Skip to main content

Zojuist zag ik iets nieuws in de NS-App: het exacte model trein wordt nu getoond:

De 9:14 vanuit BoZ is een oude VIRM

De 9:47 is een nieuwe VIRM

Hoi jako,

Dat klopt. Er zijn onlangs wat aanpassingen gedaan. Zie ook 

Nu het plaatje zwarter maken afhankelijk van hoe lang het geleden is dat de trein door de wasstraat geweest is en het is helemaal realistisch.

Ik ben er toch wel blij mee nu mijn grote favoriet, de Koploper, aan het verdwijnen is. 😇

Dit was altijd al het geval volgens mij, het viel alleen veel minder op.

De bovenkant was lichter voor de nieuwere virm en de blauwe streep liep vanaf bovenaf in plaats van onderaf.

Nu heeft de oudere VIRM een soort van het oude model van de nieuwere VIRM.

Overigens wel een vooruitgang :)

Fijn dat het opvalt en dat je het mooi vindt! Zoals ​@mrfreeze al aangeeft; het is ook leuk om het andere topic te lezen :D 

Het klopt toch niet altijd: ik zit nu in een nieuwe VIRM tussen BoZ en Leiden, maar de reisplanner geeft een plaatje van de oude VIRM (vertrek 9:47 in BoZ)

Het klopt toch niet altijd: ik zit nu in een nieuwe VIRM tussen BoZ en Leiden, maar de reisplanner geeft een plaatje van de oude VIRM (vertrek 9:47 in BoZ)

Dat zal deze zijn https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2025-02-13/2339

Dat is inderdaad een ‘nieuwe’ (8737), en was eergisteren al bekend 

2025-02-11 14:48:08 Vlissingen VIRM-6 8737

Het lijkt erop dat de app de laatst gemoderniseerde treinen (Flow) niet meer als dusdanig weergeeft. 

Hier wordt een plaatje van de 1ste generatie (wel gemoderniseerd) virm getoond.

@Sem kan die bug vast wel doorzetten.

Edit, bij de 4-delige gaat het wel goed:

Zie ik een lichte verkleuring in de 2 verschillende afbeeldingen of komt dat gewoon door de compressie van de afbeelding?

Hier moet je mij even helpen, waar zie je een verschil in kleur?

De bovenste lijkt donkerder dan de onderste.

Om heel specifiek te zijn:

Een specifieke pixel in de ene bovenste trein is: #f8c54c

Dezelfde specifieke pixel van de onderste trein is: #ffc446

Lijkt me gewoon om de compressie van de foto te gaan, want het gaat om een fractie van een verschil 😅.

Op het eerste oog zie ik het verschil eigenlijk niet, maar het is inderdaad een JPG dus niet 100% ‘kleurecht’. Die twee afbeeldingen onder elkaar ‘verschillen’ een heel klein beetje.

Hier een screenshot als PNG (knip uit Chrome), dit bestand is 200 kB groot:

En dan maken we er een (25 op schaal 1-100) vrij lage kwaliteit JPG van…
Het bestand is dan nog maar 25 kB (en de tekst is dan natuurlijk ook ‘onscherp’ maar nog volkomen leesbaar). Je ziet hier uiteraard wel verkleuringen/artifacten in de kleuren (zie alleen al het NS logo linksboven).

En een GIF (256 kleuren) van 60 kB ziet er dan zo uit (tekst super scherp, kleuren uitgemiddeld):

Oh, en met de allerlaagste kwaliteit JPG (1) hou je een bijna onleesbaar bestandje van 8 kB over, dus GIF wint eigenlijk voor verliesvrij (scherpe tekst) en ongeveer juiste kleur. 😅

Ah, op die manier. Ik zie het verschil zelf ook niet.

En ​@Robert B, dank voor de uitgebreide uitleg 😊

Ah, op die manier. Ik zie het verschil zelf ook niet.

En ​@Robert B, dank voor de uitgebreide uitleg 😊

Ben geen graficus maar met audio kan het ook. Comprimeren/verkleinen met als ‘kunst’ dat bijna niemand het verschil hoort.

Mhh afgelopen weekend had ik precies het zelfde. Ik neem het mee het team in: om te laten onderzoeken.

Ik zag het kleurverschil inderdaad ook direct, in de geposte afbeeldingen. Goed dat er nu vooraf exact te zien is welk type trein er voor zal komen rijden, al was het al heel wat langer een bestaande en nuttige functie in de NS-app. 

Nu nog een poepbruine VIRM in de app en het klopt helemaal. Deze winter zijn ze weer ongekend ranzig, echt walgelijk. In ieder ander land zou een treinstel als dit al weken geleden met spoed uit de dienst zijn gehaald voor reiniging, maar NS rijdt liever een gedrocht als dit dan geen trein - onbegrijpelijk:

En dan was dit niet eens één treinstel - keuze genoeg als het om smerige VIRM's gaat. Betere anti-reclame dan dit is niet te verzinnen. Genoeg schoonmakers te vinden binnenin de trein dezer dagen, maar wie doet de buitenkant? Ik zou bijna overwegen me aan te melden als vrijwilliger, ik kan het met een keukensponsje en 2-3 uur schrobben per week namelijk aanzienlijk beter schoon houden dan dit bedrijf met 20.000 werknemers. 

Ook de binnenkant is vaak niet veel beter. Alle Virm's zijn inmiddels aan de buitenkant zwaar vervuild. Die zullen ook na een wasbeurt niet schoon zijn. Daar moet echt meer mee gebeuren.

Nu is de tweede foto niet van een VIRM, wat ook weer aangeeft hoe normaal het bij NS is dat de treinen van binnen en van buiten zeer smerig zijn. Ik val in de herhaling maar, in het buitenland is dit ondenkbaar. Ga naar Hongarije of Zweden en de treinen zijn er in vergelijking beeldschoon. Er ligt daar gewoon tapijt in de treinen en er is geen enkel probleem om dat schoon te houden. En dan dit? Het is niet uit te leggen.

NS volgt daarbij zelfs zijn eigen hulpmiddelen niet. Ik zag laatst een VIRM met sticker naast de deur die verschillende gradaties vervuiling aangaf en wat te doen. Het stel was echter al ver voorbij de donkerste kleur waar bij stond "binnen 24 uur reinigen".

De VIRM waarin ik nu zit (voorbij Roosendaal) is van binnen prachtig schoon 

Dat verandert vast als deze in Dordt volstroomt met “Hollanders” 😁

Deze op X van gisteren de 8614. Dit kan echt niet vind ik. Maar blijkbaar kan alles wel.

We gaan aardig off topic, dus:

Hier een geweldige topic waar je verder kunt klagen over vieze treinen zodat het hier on topic blijft 😁.

(Of één van de andere honderd topic's)

Vandaag wederom een plaatje van een oude VIRM (7:47 BoZ naar Leiden) terwijl het een nieuwe is (8703), vreemd!

Ik hou van Zwitserland 😇.

Reageer