Skip to main content
beantwoord

geld terug niet eerlijk

• May 13, 2025
  • 17 reacties
  • 248 Bekeken

Ik heb veij vervoer en ging daarmee van Tiel naar Den Haag. Toen ik terug wilde gaan was er seinstoring bij houten castellum. Dus trein genomen van den haag naar nijmegen. Ook met vrij vervoer. In arnhem uitgestapt en daar arrivatrein naar Tiel genomen. Dat kaartje moest ik betalen. 14.17.

geld terug gevraagd en krijg te horen geen geld terug, de vertraging was tekort. Maar mijn vrij vervoerreis krijg ik niet terug en kan ik trouwens niet invullen. Oneerlijk toch

Beste antwoord door Robert B

NS betaalt dus alleen extra gemaakte kosten terug wanneer geadviseerd was om via Tiel te reizen. 

Tiel was de bestemming, maar was vanuit Utrecht (met NS) gestremd, dus is er omgereisd via Arnhem.

Arnhem - Tiel is Arriva, en daar was het abonnement van TS niet geldig. Als het advies was om via Arnhem om te reizen en dan Arriva te nemen krijg je het wel terug, maar de NS zal zoiets nooit adviseren want die zullen je eerder via Nijmegen en Den Bosch sturen zodat je niet hoeft over te stappen en dus ook geen extra kosten maakt.

17 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 13, 2025

Wat voor een soort vrij vervoer had jij? Dal vrij, weekendvrij en keuzedag gelden buiten de spits ook bij andere treinvervoerders.

Had je trajectvrij dan moet je bijbetalen bij reizen buiten het traject.

De Geld-terug-bij-vertraging regeling geldt alleen op de in de reisplanner aangegeven trajecten tussen jouw start- en eindstation en bij minimaal 30 minuten vertraging (bij keuzedag 60 minuten). Kies je voor een reis die niet in de reisplanner als alternatief staat, dan heb je geen recht op Geld-terug-bij-vertraging.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • May 13, 2025

Ik heb bij ns gewerkt en heb een vrij vervoer kaart. Ik heb wel de alternatieve route genomen, vandaar

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 13, 2025

Probleem is dan waarschijnlijk dat de vertraging op de oorspronkelijke route minder dan 30 minuten was. Al kan ik mij dat met een seinstoring niet echt voorstellen.

Welke rit (tijdstip van vertrekken op beginstation) wilde je oorspronkelijk maken? Wellicht dat we even mee kunnen kijken.

Daarnaast snap ik niet helemaal waarom je de rit bij Arriva wel moest betalen en die van NS niet, welk abonnement heb je?

• Koploper**
  • May 13, 2025

Wanneer was dit en welke trein wilde U oorspronkelijk nemen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 13, 2025

Waarschijnlijk gaat dit om een FIP kaart (voor spoorwegpersoneel of gepensioneerden) die in Nederland vrij reizen geeft bij NS.

Bij Arriva is deze niet geldig, dus Arnhem - Tiel dien je te betalen. 

Het bedrag van € 14,17 is vreemd, dat zou € 11,48 moeten zijn voor een losse reis, maar misschien reisde je 1e klas en kreeg je langeafstandskorting omdat je uit Den Haag kwam.

• Reisleider*
  • May 13, 2025

Als er een verstoring is en het advies van NS betekent omreizen met Arriva, mag je gewoon met je NS check-in reizen. Je hoeft dan niet bij Arriva extra kosten te maken.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 13, 2025

Ik gok dat het deze storing betreft: https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/59749-7-mei-2025-seinstoring-utrecht-tiel-utrecht-eindhoven. Ik zie er geen expliciete vermelding voor reizigers van/naar Tiel staan, anders dan dat de sprinter niet rijdt. Aan de vele updates en veranderingen in storingsmeldingen te zien was de informatievoorziening één grote chaos en er waren geen bussen beschikbaar. Naar Tiel reizen was dus helemaal geen optie meer? Ik kan me niet voorstellen dat er vanaf 14.45uur tot 20.30uur helemaal niets heeft gereden naar Tiel. 

TS had dan dus zeker weten meer dan 60 minuten vertraging gehad, al zonder omreizen.

We zouden dus graag wat meer details van ​@Nicky52 willen: Welke rit wilde je nemen oorspronkelijk, hoe laat? En was het inderdaad op 7 mei? Wellicht ook: Wat heb je ingevuld bij het GTBV-formulier? Dan kunnen we je helpen met onderzoeken waar je mogelijk recht op hebt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 13, 2025

Als je niet vanuit Utrecht naar Tiel kan door een verstoring bij Houten zal je niet snel (nooit) een omreisadvies via Arnhem krijgen (en dan Arriva).

Als je (vrij reizen) vervoerbewijs dus niet geldig is bij Arriva dan betaal je voor het Arriva deel.

Iemand met een Jongeren Dagkaart is ook niet welkom bij Arriva. Reis dan maar via Nijmegen en Den Bosch naar Tiel met NS (en claim GTbV).

Die hele verstoring heeft maar 3 kwartier geduurd https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/59848-13-mei-2025-defecte-trein-utrecht-s-hertogenbosch-utrecht-tiel

Deze storing begon op 13 mei 2025 om 17:47 en heeft in totaal 45 minuten geduurd.
Deze storing wordt in de statistieken genoteerd als veroorzaakt door een defecte trein.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 13, 2025

Ik heb bij ns gewerkt en heb een vrij vervoer kaart. Ik heb wel de alternatieve route genomen, vandaar

Waar zag je de alternatieve route (met Arriva via Arnhem) ❓

Dat je bij verstoringen zomaar met Arriva mag reizen met een NS incheck is onzin, zoals bij verstoring tusen Meppel en Groningen via Leeuwarden of zo…

En omgekeerd ook, als Arriva een storing heeft tussen Leeuwarden en Groningen mag je best met NS via Meppel reizen. Ga je gang, maar daar betaal je dan gewoon voor.

• Reisleider*
  • May 14, 2025

@Robert B 

https://www.ns.nl/klantenservice/werkzaamheden/werk-aan-het-spoor.html

Zie de veelgestelde vraag: "Betaal ik extra als ik moet omreizen?".

Het is toch geen onzin?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 14, 2025

@Robert B 

https://www.ns.nl/klantenservice/werkzaamheden/werk-aan-het-spoor.html

Zie de veelgestelde vraag: "Betaal ik extra als ik moet omreizen?".

Het is toch geen onzin?

De link gaat over werkzaamheden en in de reisplanner aangegeven alternatieve routes. Bij jou was er geen sprake van werkzaamheden, maar verstoring.

Wanneer je zelf kiest om een omreis te maken die niet in de reisplanner staat aangegeven dan zijn de extra kosten voor jou zelf.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 14, 2025

Het ging hier niet om geplande werkzaamheden maar om een verstoring.

NS zegt hierover het volgende:
“Wij bepalen welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. We vergoeden alleen de kosten voor het omreizen met andere vervoerders als wij je geadviseerd hebben om met deze vervoerder(s) om te reizen. We geven dit advies dan op de verstoringspagina (“Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl. Let op: de Reisplanner van NS adviseert altijd de snelste route, ook als dit bijvoorbeeld de fiets is, maar dit is niet de door NS geadviseerde omreisroute in geval van een verstoring.”

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

NS betaalt dus alleen extra gemaakte kosten terug wanneer geadviseerd was om via Tiel te reizen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • May 14, 2025

Tiel was de bestemming, maar was vanuit Utrecht (met NS) gestremd, dus is er omgereisd via Arnhem.

Arnhem - Tiel is Arriva, en daar was het abonnement van TS niet geldig. Als het advies was om via Arnhem om te reizen en dan Arriva te nemen krijg je het wel terug, maar de NS zal zoiets nooit adviseren want die zullen je eerder via Nijmegen en Den Bosch sturen zodat je niet hoeft over te stappen en dus ook geen extra kosten maakt.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 14, 2025

Hoe kom je van Utrecht in Tiel via ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen zonder met Arriva te reizen?  En dan ook nog een keer wanneer het traject tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch gestremd is?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 14, 2025

Hoe kom je van Utrecht in Tiel via ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen zonder met Arriva te reizen?

Utrecht - Nijmegen - Den Bosch - Geldermalsen - Tiel (alles met NS). Het is wel een eind om, dus als de storing naar verwachting niet al te lang duurt kan je net zo goed wachten of een U-OV bus naar Houten nemen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 14, 2025

Dat wordt dan een wel erg toeristische route, waarbij je zelfs langs de trein naar Tiel gaat.

Maar heeft TS niet alsnog recht op GTBV, los gezien van de alternatieve reis met Arriva?

De oorspronkelijke rit naar Tiel had sowieso meer dan een uur vertraging gehad, als ik de storingsmelding teruglees. Dus voor die rit zou TS dan in zijn geval dan de ritprijs van Den Haag naar Tiel, met 40% korting moeten krijgen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 14, 2025

Voor een GTbV claim zou je kunnen aangeven dat je je bestemming niet kon bereiken en je (NS) reis in Arnhem afgebroken hebt.

Ik denk dat je dan gewoon Den Haag - Tiel vergoed krijgt, al weet ik niet wat het bedrag is bij een FIP abonnement (wat in feite gratis is), maar een student krijgt ook € 4,64 bij meer dan een uur.