Skip to main content

Op 5-12-2024 ingecheckt bij Arriva 15.31u, overgestapt Leeuwarden naar NS om 16.10u, overgestapt SCHIPHOL en uitgecheckt Purmerend Overwhere 19.29u.

Op 18-11-2024 mail ontvangen van NS voor gebruik keuzedag: Het moment van Inchecken bepaalt...dat geldt ook als je tijdens de reis van vervoerder wisselt. Toch is er aan het eind van de dag € 29,50 afgeschreven. Bij mij en mijn partner.Ik zou graag het geld van mij en mijn partner teruggestort zien.

T.U.M.Bergamin

​​​​​​​​​​​​​​*persoonsgegevens verwijderd moderator

U reist met een keuzedag en dat is gekoppeld aan een Dalvoordeelurenabonnement op saldo. Dan geldt deze regel NIET voor u, die is voor reizigers met Flex. Leuk of niet, u checkte om 16.10 in bij NS en dat is in de spits, dan betaalt u spitstarief.

Het klopt helaas wel, al snap ik de verwarring. voor het reizen met Flex geldt bovenstaande wel, voor het reizen met een abonnement op saldo niet. en aan een dergelijk abonnement is uw keuzedag altijd gekoppeld.

Klantenservice wil nog wel eens mild zijn voor senioren, maar ik vrees dat het ook wel eens niet zou kunnen werken om coulance te krijgen.

Leuk of niet, zo werkt het. 

Ik reis met Dalvrij ook vanaf Feanwâaden rond  die tijd en kan, omdat het een Flexabonnement is, wel zonder verdere kosten naar Gouda, ook na een incheck bij NS in de spits. ook rond 16.10.

Ik vind het wel onjuist gecommuniceerd. NS heeft professionele communicatiedeskundigen en die proberen het zo makkelijk mogelijk te maken voor de meeste reizigers. Mijns inziens is dat niet correct en moet de informatie volledig zijn, zeker naar senioren. Ik ben geen fan van deze werkwijze bij de afdeling Communicatie. Zet er maar een onderwijzer uit groep acht voor, die ook weet en snapt hoe het werkt.

Het geldt wel als tijdens de reis in. de daluren van vervoerder wisselt, maar niet als dat tijdens de spits is. Dat zou er moeten staan.

U doet er goed aan uw nummer even te verwijderen. U zult zelf contact op moeten nemen met Klantenservice, 030 7515155. Wij zijn hulpvaardige reizigers en/maar we kunnen niet bij de administratie. Klik op de drie stipjes rechts onderaan en kies voor  ‘Bewerk’.

Als die vetgedrukte tekst zo in de mail staat kan men dat beter aanpassen naar iets duidelijkers.

Bij een incheck (of overstap naar een andere vervoerder) in de spits geldt een Keuzedag niet. En eventueel erbij dat bij een spits-overstap naar dezelfde vervoerder een Keuzedag wel blijft gelden.

Een Keuzedag kent één bijzonderheid, en dat is dat na een reis in de spits een Keuzedag meteen geldig is bij een overstap in de daluren. Bij reizen op uw abonnement zonder Keuzedag werkt dit niet, en kan je beter het deel in de spits op een bankpas reizen.

Ik zou graag de hele tekst willen zien die er staat bij gebruik van een keuzedag. Dus de tekst tussen bepaalt…. en dat geldt Dan kunnen we pas een goed oordeel vormen mijns inziens.

Het zou niet de eerste keer zijn dat NS blundert in voorwaarden dus ik ben benieuwd.

Strikt genomen klopt de tekst wel, want het tijdstip van een incheck bepaalt of een Keuzedag geldig is (en of je korting krijgt bij reizen op saldo zonder Keuzedag).

Wisselen van vervoerder is feitelijk een incheck bij de andere vervoerder en dan geldt dat dus ook.

Reageer