beantwoord

Trein wel in reisplanner, niet op het spoor?

  • 29 September 2022
  • 13 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 2

 

De trein van 17:56 stond wel op de planner maar toen ik op het perron aankwam bleek ie geannuleerd. Hoe werkt dit precies?

Was de planner niet up2date? Is de trein op het laatste moment geannuleerd?

Was deze route niet al de hele dag / week / maand geannuleerd?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 29 September 2022, 09:36

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Thor89,

Wanneer heb je dit reisadvies opgevraagd? De reisplanner is tegenwoordig pas op het laatste moment up-to-date helaas. Dit schijnt te komen door personeelstekort.

Reputatie 2

Zou handig zijn als dat tijdstip erbij stond.. volgens mij een kwartier van tevoren.

Dat is vreemd want die trein heeft helemaal niet gereden door personeelsgebrek, deze trein is een trein uit de 2400 serie die momenteel niet rijdt. Deze trein is 26-09 al opgeheven in de systemen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je voor de dag zelf plant, staat er geen datum, maar staat er ‘Vandaag'.

Vandaar mijn vraag, ik vermoed dat dit dus een dag van tevoren al is opgevraagd.

Reputatie 2

Het is gisteren opgevraagd, maar inderdaad voor 27 september. Is dat dan 27 september 2023?

Of 2022?

Reputatie 7
Badge +3

Als je een dag van tevoren plant staat er “Morgen". Mogelijk is het reisadvies nu wel achteraf opgevraagd om hier te kunnen plaatsen. Als je achteraf kijkt staat de trein gewoon in de reisplanner, dit soort uitval wordt niet vastgehouden in de planner. 

Reputatie 2

Als je een dag van tevoren plant staat er “Morgen". Mogelijk is het reisadvies nu wel achteraf opgevraagd om hier te kunnen plaatsen. 

 

Het was gisteren opgevraagd maar per ongeluk voor eergisteren.. kan de planner hier geen waarschuwing geven dat het om een datum in het verleden gaat?

Badge +3

Dat is wel apart inderdaad. Treinen die vandaag/morgen (gepland) niet rijden zie je inderdaad vanaf de dag/avond tevoren niet in de Reisplanner. So far, so good.

Maar als je morgen opnieuw kijkt (naar ‘gisteren’) staan ze er gewoon alsof ze gereden hebben.

Zie bijv. https://treinposities.nl/opgeheven-treinen/2022-09-30 en dan de 2000/2400/3400/3900 (al dan niet in de spits).

Onhandig bij een GTbV aanvraag, want ‘die heeft toch gewoon gereden?’

Reputatie 7
Badge +3

Achteraf zie je in de reisplanner gewoon de geplande jaardienstregeling. Dat een trein om wat voor reden dan ook niet gereden heeft, zie je niet. Ook vertragingen zie je daar niet. 

Reputatie 2

Achteraf zie je in de reisplanner gewoon de geplande jaardienstregeling. Dat een trein om wat voor reden dan ook niet gereden heeft, zie je niet. Ook vertragingen zie je daar niet. 

Juist, dat is dus niet handig. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is een reisplanner, waarmee je reizen die wilt gaan maken kunt plannen, het is geen vertrektijdenarchief. Dat neemt niet weg dat het voor reizigers handig kan zijn om wel achteraf te kunnen zien of een trein wel of niet gereden heeft en of die vertraging had. Vandaar dat een site als treinposities.nl dit soort dingen wel bijhoudt en populair is onder treinreizigers en treinliefhebbers.

En rijdendetreinen.nl is een veelgebruikte site ook door NS medewerkers wordt deze veelvuldig gebruikt voor informatie.

Reputatie 2

Het is een reisplanner, waarmee je reizen die wilt gaan maken kunt plannen, het is geen vertrektijdenarchief.

 

Daarom zou een waarschuwing als je per ongeluk de verkeerde datum hebt ingevuld wel handig zijn.. toch?

Ik wilde voor vandaag kijken maar de datum stond nog ingevuld (op eergisteren).

Reageer