beantwoord

Vertrektijden springen terug op dichtstbijzijnde station (en andere app-bugs)

  • 24 February 2024
  • 4 reacties
  • 116 Bekeken

Badge

Sinds deze week heb ik een nieuw euvel bij de vertrektijden in de NS-app. Na het selecteren van een station, zal bijna altijd automatisch het vertrektijdenscherm terugspringen naar het dichtstbijzijnde station. Het varieert hoe snel dit zich voordoet: meestal binnen 1 tot 10 seconden, slechts af en toe gebeurt het helemaal niet (of veel later). Behoorlijk irritant, want de actuele vertrektijden zijn hiermee bijna onbruikbaar geworden.


Deze bug komt bovenop een aardige lijst andere bugs die al maanden of jaren bestaan en nog niet zijn opgelost. Mijn mails aan de app support (NS M-lab Zendesk) worden al maandenlang enkel automatisch beantwoord na drie weken met het bericht dat ze helaas niet op mijn melding konden ingaan. Ook in een eerder topic hier over een reisplannerbug staan de moderator en een andere gebruiker al langere tijd in de wacht bij de ontwikkelaars.

Naar aanleiding hiervan vraag ik me af: heeft het überhaupt nog nut om bugs aan de NS-app te melden? Of worden deze sowieso niet meer in behandeling genomen? Ik help graag met feedback, maar op deze manier voelt het steeds meer als frustrerende tijdverspilling.

Voor de administratie, deze oude bugs betreffen:

  • Bij het na middernacht opvragen van ritinfo van een trein, wordt de ritinfo van de trein van de volgende dag getoond. Bijvoorbeeld: een rit die hoort bij de dienstregeling van een donderdag, maar (door)rijdt in de nacht van donderdag op vrijdag. Bij raadplegen van de ritinfo van deze rit tot donderdag 23:59 wordt deze correct weergegeven, bij raadplegen na vrijdag 00:00 wordt de ritinfo van de volgende nacht (vrijdag op zaterdag) getoond. Dit betreft soms een andere route of bestemming, en leidt ook ertoe dat vertragingen tijdens de rit niet meer inzichtelijk zijn. Deze bug speelt al meerdere jaren.
  • Wanneer een rit vervalt op een gedeelte van het traject, wordt dit bijna nooit correct weergegeven in de ritinfo. Meestal wordt helemaal niet aangegeven in de ritinfo dat er sprake van uitval is. Soms wordt wel het vervallen van een ritgedeelte getoond middels grijze tekst en lijnen, maar dit gaat mis wanneer het eerste gedeelte van de rit vervalt: ook het station waar de rit wordt opgestart, wordt dan in lichtgrijs weergegeven zoals alle vervallen stations. (Bijvoorbeeld: een rit Schiphol-Enschede die vervalt op het trajectdeel Schiphol-Amersfoort wordt in de ritinfo weergegeven als uitvallend op Schiphol-Apeldoorn, met Amersfoort Centraal en de routelijn tot Amersfoort in grijs.) Deze bug speelt al meerdere jaren.
  • Wanneer ik ritinfo van een trein opvraag via de actuele vertrektijden, toont deze in plaats daarvan de ritinfo van de laatste trein geraadpleegd via de reisplanner. Dit kan enkel worden gereset wanneer de app wordt afgesloten en opnieuw opgestart. Deze bug speelt sinds een aantal maanden.
  • Op 19 januari heb ik melding gedaan over het foutief niet tonen van reisadviezen op grotere afstand met een lijnbus bij het plannen van een reis tussen treinstations. Dit heb ik ontdekt bij reisadviezen op de late avond tussen het zuiden van het land en station Apeldoorn, waarbij een reisoptie per lijnbus Arnhem-Apeldoorn ondanks ruime overstaptijden niet wordt weergegeven bij het plannen vanuit verder weg gelegen stations (bv. Breda en verder) maar wel bij vertrek van een dichterbij gelegen station (bv. 's-Hertogenbosch en dichterbij). Hierdoor is de weergegeven laatste reisoptie van de dag op deze langere routes een halfuur eerder dan in werkelijkheid.
icon

Beste antwoord door Daniël NS 25 February 2024, 14:15

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6

Ik had dit ook al in het andere topic geplaatst maar om dit ook even hier te hebben: 

Het heeft nog steeds nut om bugs te melden via de NS-app. Meldingen worden altijd gelezen en opgepakt indien mogelijk, maar helaas heb ik geen antwoord waarom hier geen antwoord meer op volgt, een stukje feedback zou namelijk erg fijn zijn. Ik heb dit even uitgevraagd via een ander kanaal. Over de oude bugs, deze heb ik allemaal meegestuurd met de vraag of er nog een update volgt. 

Reputatie 5

Dit topic zie ik voorbijkomen en wil er graag ook nog eens weer de hardnekkige bug aan toevoegen, waar ik al ruim 1,5 jaar regelmatig mee geconfronteerd word. De reisplanner negeert vaak (maar niet consequent altijd) de vertragingsstatus van internationale treinen. In het bijzonder bij de internationale intercity's afkomstig uit Bad Bentheim merk ik dit. Er is dan op de stationsdisplays in Hengelo, Deventer etc. wel bekend dat er een (dikwijls forse) vertraging is, maar de reisplanner doet net alsof die niet bestaat en heeft onmogelijke adviezen.

Sinds augustus 2022 heb ik deze bug al minstens acht keer via verschillende kanalen doorgegeven, maar nooit enige concrete reactie ontvangen behalve dat het bekend is. Personeel op stations en in de treinen dat ik er over aansprak zegt dat zij het probleem herkennen en intern al vaak hebben aangekaart. Zeer frustrerend dat het al die tijd nog nooit is opgelost.

Badge +3

Ik heb Vertrektijden als widget op mijn scherm (toen die uit het onderste menu uit de app gesloopt was, wat al snel teruggedraaid is gelukkig)

En zie hetzelfde gebeuren. Als ik een station kies springt hij na een paar seconden naar Eindhoven (of waar mijn telefoon denkt dat ik ben).

Na GPS/locatie uit zetten werkt het natuurlijk, maar onhandig.

 

Reputatie 7
Badge +2

Idem hier, als ik een ander station kies springt de app een paar seconden later terug naar Amersfoort Schothorst.

Reageer