beantwoord

Teruggaan in de richting waar je bent ingecheckt

  • 19 December 2023
  • 5 reacties
  • 152 Bekeken

Ik heb begrepen dat je niet in de richting mag reizen naar het station waar je bent ingecheckt. Maar de reisplanner geeft in dit geval wel aan dat je vanuit Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout en dan Leiden Centraal moet, en daar moet overstappen op de sprinter richting Haarlem. Heeft dit te maken met dat de sprinter op dat moment 1 keer per uur komt ipv 2 keer?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 19 December 2023, 22:53

Bekijk origineel

5 reacties

Terugsteken | NS Community

Reputatie 7
Badge +3

Hoi jvleijden1980,

Die regel is vorig jaar afgeschaft. Als dat de snelste reis oplevert, en dus wordt geadviseerd door de planner, mag je tegenwoordig ‘terugsteken'. Het mag dus niet altijd, maar in bv. jouw voorbeeld wel.

Dat de reisplanner met dit advies aankomt komt inderdaad door de uurdienst.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat dit niet betekent dat terugsteken dus altijd mag, het is alleen in de omstandigheden die @mrfreeze aangaf. De trajecten waarbij dit mag zijn ook wel bekend bij de conducteurs die daar dienst hebben. Het zijn maar een paar waar het mag, maar het is wel een nette verbetering, het wrong wel eens.

Voor de meelezers: terugsteken mag dus niet, tenzij….

Badge +3

Terugsteken mag voor zover de Reisplanner het goed vindt, maar ga dan vooral niet door poortjes bij een overstap want dan krijg je wél kosten wegens langere reisroute!

Zie bijv. Utrecht - Abcoude via Bijlmer. Dat kan soms sneller zijn, maar op Bijlmer ontkom je helaas niet aan poortjes dus dat kost je extra kilometers/tariefeenheden (al kan je die kosten soms wel terugkrijgen).

Adviezen via Sloterdijk, Amstel, Duivendrecht, Zuid iets soortgelijks maar daar kan je poortjes ontwijken (stap over via roltrap, stationshal, binnengebied… staat er dan meestal wel bij).

Via Leiden Centraal is geen probleem dus (qua poortjes), maar dat betekent dus niet dat je met een trajectabonnement Sloterdijk - Voorhout in Leiden mag in/uitstappen*

* Alhoewel… nu moet ik gaan rekenen want volgens mij mag je best via Schiphol i.p.v. Haarlem naar Voorhout (en dus ook van/naar/via Leiden, je steekt dan helemaal niet terug namelijk),

Ik kom daar later op terug (nu geen zin om te rekenen) maar mocht je helemaal geen trajectabonnement hebben dan is via Haarlem naar Leiden en dan een stukje terug geen enkel probleem (zoals je screenshot al aangeeft).

Reageer