Skip to main content
beantwoord

Trage afhandeling claim

  • 3 June 2024
  • 37 reacties
  • 655 Bekeken

11 mei een vertraging gehad van bijna 2 uur. Claim ingediend, 16 mei krijg ik automatisch bericht dat claim is goedgekeurd en ik een bedrag terug krijg, voor een vertraging van 30-59 minuten. Dit klopt niet, want het was > 1uur en zo heb ik het ook ingediend.

Gelijk reactie gemaild naar klantenservice. Paar weken voorbij, geen antwoord. Gebeld op vrijdag 24 mei voor stand van zaken. Krijg te horen dat men een flinke achterstand heeft bij het verwerken van claims en ze nu pas bij claims zijn van eind maart. En dat ik geduld moet hebben.

 

Vandaag opnieuw gebeld, wederom exact hetzelfde antwoord. Ze zijn pas bij claims van eind maart en ik moet maar geduld hebben en het zal ooit een keertje behandeld worden.

 

Ik weet het niet hoor, maar is er iets bijzonders eind maart gebeurd dat half Nederland een claim heeft ingediend? Of is dit gewoon een smoes om te zeggen dat het niet opschiet en er te weinig mankracht is?

 

Heeft iemand die meeleest de mogelijkheid dat dit wat vlotter gaat, of is dit maar gewoon wachten en wachten en wachten, totdat je eindelijk eens aan de beurt bent en een wopping 2 euro extra terug krijgt gestort oid?

37 reacties

De afhandeltermijn is flink opgelopen. De enige optie is helaas wachten. 

Hoi @Hatsikidee ,

Niet fijn dat je vertraging had op 11 mei. Goed dat je daar GTBV (Geld Terug Bij Vertraging) voor hebt aangevraagd. Daar kwam blijkbaar wel heel snel reactie op. Wel jammer dat het dan niet is wat je had verwacht. En dan is het prima als je op die mail reageert.

De eerste keer is je claim waarschijnlijk beoordeeld door een computer. Als je dan op de mail reageert, dan pas gaat er een mens naar kijken. En ja, er schijnt heel veel werkvoorraad te liggen en misschien ook wel handen tekort om die te verwerken. In verschillende topics op deze Community wordt het trage verwerken van claims aan de orde gesteld.

Wat ik uit eigen ervaring weet, is dat als je hebt gereageerd op een mail, dat daar uiteindelijk wel op wordt geantwoord. Maar….. dit kan echt weken/maanden duren voor je dat antwoord hebt. 

Het is zoals je zelf al concludeert: “…..maar gewoon wachten en wachten en wachten, totdat je eindelijk eens aan de beurt bent en een wopping 2 euro extra terug krijgt gestort…..”

Badge +3

Er staat in de toekenning wel vaker dat het om 30-59 minuten gaat, maar de vergoeding is gewoon op basis van een uur.

Reputatie 7
Badge +1

Er staat in de toekenning wel vaker dat het om 30-59 minuten gaat, maar de vergoeding is gewoon op basis van een uur.

Is dat echt zo? dan ben je wel behoorlijk dramatisch bezig als NS zijnde want dan krijg je dus allerlei reacties terwijl die niet nodig zijn. Snap ik gelijk dat ze een grote achterstand in het verwerken van claims hebben.  

Het kan voorkomen dat in de toezegging van claims die handmatig worden afgehandeld dit staat. Een mens maakt helaas ook wel eens een foutje. Volgens mij komt dit niet heel vaak voor.

Badge +3

Het kan voorkomen dat in de toezegging van claims die handmatig worden afgehandeld dit staat. Een mens maakt helaas ook wel eens een foutje. Volgens mij komt dit niet heel vaak voor.

Ik kan het zelf niet controleren want ik heb geen claims, maar volgens mij is/was het een bekende ‘bug’ als je in Mijn NS kijkt bij je claims. Vergoeding voor 1e klas wordt soms ook ‘vergeten’, maar die kan je alsnog wel krijgen via de bekende weg (reageren op de toekenningsmail).

Reputatie 7
Badge

Krijg te horen dat men een flinke achterstand heeft bij het verwerken van claims en ze nu pas bij claims zijn van eind maart. En dat ik geduld moet hebben.

Nee, NS moeten dan opschieten. Ze moeten wettelijk binnen een maand na indienen van een claim uitbetalen. Ik heb daar enige tijd geleden weer eens over geklaagd bij een afhandeling waarin meer mis ging en bij gebrek aan zinnige reactie daarop beroep ingediend bij de Geschillencommissie. Helaas blijkt die procedure ook behoorlijk lang te duren dus geld heb ook ik voorlopig niet.

Reputatie 1

Er staat in de toekenning wel vaker dat het om 30-59 minuten gaat, maar de vergoeding is gewoon op basis van een uur.

Ik heb een weekend vrij abbo en kreeg nu automatisch 2,91 euro. Zover ik weet geldt dat voor < 1 uur vertraging.

Badge +3

Ik heb een weekend vrij abbo en kreeg nu automatisch 2,91 euro. Zover ik weet geldt dat voor < 1 uur vertraging.

Dan inderdaad reageren op de mail (onderwerp ongewijzigd laten) en afwachten.

Reputatie 1

Inmiddels zijn we 1 maand verder en heb ik nog steeds niets vernomen van de NS. 8-9 weken zijn nu verstreken na mijn oorspronkelijke claimverzoek.

Reputatie 7
Badge

Dat is heel jammer. Maar helaas de praktijk. Het is een verschrikkelijk zooitje daar bij de afhandeling van claims. Het zou me niet verbazen als ze helemaal niks meer doen met uw claim. Ik zou naar het klachtenloket openbaar vervoer gaan. 

Reputatie 1

Zojuist maar weer eens gebeld naar de klantenservice. Oooh, wat zou het toch fijn zijn iemand aan de lijn te krijgen die z'n middelbare school wel afgemaakt heeft. Dit lichtend voorbeeld kon helemaal niets doen voor mij, vertelde ze, en adviseerde me te reageren per mail. Haha, aangezien ik juist geen enkele reactie op mijn mails ontvangt. Wat een humor hebben sommigen.

Soms vraag je je echt af of ze dit bewust doen om mensen af te schrikken, zodat ze maar geen contact meer opnemen.

Sorry voor de cynische ondertoon, maar je wordt er zo moedeloos van.

Reputatie 7
Badge

Uw cynische ondertoon is begrijpelijk maar ook terecht. Het is gewoon intriest. Ik weet wel zeker dat dit een beleid van ontmoediging is. 

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels zijn we 1 maand verder en heb ik nog steeds niets vernomen van de NS. 8-9 weken zijn nu verstreken na mijn oorspronkelijke claimverzoek.

Ik begrijp dat het om een groot bedrag gaat dat je nu echt nodig hebt? Vooral veel bellen en berichtjes sturen om de achterstand groter te maken.

Of heb geduld. Als jij gelijk hebt, komt het wel goed.

Beetje onzinnig om dit als een soort ontmoedigingsbeleid te zien.

Zoals @MoDe al aangeeft. Geef het even de tijd, ook al is dit langer dan gehoopt. In deze vakantietijd draaien veel bedrijven op wat lagere toeren of sluiten geheel. Bij de klantenservice gaat het werk gewoon door, maar ook daar zijn erg veel medewerkers met kinderen. En zoals je hopelijk  begrijpt is het nu juist voor hun vakantietijd.

Veel bellen en mailen zorgt er alleen maar voor dat de medewerkers nog minder aan hun eigenlijke werk toe komen. Dus ook hier geld, geduld is een schone zaak......

Reputatie 7
Badge +1

NS is al jaren zwaar in overtreding m.b.t. het tijdig afhandelen van claims. Dus ja ik zie dit ook als ontmoedigingsbeleid. Jammer dat de ACM hier niets tegen doet. 

Reputatie 7
Badge +3

In deze vakantietijd draaien veel bedrijven op wat lagere toeren of sluiten geheel. Bij de klantenservice gaat het werk gewoon door, maar ook daar zijn erg veel medewerkers met kinderen. En zoals je hopelijk  begrijpt is het nu juist voor hun vakantietijd.

 

Dit zou een zinnige reactie zijn als dit probleem alleen in vakantietijd speelt. Maar daar is geen sprake van. Dit speelt al jaren continu. Dat heeft helemaal niks met vakanties te maken.

 Jammer dat de ACM hier niets tegen doet. 

Dan zal het met de zwaarte en prioriteit van deze "ernstige overtredingen" wel meevallen. Verder is je reactie weer zooooo voorspelbaar.

Reputatie 7
Badge

Inmiddels zijn we 1 maand verder en heb ik nog steeds niets vernomen van de NS. 8-9 weken zijn nu verstreken na mijn oorspronkelijke claimverzoek.

Ik begrijp dat het om een groot bedrag gaat dat je nu echt nodig hebt? Vooral veel bellen en berichtjes sturen om de achterstand groter te maken.

Of heb geduld. Als jij gelijk hebt, komt het wel goed.

Of NS maakt eens haast als de wettelijke norm alweer ruim overschreden is?

Reputatie 7

Inmiddels zijn we 1 maand verder en heb ik nog steeds niets vernomen van de NS. 8-9 weken zijn nu verstreken na mijn oorspronkelijke claimverzoek.

Ik begrijp dat het om een groot bedrag gaat dat je nu echt nodig hebt? Vooral veel bellen en berichtjes sturen om de achterstand groter te maken.

Of heb geduld. Als jij gelijk hebt, komt het wel goed.

Of NS maakt eens haast als de wettelijke norm alweer ruim overschreden is?

medewerkers klantenservice zijn dag en nacht momenteel bezig om de achterstand enigzins in te lopen. Wat @Ret.tep al zei: blijven bellen en berichten sturen kost ze onnodig tijd. Duurt het te lang? dien dan een klacht in bij OV Onbudsman. Alleen maar klagen hier op de community gaat niet helpen.

Badge +3

medewerkers klantenservice zijn dag en nacht momenteel bezig om de achterstand enigzins in te lopen. Wat @Ret.tep al zei: blijven bellen en berichten sturen kost ze onnodig tijd. Duurt het te lang? dien dan een klacht in bij OV Onbudsman. Alleen maar klagen hier op de community gaat niet helpen.

Dat is helemaal prima, maar communiceer dan niet dat je binnen 5 dagen een (inhoudelijke) reactie krijgt op een klacht, en ook niet dat een claim (volgens de regels) binnen een maand afgehandeld wordt.

Min of meer vergelijkbaar: je stapt (afspraak lang van tevoren) per 12 juli over van internet/telecomprovider en hebt op 14 juli nog steeds je installatie-pakket of simkaarten niet ontvangen?

Ga je dan afwachten omdat bijv. KPN en PostNL meer tijd nodig denken te hebben?… Nee natuurlijk niet!

Al heeft een GTbV claim natuurlijk wat minder haast.. Eigenlijk zou aan elke claim/klacht gewoon een datum gehangen moeten worden. Wordt die niet gehaald dan wordt die automatisch geëscaleerd.

Reputatie 7
Badge

Of geef een update als de termijn niet gehaald wordt. 

.....Ga je dan afwachten omdat bijv. KPN en PostNL meer tijd nodig denken te hebben?… Nee natuurlijk niet!......

Slecht voorbeeld !

Je leest duidelijk niet mee op verschillende consumenten forums @Robert B . Daar ziijn vele, vele topics te vinden over mensen welke juist wel erg lang (moeten) wachten op bv hun glasvezel aansluiting.

Het is niet anders, zoals @Sander-VH al aangeeft, er wordt 24/7 hard gewerkt dus een beetje respect en geduld kan geen kwaad. Daarbij komt dat het veelal om kleine bedragen gaat, waardoor echt niemand failliet gaat als de uitbetaling wat langer duurt.

Badge +3

Het is inderdaad niet anders, en een beetje (extra) geduld voor wat geld terug doet geen pijn.

We zijn het wat dat betreft wel eens, maar de ‘spelregels’ zijn ook duidelijk toch ❓

Maar waarom niet achter een klacht of claim aan bellen of mailen over wat de status eigenlijk is?

Die info heb je gewoon recht op, ook al word je claim uiteindelijk afgewezen, of met oprechte excuses met enige prioriteit/pressie alsnog toegekend (na je gang naar een commissie, online ov-loket of ombudsman of zo).

Kan beter, toch? En dan heb ik het specifiek over de NS, niet over KPN of PostNL (ook al volg ik die ook wel, met alle hilariteit erbij).

Er wordt keihard gewerkt… super maar daar heb je niets aan. Sorry beste klant.

Terwijl de regels/voorwaarden zo helder zijn, en jij daar iets van zou mogen verwachten!

Ze komen hun beloftes niet na! Mag ik dan gaan bellen, mailen of daar iets van vinden, of moet ik geduldig maanden maar op iets wachten (want het zal wel druk zijn) ❓

https://www.youtube.com/watch?v=_2kVmy9Egog

Overigens heeft contact via X/Twitter mijn voorkeur, want dan wordt het ter plekke opgelost meestal.

Reputatie 7
Badge

medewerkers klantenservice zijn dag en nacht momenteel bezig om de achterstand enigzins in te lopen.

Dat is goed om te horen.

Dat is helemaal prima, maar communiceer dan niet (...) dat een claim (volgens de regels) binnen een maand afgehandeld wordt.

Dat doet NS ook niet, moet wel even gezegd worden dan eerlijk. Ze vragen al langer om pas als je na zes weken niks gehoord hebt contact op te nemen. De uitleg dat dat eigenlijk te lang is, excuses daarvoor en de toevoeging zoals van @Sander-VH dat daar nu echt aan gewerkt wordt, ontbreekt helaas daarbij wel.

Reageer