De nieuwe dienstregeling is ingegaan sinds gisteren, en ik zat net even een reis te plannen voor aanstaande vrijdag.
Als ik vrijdag van Woerden naar Zuidbroek (klik maar) reis, waarom wordt ik vanaf Meppel geadviseerd om de Sprinter naar Europapark te nemen? Voorheen was dit niet zo.
Als ik expliciet kies om via Groningen te reizen (klik maar weer en vergelijk maar) dan blijkt dus dat ik qua tijd niet sneller ben, sterker zelfs, ik stap op Europapark gewoon in dezelfde trein in die ik anders vanaf Groningen zou nemen, maar heb wel kortere overstaptijd.
Wat is de reden dat er in de reisplanner nu standaard voor een Sprinter gekozen wordt?
Reisadvies met Sprinter boven een IC?
Beste antwoord door Stijn NS
Wat de exacte logica van de Reisplanner is waarom deze rit getoond wordt durf ik niet te zeggen, maar als ik een gokje moet wagen zal het door een kortere overstap zijn op Groningen Europapark. Ik geloof dat de reisplanner standaard adviezen geeft met zo min mogelijk overstaptijd, gezien de gemiddelde reiziger liever de tijd in een trein zittend doorbrengt, dan wachtend op een station.
Na verder onderzoek en het hebben gelezen van Tamzins reactie is dat natuurlijk de voornaamste reden. Via Groningen komt er twee keer 2 tariefeenheden bij. Ook al neem je vanaf Groningen Europapark richting Zuidbroek dezelfde trein als dat je een overstap op Groningen maakt, het stukje Groningen Europapark - Groningen - Groningen Europapark maakt het een langer (en dus bovendien duurder) traject, waardoor dit niet via de Reisplanner wordt geadviseerd.

Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
.