Skip to main content
beantwoord

vergoeding wegens vertraging

Gisteren wilde ik in Rotterdam met de trein van 20.13 uur naar Tilburg. Daarvoor heb ik om 20.05 ingecheckt met mijn OV-kaart. In de trein kreeg ik om 20.20 uur via de speaker te horen dat er een wisselstoring was en dat de trein niet zou rijden en dat geadviseerd werd om de volgende trein te nemen. Ik ben vervolgens in de volgende trein van 20.43 uur gaan zitten. om 20.35 uur kreeg ik via de speaker te horen dat die trein ook niet zou rijden. De conducteur op het perron adviseerde om te wachten op de trein van 21.13 uur. Op de planner stond die trein echter inmiddels ook als vervallen. Volgens de conducteur kon het goed zijn dat de wisselstoring verholpen zou worden en die trein toch zou gaan rijden. Omdat ik om 22.00 uur in Tilburg moest zijn heb ik om 20.45 uur uitgecheckt en een Uber genomen. Toen ik later (ongeveer 21.30 uur) op de planner keek was de rit van 21.13 uur nog steeds vervallen. Kortom: ik heb door een wisselstoring een vertraging opgelopen van meer dan een uur. Ik heb echter geen kaartje gekocht omdat ik op hetzelfde station weer heb uitgecheckt, maar ik vind wel dat ik recht heb op een vergoeding. Op de site van de NS kan ik hier niets over vinden. Hoe zit dat?

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi HansvM,

Dat gaat lastig worden ben ik bang. Je hebt bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer wel recht op terugbetaling van je vervoerbewijs, maar niet op vergoeding van een zelf genomen taxi.

Overigens heeft de trein van 21.13 uur uiteindelijk wel gereden, met een vertraging van 7 minuten. Hij kwam in Tilburg aan om 22.02 uur.

Bekijk origineel

3 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7327 reacties
  • Antwoord
  • 20 maart 2025

Hoi HansvM,

Dat gaat lastig worden ben ik bang. Je hebt bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer wel recht op terugbetaling van je vervoerbewijs, maar niet op vergoeding van een zelf genomen taxi.

Overigens heeft de trein van 21.13 uur uiteindelijk wel gereden, met een vertraging van 7 minuten. Hij kwam in Tilburg aan om 22.02 uur.

• Koploper****
  • 20340 reacties
  • 20 maart 2025
HansvM schreef:

Omdat ik om 22.00 uur in Tilburg moest zijn heb ik om 20.45 uur uitgecheckt en een Uber genomen. Toen ik later (ongeveer 21.30 uur) op de planner keek was de rit van 21.13 uur nog steeds vervallen. Kortom: ik heb door een wisselstoring een vertraging opgelopen van meer dan een uur. Ik heb echter geen kaartje gekocht omdat ik op hetzelfde station weer heb uitgecheckt, maar ik vind wel dat ik recht heb op een vergoeding. Op de site van de NS kan ik hier niets over vinden. Hoe zit dat?

Met dit verhaal heeft u geen enkel recht op vergoeding. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30006 reacties
  • 20 maart 2025

Welkom bij de NS Community ​@HansvM!

Zie bovenstaande antwoorden. Een taxi had je met NS personeel of de Klantenservice moeten overleggen!

Die wordt dan door de NS geregeld en betaald (voor jou en eventuele andere gestrande reizigers, als er geen treinen meer gaan of als je de laatste busaansluiting zou missen).

Op eigen initiatief een taxi nemen is geen goed plan. Vergeet in dit geval dus vergoeding want later reden er nog treinen.

Omdat ik om 22.00 uur in Tilburg moest zijn… telt dus echt niet voor een taxi. Hooguit als je naar Schiphol moest, en dan ook nog eerst overleggen met NS.

Reageer