Skip to main content
beantwoord

Waarom duurt uitbetaling goedgekeurde claim zo lang?

• April 16, 2025
  • 10 reacties
  • 250 Bekeken

Ik heb een aantal keer Geld Terug bij Vertraging ingevuld. Vaak krijg je binnen een aantal dagen een geautomatiseerde goedkeuring en wordt het bedrag de week er op overgemaakt.

Nu heb ik een paar keer op een goedkeuringsclaim gereageerd, omdat het bedrag naar mijn mening te laag was. Na weken kreeg ik een mail dat er een aanvullend bedrag alsnog zou worden overgemaakt “binnen 2 weken". Die termijn wordt ruimschoots overschreden en dat begrijp ik niet. Eenmaal goedgekeurd dan zou je verwachten dat het ook de week erop meegaat in de betaling, net als bij automatisch goedgekeurde claims.

Nu heb ik via chat geprobeerd daar meer duidelijkheid over te krijgen. Eerst natuurlijk Jens proberen te passeren en een medewerker spreken. De naam is dan “NS medewerker", en ik kom daar gewoon niet verder. Ik kreeg als reden: “Ja normaal is het snel afgehandeld inderdaad, maar soms duurt het ook wat langer dan normaal door de verwerkingen.”. Overigens vond ik het chatgesprek ook totaal niet fijn verlopen.

Het betreft een goedkeuring met als datum mail 27 februari 2025. En nu (16 april 2025) nog niet overgemaakt. Dit zou toch anders moeten kunnen?

Je vult een Geld Terug bij Vertraging formulier in omdat je vertraging hebt gehad, dan levert de verwerking ook nog eens vertraging op. Hier misschien ook maar weer een GTbV voor invullen? 😀

Beste antwoord door Rory NS

Wat balen dat je nog geen terugbetaling hebt ontvangen. Na goedkeuring van een claim komt de betaling zelf óók in een wachtrij te staan om te worden goedgekeurd en verwerkt. Daardoor kan het zijn dat het soms wat langer duurt, zeker als de claim handmatig is afgehandeld. Gezien het feit dat de goedkeuring al van februari stamt, wil ik best eens kijken of ik iets kan vinden over de vordering van de uitbetaling. Zou je de persoonlijke gegevens in je profiel willen aanvullen en mij daarna een privébericht willen sturen? Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

10 reacties

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 16, 2025

Wat balen dat je nog geen terugbetaling hebt ontvangen. Na goedkeuring van een claim komt de betaling zelf óók in een wachtrij te staan om te worden goedgekeurd en verwerkt. Daardoor kan het zijn dat het soms wat langer duurt, zeker als de claim handmatig is afgehandeld. Gezien het feit dat de goedkeuring al van februari stamt, wil ik best eens kijken of ik iets kan vinden over de vordering van de uitbetaling. Zou je de persoonlijke gegevens in je profiel willen aanvullen en mij daarna een privébericht willen sturen? Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 16, 2025

Na goedkeuring van een claim komt de betaling zelf óók in een wachtrij te staan om te worden goedgekeurd en verwerkt. Daardoor kan het zijn dat het soms wat langer duurt, zeker als de claim handmatig is afgehandeld.

Dat roept bij mij twee vragen op:

1. Waarom moet de betaling van een goedgekeurde claim nogmaals goedgekeurd worden?
  2. Waarom duurt het goedkeuren van een betaling van een handmatig goedgekeurde claim langer dan het goedkeuren van een betaling van een automatisch goedgekeurde claim?

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • April 16, 2025

Ik drukte me wat onhandig uit. Het gaat niet zo zeer om opnieuw goedkeuren, maar wel om verwerken. Bij mijn weten worden betalingen die handmatig in het systeem zijn gezet op een iets andere manier verwerkt, maar de precieze technische details ken ik helaas niet.

Forum|alt.badge.img+1

Begint steeds meer op de gemeente Amsterdam te lijken. Een goedgekeurde claim waarvan de betaling ook nog een keer goedgekeurd moet worden. Zo schiet het lekker op met het proces.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 16, 2025

Lijkt mij een gevalletje fraude controle.

Een automatische systeem kan geen fraude plegen.

vier-ogenprincipe: Eén persoon initieert de betaling, een ander keurt deze goed.

• Auteur
  • Reisleider**
  • April 16, 2025

Lijkt mij een gevalletje fraude controle.

Een automatische systeem kan geen fraude plegen.

vier-ogenprincipe: Eén persoon initieert de betaling, een ander keurt deze goed.

Dat is op zich prima natuurlijk, maar dan zou dat wel beter op elkaar afgestemd moeten worden, waardoor er niet nog meer vertraging ontstaat in de verwerking van de verwerking……..

Vertraagde/geen uitbetaling roept vragen op en daarmee wordt de klantenservice ook weer extra (onnodig) belast. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 16, 2025

Begrijp ik goed dat het om een automatisch goedgekeurde claim gaat (die binnen enkele weken uitbetaald is)?

Maar waarvan het bedrag niet klopte (bijv. terugbetaling 2e klas terwijl je 1e klas reisde, of uitbetaling voor 30 minuten terwijl je 60 minuten vertraging had)?

Dat laatste erkend is, dus er een nabetaling zou volgen maar die komt maar niet?

Een toekenning (handmatig heroverwegen) kan zomaar al enkele maanden duren, maar als je via de chat die toekennin meteen gekregen hebt (“ik zie het, je reisde 1e klas, ik maak het verschil over”) dan zou dat toch niet maanden hoeven duren?

Valt nog mee dat een chat-medewerker je van dienst kon zijn, meestal is het “reageer maar op de toewijzing/afwijzing mail”.

• Auteur
  • Reisleider**
  • April 16, 2025

@Robert B 

De claim was in eerste instantie automatisch (binnen een week) goedgekeurd en dat bedrag is de week erop ook overgemaakt en door mij ontvangen.

Maar het bedrag was volgens mij te laag. Ik kreeg alleen de Intercity Direct Toeslag vergoed en niet de gewone ritprijs. Daarom had ik gereageerd op die goedkeuringsmail met mijn verhaal erbij. Daarop kreeg ik na een lange tijd een reactie dat ik inderdaad de ritprijs niet vergoed had gekregen en dat dat alsnog was goedgekeurd en binnen 2 weken zou worden overgemaakt. Die mail kreeg ik op 27-02-2025. 

De chatmedewerker heeft wel zaken gevraagd en opgezocht, maar ik kreeg alleen algemene antwoorden terug. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 17, 2025

Het is daar een behoorlijke puinhoop vermoed ik. Ze hebben de zaken niet op orde. 

• Auteur
  • Reisleider**
  • April 24, 2025

Even een update:

Er was een flinke achterstand in het verwerken van de betalingen. Daar is vorige week flink aan gewerkt. Vandaag (24-04-2025) de betaling binnengekregen.

Ik hoop dat andere mensen, die ook op een betaling zitten te wachten nu ook snel geld gestort krijgen.