beantwoord

Geld terug bij abonnement houder als Amsterdam CS niet bereikbaar is?

  • 29 April 2024
  • 16 reacties
  • 217 Bekeken

Ik heb een Altijd Vrij abonnement omdat ik door de week van Ede Wageningen naar kantoor in Amsterdam reis en terug. 

In februari dit jaar was Amsterdam CS niet bereikbaar vanuit Utrecht CS voor enkele dagen. Ik moest de laatste stukje overstappen naar de metro naar Amsterdam CS. 

Vandaag (29 april 2024) en komen dagen gebeurt het weer. Kan ik de kosten voor metro, en eventuele de vertraging bij langere reistijd (> 30min) declareren bij NS?

icon

Beste antwoord door MoDe 29 April 2024, 15:47

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4

Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden er geen treinen en tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort rijden er geen treinen.
Reis richting Utrecht of Weesp via Amsterdam Zuid met metro 52. Reis naar Amstel met metro 54. Uw NS-vervoerbewijs is geldig in deze metro's.

Als de reis zo verloopt als in de reisplanner vermeld staat, dus ook als deze langer duurt dan normaal, krijg je geen vergoeding.

Reputatie 7
Badge +3

Je dient de reis te maken volgens de reisplanner met alleen trein aangevinkt. Reis je met NS metro dan staan er poortjes open. Reis je niet volgens de reisplanner, dan zijn eventuele extra kosten voor jouw eigen rekening.

Alleen als je meer vertraging hebt dan in de reisplanner aangegeven dan kun je beroep doen op geld-terug-bij-vertraging regeling.

Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden er geen treinen en tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort rijden er geen treinen.
Reis richting Utrecht of Weesp via Amsterdam Zuid met metro 52. Reis naar Amstel met metro 54. Uw NS-vervoerbewijs is geldig in deze metro's.

Als de reis zo verloopt als in de reisplanner vermeld staat, dus ook als deze langer duurt dan normaal, krijg je geen vergoeding.

 

Okay duidelijk dank.

 

Maar het komt ook over als oneerlijk van NS, ik kom namelijk niet meer aan mijn bestemming (Amsterdam CS) zonder gebruik te maken van andere vervoerder en daardoor extra kosten maken. Niet voor niks heb ik een Altijd Vrij abonnement genomen, die niet Altijd Vrij (gratis) is op dit moment. Maar goed.

In ieder geval, heel erg bedankt voor het duidelijke antwoord.

Reputatie 7
Badge +1

Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden er geen treinen en tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort rijden er geen treinen.
Reis richting Utrecht of Weesp via Amsterdam Zuid met metro 52. Reis naar Amstel met metro 54. Uw NS-vervoerbewijs is geldig in deze metro's.

Als de reis zo verloopt als in de reisplanner vermeld staat, dus ook als deze langer duurt dan normaal, krijg je geen vergoeding.

 

Okay duidelijk dank.

 

Maar het komt ook over als oneerlijk van NS, ik kom namelijk niet meer aan mijn bestemming (Amsterdam CS) zonder gebruik te maken van andere vervoerder en daardoor extra kosten maken. Niet voor niks heb ik een Altijd Vrij abonnement genomen, die niet Altijd Vrij (gratis) is op dit moment. Maar goed.

In ieder geval, heel erg bedankt voor het duidelijke antwoord.

U zou juist geen extra kosten mogen hebben als u gebruik maakt van de vervangende metro. Heeft u dan van een andere vervoerder (bus???) gebruik gemaakt?

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt toch tamelijk duidelijk uitgelegd je NS-vervoerbewijs geldig is in de metro’s. Er zijn dus geen extra kosten, hooguit wat extra reistijd.

Badge +3

Om kosten voor de metro te vermijden moet je wel gebruik maken van de (open) GVB poortjes met een mobiele NS in/uitcheckpaal erbij. Het is soms even zoeken waar die zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Als je bovenstaande ziet in de planner (alleen trein aangevinkt) reis je zonder extra kosten.

Reputatie 7
Badge +1

Als je bovenstaande ziet in de planner (alleen trein aangevinkt) reis je zonder extra kosten.

En jij weet 100% zeker dus dat er poortjes open staan op Amstel, Bijlmer Arena en Centraal?? Ik ben daar nog niet zo zeker van eerlijk gezegd. Ik zie hierboven ook weer het begrip NS Metro terugkomen, dat is dus totaal niet duidelijk.

Badge +3

En jij weet 100% zeker dus dat er poortjes open staan op Amstel, Bijlmer Arena en Centraal?? Ik ben daar nog niet zo zeker van eerlijk gezegd. Ik zie hierboven ook weer het begrip NS Metro terugkomen, dat is dus totaal niet duidelijk.

Op Amstel (en Duivendrecht) is er geen probleem want daar kan je poortjesvrij overstappen tussen trein en metro.

Centraal en Zuid zullen een mobiele NS in/uitcheckpaal hebben bij de metro (en één open poortje dus goed zoeken als er meerdere in/uitgangen zijn).

De in de planner getoonde NS metro is natuurlijk gewoon een reguliere metro die stopt op alle metrostations, ook al staat er in de planner 0 tussenstops.

Stap je op een van de tussenliggende metrostations uit dan maak je kosten als je een NS incheck hebt (in eerste instantie 4 euro, maar die kan je corrigeren via Uitcheckgemist).

Reputatie 7
Badge +1

Robert B schreef:

De in de planner getoonde NS metro is natuurlijk gewoon een reguliere metro die stopt op alle metrostations, ook al staat er in de planner 0 tussenstops.

 

Vanochtend kwam ik op X ook onderstaand plaatje tegen en dan trek je als leek toch echt de conclusie dat alleen de metro van 16:12 uur een vervangende metro is. Er is heel vaak geen eenduidige communicatie bij NS en dat blijft een heel groot probleem.

 

 

Badge +3

Die NS metro’s staan erin als ‘trein’ voor reisplanners die geen stas/streekvervoer tonen (of als je die in de NS planner uitgezet hebt), maar niets houdt je tegen om elke metro 52 (van/naar Zuid) of 54 (van/naar Amstel of Bijlmer) te nemen.

Je ziet het ook aan de reistijd voor de metro, die is met een NS metro gewoon gelijk aan de andere metro-adviezen.

Reputatie 7
Badge +3

Robert B schreef:

De in de planner getoonde NS metro is natuurlijk gewoon een reguliere metro die stopt op alle metrostations, ook al staat er in de planner 0 tussenstops.

 

Vanochtend kwam ik op X ook onderstaand plaatje tegen en dan trek je als leek toch echt de conclusie dat alleen de metro van 16:12 uur een vervangende metro is. Er is heel vaak geen eenduidige communicatie bij NS en dat blijft een heel groot probleem.

 

 

Dit is een voorbeeld van een planning met alle vervoermiddelen. Wanneer je treinvervangend vervoer (zonder extra kosten) wilt zien, dan moet je alleen trein aanvinken. De M54 en M52 zijn hier geen treinvervangend vervoer en kunnen voor extra kosten zorgen.

Badge +3

Dit is een voorbeeld van een planning met alle vervoermiddelen. Wanneer je treinvervangend vervoer (zonder extra kosten) wilt zien, dan moet je alleen trein aanvinken. De M54 en M52 zijn hier geen treinvervangend vervoer en kunnen voor extra kosten zorgen.

Nee, want een NS incheck (of e-ticket) is geldig in elke M52 en M54. Daar kan niet op gecontroleerd worden (en waarom zouden ze, bij het GVB?).

De getoonde ‘treinvervangende’ metro’s geven een zinnige overstap op treinen. Als je een andere treinreis plant krijg je al gauw een andere NS Metro te zien.

Reputatie 7
Badge +3

Die NS metro’s staan erin als ‘trein’ voor reisplanners die geen stas/streekvervoer tonen (of als je die in de NS planner uitgezet hebt), maar niets houdt je tegen om elke metro 52 (van/naar Zuid) of 54 (van/naar Amstel of Bijlmer) te nemen.

Niet naar Bijlmer. De werkzaamheden pagina geeft aan: Uw NS-vervoerbewijs is geldig in metro's tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid/Amsterdam Amstel.

Wil je van Centraal naar Bijlmer-Arena, dan geeft de reisplanner met BTM uitgezet een reisadvies met NS Metro naar Zuid en daar overstappen op een trein. Dan staat dus geen poortje open en tijdelijk NS paaltje op Bijlmer-Arena.

 

Badge +3

Niet naar Bijlmer. De werkzaamheden pagina geeft aan: Uw NS-vervoerbewijs is geldig in metro's tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid/Amsterdam Amstel.

Wil je van Centraal naar Bijlmer-Arena, dan geeft de reisplanner met BTM uitgezet een reisadvies met NS Metro naar Zuid en daar overstappen op een trein. Dan staat dus geen poortje open en tijdelijk NS paaltje op Bijlmer-Arena.

Ah, dank je. Ik twijfelde al maar voor ri. Utrecht zou met de metro tussen Amstel en Bijlmer mogen een (extra) optie zijn, qua reismogelijkheden.

Het zal qua tijd reistijd niet veel schelen met via Zuid, en zo min mogelijk open poortjes is natuurlijk een logische keuze.

Reputatie 7
Badge +3

Werkzaamheden waarbij er op een traject geen treinen rijden is gewoon altijd ruk. Het geeft altijd overlast, extra reistijd en misschien nog een extra overstap. Met openstellen van de metro op bepaalde trajecten hoef je in ieder geval geen gebruik te maken van NS bussen, waarvan je maar moet afwachten of er genoeg zijn en op welke tijd ze rijden, de metro heeft vaste vertrektijden en zo kun je je reis beter plannen. 

 

Reageer