Ik wil graag aanstaande zaterdag, 22 januari, van Zwolle naar Heeze en daarna door naar Zuid-Limburg. Ik gebruikte dus de NS-app om te plannen van Zwolle naar Heeze (vertrektijd rond 08.15) en toen kwam er dit advies uit. Ik vond het nogal vreemde adviezen, vandaar dat ik ze even met jullie wil bespreken en misschien kan er iets aan gedaan worden:
Advies 1:
Zwolle → Utrecht CS (SPR), Utrecht CS → Eindhoven (IC), Eindhoven → Heeze (SPR)
Advies 2:
Zwolle → Tilburg (IC), Tilburg → Heeze (SPR)
Dit vind ik wel echt een vreemd reisadvies. Logisch om de Intercity naar Den Bosch te nemen, maar waarom moet je dan door naar Tilburg? Dat kost extra tijd en bovendien extra geld als je op saldo reist, want natuurlijk moet je dan uit- en inchecken in Tilburg. Ik heb even wat uitgezocht en als je dit reisadvies zou volgen, ben je van 8.20 tot 11.26 onderweg → in totaal 3 uur en 6 minuten.
Zou je echter in Den Bosch uitstappen (vertrek Zwolle 8.20, aankomst Den Bosch 10.07) en dan vervolgens de eerstvolgende Intercity naar Eindhoven (die doorrijdt naar Heerlen) van 10.15 nemen, ben je om 10.34 in Eindhoven en kun je dus de Sprinter naar Heeze van 10.46 nemen, waar je dan om 10.56 aankomt. Je totale reistijd is dan 2 uur en 36 minuten, een half uur korter.
Mijn vraag is: waarom laat de NS reizigers vanuit Zwolle richting Geldrop/Heeze/Maarheeze via Tilburg reizen, terwijl via Den Bosch-Eindhoven een half uur sneller is en waarschijnlijk ook nog goedkoper?