Skip to main content
beantwoord

Uitchecken bij geannuleerde reis

• 27 January 2025
  • 7 reacties
  • 85 Bekeken

• Op het juiste spoor

Op woensdag 15 januari heb ik ingecheckt. De trein zou om 10:04 vertrekken. Kort voor 10:00 uur ingecheckt. De reis was echter niet mogelijk i.v.m. een sein- en wisselstoring. Vervolgens geprobeerd uit te checken, maar dat kan niet. Uiteindelijk de reis met de auto gemaakt omdat een half uurtje later ook nog niet zeker was of de reis per trein zou lukken en ik tijdig op mijn afspraak wilde zijn. 2 vragen:

1. Ik krijg nu achteraf een mail van een gemiste uitcheck op het station waar in normaal gesproken naar toe reis terwijl het mijzelf niet lukte om uit te checken.
  2. Heb ik nog recht op een vergoeding i.v.m. vertraging en extra kosten (ik reis Dalvrij). 

Beste antwoord door Floor NS

Hi Ghs! Welkom bij de NS Community. 

Om een vergoeding aan te vragen voor de vertraging dien je minstens 30 minuten vertraging te hebben gehad (behalve als je reist via de hogesnelheidslijn) en een in de voorwaarden staat ook dat je geen restitutie zult ontvangen indien een verplichte check-in of een check-uit ontbreekt. In dit geval kun je de vergeten check uit corrigeren, maar geen vergoeding aanvragen voor de vertraging. 

Bekijk origineel

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 27 januari 2025

Ik vraag me af waardoor u niet kon uitchecken. Defecte paaltjes en poortjes zijn doorgaans snel bekend en het komt nauwelijks voor.dat ze niet goed functioneren. Ik heb ook Dalvrij maar niet kunnen uitchecken heb ik nog nooit meegemaakt. Hoe bent u het station uitgekomen om naar uw auto te gaan?

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 27 januari 2025

Om een vergoeding aan te vragen voor de vertraging dien je minstens 30 minuten vertraging te hebben gehad (behalve als je reist via de hogesnelheidslijn) en een in de voorwaarden staat ook dat je geen restitutie zult ontvangen indien een verplichte check-in of een check-uit ontbreekt. In dit geval kun je de vergeten check uit corrigeren, maar geen vergoeding aanvragen voor de vertraging. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 27 januari 2025
Floor NS schreef:

Blijkbaar heeft het NS Flex systeem op basis van je reishistorie de gemiste uitcheck automatisch ingevuld (naar het station waar je vaker heen reist op dezelfe tijd).

Dat was natuurlijk niet de bedoeling, want er is niet gereisd. Waarom je niet kon uitchecken op je vertrekstation weet ik ook niet.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 27 januari 2025

Indien het systeem de rit verkeerd gecorrigeerd heeft, dan kan GhS het beste even contact zoeken met de Klantenservice. 😊

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 27 januari 2025
Floor NS schreef:

Indien het systeem de rit verkeerd gecorrigeerd heeft, dan kan GhS het beste even contact zoeken met de Klantenservice. 😊

Er wordt gereisd met Dal Vrij, dus onterechte kosten zijn er niet.

Maar recht op GTbV heb je natuurlijk wel dus zou ik die gewoon claimen via https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging en geef dan niet aan dat je je bestemming niet bereikt hebt.

Krijg je een afwijzing, dan reageer op de mail met uitleg dat de uitcheck een automatische correctie betreft en je wel afgezien hebt van je reis (maar uitchecken op je vertrekstation niet lukte).

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 27 januari 2025

Wellicht een station met paaltjes? Je kunt bij hetzelfde paaltje als je hebt ingecheckt enige tijd daarna niet uitchecken, ik denk om te vermijden dat je per ongeluk in- en meteen weer uitcheckt, of andersom. Volgens mij was de workaround daarvoor altijd een ander paaltje gebruiken (op hetzelfde station).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 27 januari 2025
Olav93 schreef:

Wellicht een station met paaltjes? Je kunt bij hetzelfde paaltje als je hebt ingecheckt enige tijd daarna niet uitchecken, ik denk om te vermijden dat je per ongeluk in- en meteen weer uitcheckt, of andersom. Volgens mij was de workaround daarvoor altijd een ander paaltje gebruiken (op hetzelfde station).

Volgens mij lukt het bij een NS paaltje tegenwoordig na een seconde of 20 wel (incheck annuleren).

Bij Blauwnet ooit te horen gekregen dat het bij hen 1 minuut is (Enschede, door Blauwnet poortje naar buiten en dan bij het paaltje op spoor 4b inchecken voor de trein naar Gronau). Daar klaagden mensen over want de overstap was soms kort. 

Reageer