Skip to main content

Hallo, ik ben geen OV gebruiker maar dit is toch super belangrijk.

Het OV in Nederland is vergelijken met auto's veels te unpopulair bij de samenleving.

Laatste jaren als het verkeer druk is heb ik regelmatig tijdens mijn baan (ik ben bezorger op de fiets) een ongeluk met een auto. Dit jaar was een horrorjaar voor mijn veiligheid ik moest 2 keer naar de spoedeisende hulp na 3 ongelukken.

Als ik naar het OV kijk ben ik… treurig… Vaak zie ik lege bussen en als je vergelijkt hoeveel auto’s per bus/trein reizigers onderweg zijn. OV is super onpopulair.

Ik zou willen dat meer mensen met OV gaan reizen zodat ik niet elke werkdag meer hoef te vrezen voor een verkeersongeluk, je weet een auto wint altijd van een fietser ongeacht wie fout zit.

Elke auto die mij omver reed, kon ook gewoon in trein of de bus zitten, dan hoef ik niet zoveel botten te breken. Maar die trein/bus, daar willen mensen maar niet aan.

Ik roep alle vervoersinstancies om meer te doen om mensen hun auto thuis te laten staan en gewoon met de trein naar werk of het pretpark (of wat dan ook) te gaan.

Als er niks gedaan wordt, vrees ik dat ik alleen maar meer ongelukken ga krijgen per jaar. Neem dit AUB super serieus!

Een enkele miljoen is inderdaad geen groot geld meer, daarom heb ik zulksgelijks ook niet beweerd.

Misschien zijn we hier bekend met de vaak aangehaalde statistiek - een miljoen seconden was het anderhalve week geleden; een miljard seconden geleden was het 1993. De verschillen in welvaart tussen 1 miljoen euro, 10 miljoen euro en 100 miljoen euro zijn verbijsteringwekkend gigantisch, en door dit besef te internaliseren zou de samenleving een drastisch andere kijk op extreme rijkdom krijgen.

Uiteraard zien we het liefst dat het OV voor iedereen wat te bieden heeft, of we nou spreken over iemand met een welvaart van honderd euro of iemand met een welvaart van honderd miljoen euro. Prijsdifferentiatie is één van de mogelijkheden om mensen zinvol bij te sturen.

Niemand heeft iets te klagen in Nederland zolang het aantal miljonairs nog ver boven de 300.000 ligt 

Voor een miljoen koop je in Amsterdam nog amper een rijtjeshuis. Hoezo extreem rijk met een miljoen?

Waarom zou je dan ook in Amsterdam gaan wonen? Plaatsen zat waar je rijtjeshuizen van 350.000 hebt.

1 miljoen op de bank hebben.... Als dat al niet meer rijk is.... sorry maar ik vind het bizar. 

Zet die enorme welvaart eens af tegen de vele honderdduizenden mensen (richting de 950.000) die op of rond/ net boven de armoedegrens leven. Dat zou niet moeten kunnen in ons rijke land. Rijk land? Ja, rijk land, er zijn miljoenen voor vanalles beschikbaar maar er gaan tegelijkertijd nog massa's mensen naar de voedselbank en kinderen zonder ontbijt naar school. Maar goed, dat is een andere discussie en dus offtopic. Terug naar het OV dat zichzelf steeds verder uit de markt prijst. Hoe zal dat er in 2040 uitzien? En hoe zien de Nederlandse wegen en straten er dan uit? Ik vrees het ergste.

Een miljoen op de bank is dan ook iets anders dan een miljoen in vermogen. Maar dat terzijde.

1 miljoen op de bank hebben.... 

Er is natuurlijk geen verschil tussen geld op de bank of geld in onroerend goed. Immers wat de burger met zijn geld doet gaat de overheid niet aan. De enorme loonstijgingen en de waardeontwikkeling van de huizenprijzen maken pijnlijk duidelijk hoe weinig ons geld door jarenlange verkapte inflatie nog waard is.

Zet die enorme welvaart eens af tegen de vele honderdduizenden mensen (richting de 950.000) die op of rond/ net boven de armoedegrens leven. Dat zou niet moeten kunnen in ons rijke land. 

In de EU geldt een recht op bezit. De wet staat niet toe om het bezit van burgers te onteigenen, ook niet onder het mom van belastingen. De overheid mag daarom inkomsten uit vermogen belasten maar het vermogen zelf niet via belastingen in beslag nemen. Vandaar dat men bij de rechter met box 3 ook nat is gegaan. Overigens is Nederland een van de meest genivelleerde landen van de wereld.

Het kan niet zo zijn dat de burgers hun spaargeld moeten gaan inleveren om daar het OV van te subsidiëren. De OV-sector zal zelf orde op zaken moeten stellen om over tien jaar nog relevant te zijn. Steeds bedelen in Den Haag is niet de oplossing.

Het kan niet zo zijn dat de burgers hun spaargeld moeten gaan inleveren om daar het OV van te subsidiëren. De OV-sector zal zelf orde op zaken moeten stellen om over tien jaar nog relevant te zijn. Steeds bedelen in Den Haag is niet de oplossing.

Maar belasting betalen voor het meefinancieren van allerlei andere zaken mag wel? Ik betaal via belasting ook indirect mee aan allerlei zaken die ik persoonlijk niet gebruik of mijn vraagtekens bij heb. Maar gaat het om OV is het ineens " dat de belastingbetaler dat niet van plan is"

Wat de armoede betreft, als overheid faal je als bijna een miljoen mensen op de armoedegrens leven. Welke (EU)-regels dan ook, het gaat om het welzijn van mensen.

Mee eens dat de OV-sector zelf ook aan de bak moet. Maar het anders maar ten gronde laten gaan is ook niet de weg. OV blijft nodig. OV laten verdwijnen en iedere Nederlander een auto voor de deur, kan niet.

Wat de armoede betreft, als overheid faal je als bijna een miljoen mensen op de armoedegrens leven. Welke (EU)-regels dan ook, het gaat om het welzijn van mensen.

Er zijn genoeg mensen die er voor kiezen om in armoede te leven, lekker niet hoeven werken en leven van de belastingcentjes betaald door de werkende.

Mensen die niet willen werken horen gewoon te werken, net zoals elke andere burger.

We gaan wel lekker offtopic, hé 😂.

Er zijn genoeg mensen die er voor kiezen om in armoede te leven, lekker niet hoeven werken en leven van de belastingcentjes betaald door de werkende.

We gaan wel lekker offtopic, hé 😂.

Oh daar heb je dat heerlijk kort door de bocht populair praatje weer.… Je weet denk ik niet waar je het over hebt, sorry...

Terug naar het impopulaire en kostentechnisch uit de klauwen lopende OV 😌

Dat er maar snel beter OV komt zodat @speedybike niet zo vaak naar het ziekenhuis moet!

Oh daar heb je dat heerlijk kort door de bocht populair praatje weer.… Je weet denk ik niet waar je het over hebt, sorry...

Ik ga er verder maar geen woorden vuil aan maken behalve - wat een smeerlap ben je als je zulke dingen typt. Bah. De haat voor de samenleving zit diep bij sommigen. 

En uiteraard mag de belastingbetaler bijspringen om de voorzieningen overeind te houden waar we allemaal van profiteren.

Reageer