Onderstaande reisadviezen geven twee tegenstrijdige voorbeelden, beide is de trein naar Den Haag Centraal, maar de ene overstap is in Heerenveen, en de andere in Zwolle.
Wil de NS de reistijd in een sprinter minimaliseren met een minimum aan overstappen? Hoe wordt die optimale route bepaald?
Ik zie tweemaal dezelfde reistijd, maar een andere “optimale reisroute”
Beste antwoord door Robert B
Keuzereiziger schreef:
De reisplanner toont bij een gelijk aantal overstappen de optie waarbij het snelst (het eerst) wordt overgestapt.
Daar lijkt het inderdaad op, maar volgens mij heeft de Reisplanner voor sommige adviezen toch een voorkeur voor ‘knooppunten’ zoals Sloterdijk, terwijl je soms (vanuit het noorden) veel handiger cross-platform kunt overstappen in Zaandam.
Omgekeerd ook (Zaandam is gunstiger), maar dat is dus juist een latere overstap dan de eerst mogelijke, dus toont de Reisplanner alsnog Sloterdijk.
Ik snap soms ook niet waarom de reisplanner een overstap station kiest, maar in dit geval zijn de overstappen van de reis die om 17.12 begint duidelijk.
Vanuit Heerenveen rijdt er namelijk maar een keer per uur een trein naar Gouda en Den Haag, dus als u in Heerenveen overstapt, moet u in Zwolle nogmaals overstappen om de trein naar Gouda te nemen.
Zelf kies ik vaak een ander overstap station dan de reisplanner aangeeft. Bij vertrek om 16.42 kunt kiezen waar u overstapt.
Bijvoorbeeld
In Heerenveen ( voordeel - langer in de IC met andere stoelen dan de sprinter )
In Zwolle ( voordeel - u kunt nog koffie kopen op het perron )
In Meppel ( voordeel - meer kans op een zitplaats voor het deel Zwolle - Amersfoort )
Daar lijkt het inderdaad op, maar volgens mij heeft de Reisplanner voor sommige adviezen toch een voorkeur voor ‘knooppunten’ zoals Sloterdijk, terwijl je soms (vanuit het noorden) veel handiger cross-platform kunt overstappen in Zaandam.
Omgekeerd ook (Zaandam is gunstiger), maar dat is dus juist een latere overstap dan de eerst mogelijke, dus toont de Reisplanner alsnog Sloterdijk.
Heb je een voorbeeld van herkomst en bestemming Robert B?
Nee, geen recente adviezen bij de hand… Maar ze waren/zijn er wel en dan had je volgens de planner de keuze niet (je krijgt dan Sloterdijk terwijl Zaandam comfortabeler is/was).
De optie Meppel van @anton042 geeft het al aan, zelf kiezen wat het gunstigste is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.