Reisadvies NS van Zwolle naar Geldrop/Heeze/Maarheeze/ | NS Community
beantwoord

Reisadvies NS van Zwolle naar Geldrop/Heeze/Maarheeze/

  • 20 January 2022
  • 11 reacties
  • 94 Bekeken

Reputatie 4

Ik wil graag aanstaande zaterdag, 22 januari, van Zwolle naar Heeze en daarna door naar Zuid-Limburg. Ik gebruikte dus de NS-app om te plannen van Zwolle naar Heeze (vertrektijd rond 08.15) en toen kwam er dit advies uit. Ik vond het nogal vreemde adviezen, vandaar dat ik ze even met jullie wil bespreken en misschien kan er iets aan gedaan worden:

Advies 1:

Zwolle → Utrecht CS (SPR), Utrecht CS → Eindhoven (IC), Eindhoven → Heeze (SPR)

 

Advies 2:

Zwolle → Tilburg (IC), Tilburg → Heeze (SPR)

Dit vind ik wel echt een vreemd reisadvies. Logisch om de Intercity naar Den Bosch te nemen, maar waarom moet je dan door naar Tilburg? Dat kost extra tijd en bovendien extra geld als je op saldo reist, want natuurlijk moet je dan uit- en inchecken in Tilburg. Ik heb even wat uitgezocht en als je dit reisadvies zou volgen, ben je van 8.20 tot 11.26 onderweg → in totaal 3 uur en 6 minuten.

Zou je echter in Den Bosch uitstappen (vertrek Zwolle 8.20, aankomst Den Bosch 10.07) en dan vervolgens de eerstvolgende Intercity naar Eindhoven (die doorrijdt naar Heerlen) van 10.15 nemen, ben je om 10.34 in Eindhoven en kun je dus de Sprinter naar Heeze van 10.46 nemen, waar je dan om 10.56 aankomt. Je totale reistijd is dan 2 uur en 36 minuten, een half uur korter.

 

Mijn vraag is: waarom laat de NS reizigers vanuit Zwolle richting Geldrop/Heeze/Maarheeze via Tilburg reizen, terwijl via Den Bosch-Eindhoven een half uur sneller is en waarschijnlijk ook nog goedkoper?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 January 2022, 18:09

Bekijk origineel

11 reacties

Ik ben bang dat ik iets mis want alle reizen die ik zie gaan juist via Den Bosch en Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +4

Had u in het reisadvies ‘Via’ of een andere variabele aan staan? Zijn er die dag werkzaamheden? Ik kan het niet reproduceren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben bang dat ik iets mis want alle reizen die ik zie gaan juist via Den Bosch en Eindhoven.

Als ik hierop klik zie ook reisadviezen via Tilburg, die van .20 en .50. Niets bij opties aan gevinkt. 

 

 

Reputatie 4

Ik ben bang dat ik iets mis want alle reizen die ik zie gaan juist via Den Bosch en Eindhoven.

Als ik hierop klik zie ook reisadviezen via Tilburg, die van .20 en .50. Niets bij opties aan gevinkt. 

 

 

Bedankt @Momo, dit was inderdaad hetgeen ik ook zag. De vraag blijft dan nog wel: hoe kan dit komen?

Badge +3

De optie via Tilburg wordt getoond omdat die je een overstap bespaart.

In Tilburg hoef je niet uit- en weer in te checken, het reisadvies zoals het er staat is geldig.

Beide adviezen zowel via Tilburg als via Eindhoven worden weergegeven. Daarbij kan je zelf kiezen welke trein je liever wilt nemen. Soms is de trein die er iets langer over doet minder druk wat tegenwoordig vaker naar de wens van de reiziger is dan de tijdsduur van de reis.

Reputatie 4

Had u in het reisadvies ‘Via’ of een andere variabele aan staan? Zijn er die dag werkzaamheden? Ik kan het niet reproduceren.

Nee, ik had geen 'via’ optie aanstaan (dat had ook niet gekund met beide reisadviezen dan, want als ik 'via Tilburg’ had aanstaan, klopte reisadvies 1 niet, enzovoorts. En volgens mij zijn er geen werkzaamheden dit weekend!

Reputatie 4

Ik ben bang dat ik iets mis want alle reizen die ik zie gaan juist via Den Bosch en Eindhoven.

Ja, dat klopt ook, alleen de reis Zwolle-Tilburg-Heeze kan sneller dan die in de reisplanner staat aangegeven, namelijk door al in Den Bosch uit te stappen, dan de eerstvolgende Intercity te pakken naar Eindhoven en dan daar in de Sprinter naar Heeze van een half uur eerder te stappen. Het enige probleem is dat deze planning bij vertraging van de 3600 de prullenbak in kan, daar zal de rit via Tilburg minder last van hebben, omdat daar de overstap wat ruimer is. 

Soms is een overstap minder of drukte een reden om een specifieke trein te pakken. Vandaar dat deze wel staan aangegeven in de Reisplanner.

Badge +3

Soms is een overstap minder of drukte een reden om een specifieke trein te pakken. Vandaar dat deze wel staan aangegeven in de Reisplanner.

Met de drukte wordt geen rekening gehouden maar met het aantal overstappen wél, en dat is de (enige) reden om het advies via Tilburg te tonen.

Waarom jij (Erryt) deze adviezen niet ziet, geen idee. Ik krijg ze ongeacht de dag/tijd, dus ook voor ‘nu’.

Ik zie de adviezen wel. Ik begreep de vraag even verkeerd.

Reageer