naar Roermond terugkeren ivm een gaslek op station Sittard. In Roermond heb ik toen ongeveer 2 uur moeten wachten voordat ik weer naar Maastricht kon

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13482 reacties
  • 25 maart 2025

Het probleem is denk ik dat je geen reisroute volgens de reisplanner hebt genomen. Een overstap in Utrecht en Eindhoven kan ik in de reisplanner niet terugvinden. Jouw reis is in 3 delen opgedeeld.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 25 maart 2025

Voor Deventer - Maastricht zijn de meeste adviezen via Den Bosch, maar via Utrecht mag ook met soms nog een overstap in Amersfoort.

Je komt in ieder geval altijd langs Eindhoven, dus als de vertraging tussen Eindhoven en Maastricht opgelopen is heb je een geldige claim, in ieder geval voor dat deel van je reis.

Zonder de overstappen in Utrecht en Eindhoven zal het systeem natuurlijk geen vertraging gevonden hebben voor een reis Deventer - Maastricht met vertrek om 11:51

Het probleem zit 'm denk ik in de overstap in Utrecht, waar je om 12.53 aankwam. Je had de trein van 13.03 naar Maastricht kunnen nemen. Dan was je voor de storing uit zonder vertraging in Maastricht geweest.

@MoDe ik krijg gewoon adviezen via Utrecht uit de planner.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13482 reacties
  • 26 maart 2025
Jan Haverkamp schreef:

Het probleem zit 'm denk ik in de overstap in Utrecht, waar je om 12.53 aankwam. Je had de trein van 13.03 naar Maastricht kunnen nemen. Dan was je voor de storing uit zonder vertraging in Maastricht geweest.

Ik ook, maar geen adviezen met overstap in Eindhoven.

MoDe schreef:
Jan Haverkamp schreef:

Ik ook, maar geen adviezen met overstap in Eindhoven.

Dat maakt niet per se uit. De NS reisplanner adviseert regelmatig om op Utrecht Centraal 25 minuten te wachten, in plaats van vast een eerdere trein naar Eindhoven te nemen en daar te wachten. Dat kan ik op zich begrijpen - de reisplanner zou anders erg complex worden - maar dat wil niet zeggen dat je afwijkt van de aanbevolen route, zoals jij schreef. 

In andere woorden: wat TO deed - een trein niet nemen die wel was aanbevolen, is funest voor GTBV. Een eerdere trein nemen die deels op hetzelfde traject rijdt, is dat niet.

• Auteur
  • Intercity
  • 9 reacties
  • 27 maart 2025

Maakt het uit als je op de aanbevolen route 20 minuten of zo uitcheckt voor een kop koffie en daardoor later op het traject een vertraging oploopt ? Maw, als je de kop koffie niet had genomen had je de vertraging niet gehad

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13482 reacties
  • 27 maart 2025
Luc_1705 schreef:

Maakt het uit als je op de aanbevolen route 20 minuten of zo uitcheckt voor een kop koffie en daardoor later op het traject een vertraging oploopt ? Maw, als je de kop koffie niet had genomen had je de vertraging niet gehad

Ja, dat maakt uit. Je kunt dan alleen claimen vanaf het punt waar je eerder koffie bent gaan drinken, niet voor de reis daarvoor.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3741 reacties
  • 27 maart 2025
MoDe schreef:
Luc_1705 schreef:

Ja, dat maakt uit. Je kunt dan alleen claimen vanaf het punt waar je eerder koffie bent gaan drinken, niet voor de reis daarvoor.

Zou je dit kunnen onderbouwen. Graag waar dit precies zo staat in de voorwaarden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2462 reacties
  • 27 maart 2025

Je wijkt af van de geadviseerde reis, dus is de GTBV aanvraag geweigerd.

Het geld dan wel voor je 'nieuwe' reis wanneer je dan weer ingecheckt bent

Stel, ik reis van Rotterdam Centraal naar Zwolle via Utrecht Centraal, waar ik een halfuur iets eet of drink. Vervolgens loop ik een halfuur vertraging op nadat ik mijn reis heb hervat. In dat geval zou de GTBV aanvraag alleen moeten gelden voor het traject Utrecht - Zwolle en niet voor Rotterdam - Zwolle.

Het zou nogal idioot zijn om 't gehele traject te vergoeden als jij besloten hebt om tussentijds ergens te stoppen en daardoor vertraging oploopt op een andere gedeelte van het traject.

De optimale reisroute toonde immers geen vertragingen dus dan had jij nooit vertraging op hoeven lopen.

Reageer